کشف نوع جدیدی از سلول ها که نقش حیاتی در عملکر صحیح دستگاه تنفس دارد

به گزارش سیناپرس، طبق یک مطالعه جدید، سلول‌ های جدید کشف شده نقش حیاتی در حفظ عملکرد صحیح سیستم تنفسی دارند و حتی می ‌توانند الهام بخش درمان‌ های جدیدی برای معکوس کردن اثرات برخی بیماری ‌های مرتبط با سیگار باشند.
این سلول ‌ها که به عنوان سلول‌ های ترشحی راه تنفسی (RAS) شناخته می‌ شوند در گذرگاه‌های کوچک و منشعب به نام برونشیول‌ ها یافت می‌ شوند که با آلوئول ‌ها و کیسه ‌های هوایی، اکسیژن و دی اکسید کربن را با جریان خون تبادل می ‌کنند. 

به گزارش سیناپرس، سلول‌های ترشحی راه تنفسی جدید شبیه سلول‌ های بنیادی هستند چراکه می ‌توانند سلول‌های آلوئولی آسیب ‌دیده را ترمیم کرده و به سلول‌های جدید تبدیل شوند.
محققان سلول‌های ترشحی راه تنفسی را از محدودیت‌های حاکم بر ریه‌های موش ها به عنوان مدل‌هایی برای شناسایی سیستم تنفسی انسان کشف کردند. با این حال، به دلیل تفاوت‌های مشخصی که بین این دو وجود دارد، دانشمندان برای پر کردن برخی از شکاف‌ های اطلاعاتی در مورد ریه ‌های انسان تلاش کرده‌ اند.

برای درک بهتر این تفاوت‌ها در سطح سلولی، این تیم پژوهشی نمونه ‌های بافت ریه را از اهدا کنندگان انسان سالم گرفتند و ژن‌های درون سلول‌های فردی را تجزیه و تحلیل کردند که وجود سلول‌های ترشحی راه تنفسی که قبلاً ناشناخته بود را نشان داد.
ادوارد موریسی (Edward Morrisey) محقق ارشد این مطالعات و استاد دانشکده پزشکی پرلمن در دانشگاه پنسیلوانیا که متخصص سیستم های تنفسی است گفت: مدتی است که مشخص شده که راه های هوایی ریه انسان با موش متفاوت است.

اما فناوری‌های نوظهور اخیراً به ما اجازه نمونه ‌برداری و شناسایی انواع سلول‌ های منحصر به ‌فرد را داده ‌اند. به گزارش سینا،موریسی گفت، در نتیجه، محققان گمان می کنند که اکثر پستانداران احتمالاً دارای سلول های RAS در ریه های خود هستند. 
سلول های ترشحی راه تنفسی دو وظیفه اصلی را در ریه ها انجام می دهند. ابتدا، مولکول‌هایی ترشح می ‌کنند که پوشش مایع را در امتداد برونشیول ‌ها حفظ کرده و به جلوگیری از فروپاشی راه‌های هوایی کوچک و به حداکثر رساندن کارایی ریه‌ ها کمک می‌ کنند.

دوم، آنها می توانند به عنوان سلول های پیش ساز برای سلول های آلوئولی نوع 2 (AT2) عمل کنند، نوع خاصی از آلوئول ها که یک ماده شیمیایی ترشح می کنند که تا حدی برای ترمیم سایر آلوئول های آسیب دیده استفاده می شود. گفتنی است که سلول پیش ساز، سلولی است که توانایی تمایز به نوع دیگری از سلول را مشابه نحوه تمایز سلول های بنیادی به سلول های دیگر دارد. 

موریسی افزود: سلول‌های ترشحی راه تنفسی همان چیزی هستند که ما آن‌ها را پیش ‌سازهای اختیاری می ‌نامیم، به این معنی که هم به‌ عنوان سلول ‌های پیش ‌ساز عمل می‌ کنند و هم نقش ‌های عملکردی مهمی در حفظ سلامت راه‌های هوایی دارند. او افزود که این بدان معناست که این سلول ها نقش حیاتی در حفظ ریه های سالم دارند.

محققان همچنین فکر می کنند سلول های ترشحی راه تنفسی ممکن است نقش کلیدی در بیماری های مرتبط با سیگار، مانند بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) داشته باشند. التهاب راه‌های هوایی باعث می ‌شود ریه ‌ها نتوانند به درستی اکسیژن کافی دریافت کنند. در نتیجه بیماری مزمن انسدادی ریه علائمی مشابه آسم دارد و می تواند منجر به آمفیزم شود که در آن آلوئول ها برای همیشه از بین می روند و برونشیت مزمن، سرفه طولانی مدت و شدید معمولاً با خلط اضافی همراه است.  
در تئوری، سلول‌های ترشحی راه تنفسی باید با ترمیم آلوئول‌های آسیب ‌دیده از اثرات بیماری مزمن انسدادی ریه جلوگیری کرده یا حداقل آن را کاهش دهند. به گزارش سیناپرس، با این حال، محققان گمان می‌ کنند که سیگار می‌ تواند به سلول ‌های جدید آسیب برساند یا حتی به طور کامل آن ها از بین ببرد و منجر به شروع بیماری‌ شود.

شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Nature منتشر شده است.

مترجم: محسن فلاحی پناه
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا