9 ترفند طلایی برای نگهداری از گیاهان آپارتمانی

به گزارش سیناپرس، گیاهان هم مانند هر موجود زنده‌ ای نیاز به مراقبت دارند، تا همواره زیبا بمانند و به خوبی رشد کنند. مراقبت کردن از اکثر گیاهان اصلا کار دشواری نیست. فقط نیاز به کمی مطالعه و تلاش دارد تا شرایط مناسبی برای گیاهان منزل فراهم شود. در ادامه با 9 ترفند و شیوه برای مراقبت و شادابی گیاهان آپارتمانی آشنا خواهید شد.

در آب دادن گیاه زیاده روی نکنید: گیاهان نیز مانند تمام موجودات زنده به میزان معینی از آب و غذا نیاز دارند بنابراین آبیاری بیش از حد یا کم آبی باعث خشک شدن یا گندیده شدن گیاه می شود. برگ های زرد و قهوه ای ، پژمرده و خاک مرطوب از نشانه های بیش از حد آب دادن به گیاه است. بهترین راه حل برای این مساله آب ندادن و نور مستقیم خورشید، تعویض خاک گلدان است. برگ های خشک و قهوه ای و خاک سفت نیز از نشانه های کم آبی گیاه است. آبی دهی، قرار دهی در مکانی مرطوب و قرار دادن مقابل نور خورشید بهترین راهکار برای رفع این مشکل است. همچنین لازم است بدانید در زیر گلدان ها حتما باید یک یا چند سوراخ وجود داشته باشد تا آب از همه نقاط گلدان عبور کند و به تمام قسمت های ریشه برسد. وجود این سوراخ ها سبب جریان هوا شده و امکان تنفس ریشه را ایجاد می کند. آبی که به گیاهان نیز می دهید باید هم دمای محیط منزل باشد. میزان آبیاری را هم متناسب با درجه حرارت هوا تنظیم کنید یعنی هر چه هوا گرم تر می‌شود باید به دفعات بیشتری به گیاه آب بدهید. زمان آبیاری گیاهان بسته به نوع گیاه متفاوت است اما در مورد بیشتر گیاهان آپارتمانی بهتر است وقتی که خاک سطح گلدان خشک شد به گل آب بدهید. بهترین زمان برای آبیاری گیاهان اول صبح است زیرا اختلال کمتری در چرخه خواب گیاه ایجاد می‌کند. برای آبیاری گیاهان آپارتمانی بهتر است از آب بدون کلر و ولرم استفاده کنید. آب بسیار سرد یا بسیار داغ به گل شوک وارد می‌کند. توصیه می کنیم در زمان آبیاری، روی برگ ها و گل ها آب نریزید. خیس شدن برگ ها ممکن است موجب ایجاد بیماری های قارچی یا لکه روی بعضی گیاهان بشود. همچنین بهتر است یک ساعت بعد از آبیاری، آب اضافی زیرگلدانی را خالی کنید.

نور مناسب: بعد از آب، نور یکی از مهم ‌ترین چیز‌هایی است که یک گیاه نیاز دارد زیرا نور خورشید در ساخت سبزینه گیاهان نقش مهمی دارد بنابراین باید گیاهان را در مکانی بگذارید که نور کافی به آنجا برسد. البته همه گیاهان به نور یکسان خورشید احتیاج ندارند. برخی از آنها به نور کمتر نیاز دارند. آلوئه ورا، ساکولنت‌ها و درختان نخلی از جمله گیاهان آفتاب‌ دوست هستند. آن‌ها می ‌توانند نور مستقیم را به مدت حداقل ۶ ساعت در روز دریافت کنند. به طور کلی باید پرنورترین جای خانه را به این گیاهان اختصاص بدهید. در واقع هر گیاهان میوه دار، گلدار و گیاهان ابلق (گیاهانی که دورنگ هستند) به نور بیش تری نسبت به گیاهان سبز نیاز دارند. پس باید آنها را در جای پرنورتر قرار دهید. گیاهان گل دار به طور کلی نور زیاد را دوست دارند و در شرایط نوری خوب، گل می دهند اما در مقابل سرخس‌ها و گیاهانی مثل آگلونما و مانسترا نمی‌ توانند نور مستقیم و شدید خورشید را تحمل کنند و نور متوسط را ترجیح می ‌دهند. گیاهانی مانند پتوس و قاشقی نیز به نور متوسط و کم نیاز دارند. این نکته را فراموش نکنید که بیشتر گیاهان آپارتمانی به ویژه در فصل تابستان، نباید به هیچ وجه در برابر نور مستقیم خورشید قرار بگیرند؛ در فصل تابستان که آفتاب بسیار شدید است، می‌ توان با استفاده از یک پرده نازک یا شیشه ‌های مات، نور غیرمستقیم مناسبی برای گیاه فراهم کرد.

از خاک مناسب استفاده کنید: خاک مناسب ارتباط مستقیم با نوع گیاه و ویژگی‌ های خاص آن دارد بنابراین همیشه خاک مورد نیاز برای گیاهان خود را از گل فروشی ‌ها تهیه کنید و هرگز خاک را از مکان هایی مانند باغچه‌، باغ‌، پارک‌ و… برندارید زیرا این خاک ‌ها می‌ توانند حاوی انواع علف هرز، قارچ، تخم حشرات و دیگر عوامل مضر برای گیاه باشند. بهتر است از خاکی استفاده کنید که با مقداری ماسه نیز ترکیب شده باشد. فشرده کردن خاک گلدان اشتباه است زیرا وجود منافذ جزیی برای جریان هوا و رسیدن اکسیژن به قسمت های مختلف خاک ضروری است.

گلدان گل را عوض کنید: رشد بیشتر گیاه از اندازه گلدان سبب می شود که ریشه ها داخل گلدان دور خودشان بپیچند و رشد خود را محدود کنند. گیاهان در گلدان های کوچکتر از اندازه مناسب خودشان، بسیار زودتر خشک می شوند، پس باید در شرایط مناسب گلدان را تعویض کرد و گلدانی متناسب با اندازه گیاه به کار برد. بهترین زمان تعویض خاک گلدان فصل بهار است. اگر می خواهید گلدان را بزرگ تر کنید، گلدانی را انتخاب کنید که خیلی بزرگ تر از گلدان قبلی نباشد چون اگر گلدان خیلی بزرگ باشد، احتمال از بین رفتن ریشه گیاه وجود دارد. دلیل آن این است که خاک اضافی رطوبت زیادی را در خود نگه می دارد که به مصرف گیاه نمی رسد و در نتیجه ریشه گیاه را می پوساند.

به گیاه کود دهید: گیاهان گلدانی مواد مغذی بیش ‌تری نسبت به گیاهان باغچه نیاز دارند. همچنین میزان و تعداد دفعات کوددهی، به میزان آبیاری بستگی دارد. هرچه دفعات آبیاری و مقدار آن بیش ‌تر باشد، مواد مغذی بیش ‌تری از گلدان خارج می‌شوند، پس گیاه به کود نیاز بیش ‌تری پیدا می‌کند. اگر می‌خواهید گیاهان سرحال و شادابی داشته باشید، هرچند هفته یک بار از کود محلول در آب استفاده کنید. همچنین این نکته را هم توجه داشته باشید که از مقدار کمی کود استفاده کنید زیرا مقدار زیاد کود به گیاه آسیب می ‌رساند.

آفات گیاه را از بین ببرید: گیاهان بهترین مکان برای آفات ها هستند. تارتنچه، شته،خستر آردپوش از جمله آفاتی هستند که بسیار سریع رشد می کنند و می توانند یک روزه همه گیاه را محاصره کنند. خوشبختانه، اغلب آفات به سادگی از بین می روند. همچنین می توانید با اضافه کردن آفت کش ها در اطراف گیاهان دیگر، آفات را دور نگاه دارید. به عنوان مثال شما می توانید گیاه را به یک ماده دفع‌ کننده حشرات خانگی آغشته کردید. این ماده را می ‌توانید با ترکیب ۱ قاشق غذاخوری روغن درخت چای و یک فنجان آب درست کنید. سپس خاک گلدان را به پودر خاک دیاتومه که یک حشره ‌کش قوی است، آغشته کنید تا تمام حشرات و لاور آنها را از بین ببرد. اگر با حشرات نرم بدن مانند کنه ‌های عنکبوتی، شته‌ها و مگس‌ها سر و کار دارید، بهترین راه تهیه صابون حشره کش برای اسپری کردن گیاهان است؛ یک چهارم فنجان روغن نباتی و یک قاشق غذاخوری مایع صابون ظرفشویی (باید فاقد مواد سفیدکننده، چربی‌زدا، رنگ‌های مصنوعی و مواد معطر باشد) را در یک بطری اسپری سایز معمولی ریخته و بطری را با آب گرم پر و مخلوط کنید؛ برای مقابله با آفات می‌ توانید این مخلوط را هفته‌ای یک بار روی گیاهان خود اسپری کنید.

نفس گیاه را تازه کنید: گیاهان آپارتمانی به هوای تازه نیاز دارند بنابراین باید برای نگهداری گیاهان آپارتمانی پنجره ها را باز کنید و اجازه دهید تا اکسیژن تازه به فضای ساختمان وارد شود. رسیدن اکسیژن کافی به گیاهان آپارتمانی باعث استحکام ساقه گیاهان می شود و رنگ برگ ها را شاداب می کند.

رطوبت هوا را مناسب کنید: بیش ‌تر گیاهان رطوبت هوا را می ‌پسندند. یکی از راه های افزایش رطوبت در منزل، استفاده ازدستگاه بخور است. راه دیگر این است که در ظرفی کم عمق سنگ ‌های متوسط بریزید و روی آن را تا نیمه از آب پر کنید. سپس این ظرف را در نزدیکی گلدان ها قراردهید. راه دیگر آب پاشی روزانه‌ برگ گیاهان است.

حرارت را در سطح متعادل نگه دارید: دمای نگهداری گل های آپارتمانی در زمستان با تابستان باید در سطح 22 تا 25 درجه سانتی گراد باشد، نگهداری گیاهان در دمای پایین سبب پژمردگی و از دست دادن شادابی گیاه می شود.

گزارش: بیتا اکبری

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا