آلمان چگونه پیشرفت کرد؟

به گزارش سیناپرس، همواره تاثیر و نقش دانشمندان و صاحبان علم در تصمیم عملکرد سیاستمداران و برنامه‌ریزان کشوری مشهود بوده است. با نگاهی اجمالی به روند توسعه اقتصادی و صنعتی کشورهای پیشرو این گزاره صحت بیشتری پیدا می‌ کند بنابراین این میتوان گفت علم همواره راه حل های مطمئنی برای پیشرفت جوامع بوده است.

کتاب «فرار از لایپزیک» نوشته هارالد فریش فیزیک دان آلمانی روایتی از نقش علم در توسعه کشوری است که امروزه به عنوان یکی از بزرگترین قدرت های اقتصادی و صنعتی جهان شمرده می شود. گفتنی است در دهه ۱۹۶۰ لایپزیک کانون مقاومت در آلمان شرقی بود.

هارالد فریش که آن زمان دانشجوی فیزیک بود، به فرار می اندیشید؛ اما پیش از فرار او می‌ خواست اعتراضش را به دولت وقت که پا را فراتر نهاده و کلیسای سنت پاول را در می ۱۹۶۸ ویران کرده بود نشان دهد. فریش اعتراضش را به شکلی تماشایی به وسیله یک اسلاید پارچه‌ ای به نمایش گذاشت با وجود تلاش‌های بسیار پلیس مخفی آلمان شرقی (اشتازی) نتوانست عاملان این اعتراض هوشمندانه را شناسایی کند خیلی زود فریش و دوستش به بلغارستان سفر کردند تا از آنجا با قایق از دریای سیاه به ترکیه فرار کنند. آنها دست به تلاش شجاعانه زدند که تا پیش از آن هرگز کسی انجام نداده بود.

این اثر روایت فراری بزرگ است. فراری که در نهایت به پیشرفت و توسعه وسیع یک کشور منجر شد. نویسنده فیزیکدانی است که تحمل شرایط سختی که کمونیست ها در آلمان شرقی به وجود آورده بودند را نداشت و به همین دلیل در تلاش برای فرار از کشور یعنی آلمان شرقی به آن سوی دیوار برلین بود.

در نهایت فریش با تلاش ‌های مستمرانه و با شرکت در گروه هایی که بر مبنای علم تشکیل شده بودند توانست در براندازی حکومت آلمان شرقی یکی از تاثیرگذاران و مهمترین مهره ها باشد که آلمان متحد و یکپارچه نتیجه تلاش های فریس و همتایانش در آلمان غربی بعد از جنگ جهانی بود.

نویسنده که امروز فیزیکدان برجسته ای است، در این کتاب با جزئیاتی فریبنده و جذاب چهره واقعی از رژیم آلمان شرقی و وقایع اواخر دهه ۱۹۶۰ را به تصویر می‌ کشد. امروز نیم قرن بعد از آن وقایع فریش می کوشد تا سهم خود را از اتحادیه دوباره آلمان ارزیابی کند. کتاب فریش و زندگی‌اش در لایپزیک و فرارش به غرب باید توسط هر فردی که علاقه مند به توسعه علمی و اقتصادی در قرن بیستم است، خوانده شود این اثر همچون کتاب های پلیسی است اما داستان فریش کاملا واقعی است.

خرارت تی هوفت، رییس موسسه فیزیک نظری دانشگاه اوترخت هلند درباره این اثر نوشته است؛ علاوه بر آنکه این اثر دارای اهمیت علمی است، اهمیت تاریخی هم دارد و تنش ایجاد شده توسط حکومت ظالم در جامعه بی‌ دفاع، حس درماندگی علاوه بر کاردانی آنان که می‌ خواست تغییر ایجاد کنند و مجبور بودند در آن شرایط تهدیدآمیز زندگی کنند را توصیف می‌ کند. هیچ کس در آن زمان نمی دانست که آیا رنجش های کوچک معترضان به ایجاد تغییر در شرایط به ظاهر ابدی کمک می کند یا مستبدان یکپارچه می توانند حکومت کمونیستی خود را برای همیشه حفظ کنند. در واقع تنها تعداد کمی گمان می‌ کنند که کمتر از دو دهه زمان لازم است تا جنگ سرد به پایان رسد. اتفاقی که نباید به فراموشی سپرده شود دلایل شخصی مانند این موضوع که در کتاب آورده شده است. جواهر واقعی هستند.

«فرار از لایپزیک» توسط حسن فتاحی ترجمه و راهی کتابفروشی‌ ها شده است.

گزارش: فریده سلیمانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا