هسته داخلی زمین جامد است

به گزارش سیناپرس، گروهی از زمین شناسان به سرپرستی پروفسور هرووژ کالچیچ (Hrvoje Tkalčić)  و دکتر شنگ وانگ (Sheng Wang) در دانشگاه ملی استرالیا  طی مطالعات جدید خود دریافتند اگر چه زمین شناسان می گویند لایه های داخلی زمین ما شبیه یک کیک است اما لایه های منظم درون زمین شباهت‌های بیشتری از آنچه تاکنون تصور می شد با یکدیگر دارند. در حقیقت لایه های زمین به شکل یک کیک سنتی برش خورده و چند لایه نبوده و این لایه ها بسته به زاویه ای که برای برش استفاده می کنید بسیار متفاوت به نظر می رسد.
پروفسور کالچیچ  در این رابطه می گوید درست مانند یک کیک، پوسته زمین از لایه هایی تشکیل شده است که  این لایه ها حاوی انواع مختلفی از سنگ ها هستند. شاید تصور این موضوع برای افراد عادی دشوار باشد  که چگونه نیروهای موجود در لایه های زیرین زمین، لایه های پوسته را تحت فشار قرار می دهند. علاوه بر این فشار،  مولفه های دیگری نیز این سنگ‌ها را تحت تأثیر قرار داده و ساختار آن ها را تغییر می دهند. یکی از مهمترین این موارد، سرعت امواج لرزه‌ ای  است که از میان آنها عبور می ‌کنند. به گزارش سیناپرس، بررسی های انجام شده نشان می دهد این سرعت اگرچه برای انواع مختلف سنگ ها متفاوت است اما در سنگ هایی با ترکیب یکسان نیز،  بسته به جهتی که امواج حرکت می کنند، متفاوت خواهد بود. این مفهوم به نام ناهمسانگردی نیز شناخته می شود.
دکتر وانگ در این رابطه می گوید: ناهمسانگردی در همه جا وجود دارد، از اجسامی به کوچکی باکتری گرفته تا اجرامی به بزرگی سیاره ما. هسته داخلی زمین نیز از این قاعده مستثنی نیست . زلزله شناسان در دهه ۸۰ میلادی متوجه شدند که امواج موجود در لایه های زمین بسیار ناهمسانگرد هستند. این موضوع می تواند کلید درک ما از گذشته سیاره ای باشد که روی آن زندگی می کنیم.
به گفته این تیم پژوهشی، ناهمسانگردی در هسته داخلی زمین مانند یک کتابچه ثبت شده از  روند تکامل زمین بوده و می تواند سرنخ هایی در مورد آنچه در آینده اتفاق می افتد ارائه دهد.
این تیم پژوهشی سال ها به بررسی و مطالعه هسته داخلی زمین پرداخته و  در سال ۲۰۱۸ ، با استفاده از نوعی موج به نام "امواج برشی" که فقط می تواند از طریق اجسام جامد عبور کند، توانستند نشان دهند هسته داخلی زمین جامد است.
پروفسور کالچیچ  در این رابطه گفت: اگرچه مشاهده امواج برشی در لایه های زمین کار دشواری بود، اما مطالعه ناهمسانگردی برشی چالش اصلی پیش روی ما در این تحقیقات به شمار می رود. ما در نهایت دریافتیم که امواج برشی که از هسته داخلی نزدیک مرکز زمین عبور می‌ کنند، حداقل پنج ثانیه سریع ‌تر در زاویه مایل به جلو خواهند رفت. به گزارش سیناپرس، این اطلاعات جدید قابل توجهی است که به ما امکان می دهد مواد جامد تشکیل دهنده هسته داخلی زمین را از زمانی که حدود یک میلیارد سال پیش شکل گرفته است، بررسی کنیم.
شرک کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی  Geophysical Research Letters منتشر شده است.
مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا