کاهش خطر لخته خون مغزی با رژیم غذایی گیاهی

به گزارش سیناپرس، مطالعات متعددی نشان داده که خوردن سبزیجات بیشتر از گوشت، هم برای سلامتی بدن و هم برای محیط زیست مفید است. دانشمندان دانشگاه آرهوس دانمارک در جدیدترین تحقیقات خود از ارتباط بین رژیم های غذایی گیاهی و کاهش خطر لخته شدن خون در مغز خبر دادند. 

کریستینا دام (Christina Dahm)، سرپرست این مطالعه، در باره موضوع فوق می ‌گوید: اگر مردان یا زنان بالغ از یک رژیم غذایی پایدار و توصیه‌های تغذیه برای دریافت فیبر رژیمی پیروی کنند، خطر کمتر خونریزی یا لخته شدن خون در مغز را مشاهده خواهیم کرد.
گفتنی است، این مطالعه با یافته‌ های یک پروژه اخیر در بریتانیا، در تضاد است که به این نتیجه رسیده بود که گوشت‌ خواران نسبت به گیاه‌ خواران احتمال کمتری برای ایجاد لخته خون در مغز دارند. رژیم غذایی گیاهی بسیار شبیه به یک رژیم غذایی پایدار است و نتایج ما نشان می دهد که داشتن یک رژیم غذایی پایدار بی خطر است. 

داده‌هایی که در ابتدا برای مطالعه افراد مبتلا به سرطان جمع‌ آوری شده بود توسط این تیم تحقیقاتی جهت تجزیه و تحلیل مورد استفاده قرار گرفت. به گزارش سیناپرس، در مجموع، ۵۷۰۵۳ بزرگسال سنین ۵۰ تا ۶۴ سال در این تحقیقات شرکت کردند. به گزارش خبرگزاری sinapress، در اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی، همه این افراد به مجموعه ای از نظرسنجی ها در مورد عادات غذایی و سبک زندگی خود پاسخ دادند. از آن زمان، محققان از پایگاه‌های اطلاعاتی سلامت دانمارک برای پیگیری نتایج بلندمدت سلامت استفاده کردند. به طور خاص، آنها به دنبال خونریزی و لخته شدن خون در مغز افراد بودند. 
دام در توضیحاتش اظهار داشت:غذایی که می خوریم تأثیر مهمی بر سلامت ما داشته و همچنین بر آب و هوا و محیط زیست نیز موثر است. ما باید غذای پایدارتر و سالم تری داشته باشیم.

به گزارش سیناپرس، با توجه به این یافته ها، دانستن هفت پیشنهاد رسمی رژیم غذایی سازگار با آب و هوا در دانمارک و اتخاذ تنها یک یا دو مورد از این توصیه ها می تواند برای مغز، بدن و سیاره ما مفید باشد:

•    همیشه آب کافی بنوشید.
•    کمتر شیرینی، غذاهای شور و غذاهای چرب بخورید.
•    غلات بیشتری مصرف کنید.
•    میوه و سبزیجات بیشتری بخورید.
•    حبوبات و ماهی را به جای گوشت انتخاب کنید.
•    روغن های سالم و لبنیات کم چرب را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
•    از یک رژیم غذایی غنی، متنوع و پر از سبزیجات استفاده کنید. 

شرح کامل این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله Stroke منتشر شده و قابل دسترس است. 

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: studyfinds 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا