نگاهی به تلخ ترین قند دنیا

به گزارش سیناپرس، در حقیقت انسان با خوردن غذا، قند دریافت کرده و لوزالمعده با ترشح هورمونی به نام انسولین، می‌ تواند میزان قند خون را ثابت نگه دارد. بدن بیماران دیابتی، قادر به ساخت و تأمین انسولین کافی نبوده و در نتیجه قند خون افزایش پیدا می‌ کند.

در مجموع سه نوع از دیابت وجود دارد که عبارت ‌اند از:

دیابت نوع ۱: این نوع دیابت بیشتر عامل ژنتیکی داشته و طی آن بدن بیمار به یک‌ باره قابلیت تولید انسولین را از دست می ‌دهد. کمتر از ۱۰ درصد از دیابتی‌ های جهان را افراد این گروه تشکیل می ‌دهند.

دیابت نوع ۲: در این نوع از دیابت، بدن بیمار قادر به تولید انسولین هست اما میزان این انسولین کافی نبوده و یا این که بدن فرد، در برابر انسولین مقاومت می‌ کند. این نوع از دیابت با تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی، قابل‌ کنترل است.

دیابت حاملگی: این نوع از دیابت در زنان باردار رخ داده و می ‌تواند تأثیرات نامطلوبی روی جنین داشته باشد.

به گزارش سیناپرس، از جمله مهم‌ترین علائم دیابت می‌توان به افزایش تعریق بدن، احساس سرگیجه، احساس گرسنگی دائمی، احساس تشنگی زیاد، ایجاد تغییرات پوستی، تغییر در قدرت بینایی که می ‌تواند شامل افزایش قدرت دید یا کاهش بینایی و تاری دید باشد. احساس خارش، اختلال در قدرت شنوایی، تکرر ادرار، افزایش یا کاهش شدید وزن، تغییر رفتار و اخلاق، خستگی مزمن و ایجاد تورم در لثه‌ها اشاره کرد. در صورتی که این علائم را در خود مشاهده کردید، حتماً به پزشک متخصص غدد مراجعه و از نظر سلامت لوزالمعده خود مطمئن شوید.

پیشگیری

متأسفانه دیابت نوع ۱  قابل ‌پیشگیری نبوده و دلیل بروز آن مشخص نیست اما داشتن رژیم غذایی مناسب و سبک زندگی سالم و انجام ورزش به صورت منظم، می‌تواند خطر ابتلا به دیابت را تا حد زیادی کاهش دهد.به گزارش سیناپرس، به باور پژوهشگران زنان باید نسبت به مردان بیشتر ورزش کرده و به خوردن غذاهای سالم اهمیت دهند. توصیه می ‌شود زنان گوشت قرمز را کمتر در رژم غذایی خود مورد مصرف قرار دهند.

از سوی دیگر افرادی که در برنامه غذایی روزانه خود به طور مرتب از شیر و سایر محصولات لبنیاتی استفاده می ‌کنند، کمتر در معرض دیابت نوع ۲ هستند. پژوهش‌ های انجام‌ شده نشان می ‌دهد استفاده منظم از محصولات لبنی و شیر به مدت طولانی و حداقل ۱۴  سال موجب کاهش ۲۳  درصدی ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ می ‌شود. مصرف جو در رژیم غذایی روزانه نیز می ‌تواند نقطه عطفی در درمان روند بیماری افراد مبتلا به دیابت باشد زیرا مصرف دائمی این ماده غذایی، کاهش سریع قند خون را در پی دارد. به گزارش سیناپرس، انجام یک پیاده ‌روی کوتاه پس از صرف غذا و به ویژه غذاهای حاوی کربوهیدرات در بیماران دیابت نوع دو می‌ تواند به کاهش سطح قند خون کمک کرده و شرایط این افراد را بهتر کند.
درمان
پژوهش ‌های جدید نشان می ‌دهد که دیابت حاملگی و اضافه ‌وزن پیش از حاملگی مادران ارتباط مستقیم بر چاقی فرزندان دختر در دوران کودکی داشته و خطر چاقی را در این فرزندان افزایش می ‌دهد.

پژوهشگران دانشگاه هاروارد پس از بیست و سه سال تحقیق مستمر موفق به یافتن راه درمان بیماری دیابت نوع یک، با استفاده از سلول‌های بنیادی شدند. در این روش با پیوند سلول‌های بنیادی جنین انسان، بدن بیماران مبتلا به دیابت قادر به ساخت انسولین می ‌شود.

سلول ‌های بنیادین جنین انسان نقطه شروع این روند درمانی محسوب شده و از این طریق دانشمندان برای نخستین بار قادر به ساخت انسولین انسانی کاملاً مشابه سلول‌های بتا شدند. این فرایند می‌تواند برای پیوند، جا به جا سازی و همچنین ساخت داروهای مربوط به دیابت کاربری داشته باشد.

به گزارش سیناپرس، طی سال های گذشته تیمی از پژوهشگران دانشگاه گوتنبرگ سوئد با مطالعه ۱۸هزار بیمار مبتلا به دیابت، دریافتند میزان مرگ‌ و میر در بیماران دارای دیابت نوع ۱ که از پمپ انسولین استفاده می ‌کنند، ۲۹  درصد کمتر از سایر بیماران است و همچنین میزان ابتلا به بیماری‌های قلبی در بین بیماران مبتلا به دیابت نوع ۱ که ازاین دستگاه استفاده می‌کنند نیز به میزان ۴۳  درصد کاهش نشان می ‌دهد.

در یک پروژه تحقیقاتی دیگر، تیمی پژوهشی از دانشگاه مالمو دریافتند که استفاده از لبنیات و به ویژه شیر باعث ایجاد مصونیت انسان‌ ها در برابر دیابت نوع ۲ می ‌شود.
پژوهشگران بلژیکی نیز با مطالعه روی بیماران مبتلا به دیابت و علم به این نکته که در این بیماری سلول ‌های بتا که نقش اصلی تولید کننده انسولین و کنترل قند خون را بر عهده ‌دارند، از بین رفته و بیمار دچار مشکل می‌ شود، نوعی باکتری جدید کشف کرده‌ اند که قادر به تجزیه و کنترل قند در بدن انسان است. پژوهشگران امیدوارند با استفاده از این باکتری درمان دیابت نوع دو را ارائه کنند.

گزارش: فاطمه کردی