بومی‌سازی تولید اینورترهای نیروگاه های تجدیدپذیر توسط جهاددانشگاهی علم و صنعت

در نشست مشترک معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان جهاد دانشگاهی علم و صنعت طرح بومی‌سازی و توسعه فناوری تولید اینورترهای نیروگاه‌های تجدیدپذیر نهایی شد.

به گزارش سیناپرس از روابط عمومی  جهاددانشگاهی ، در نشست مشترک دکتر روشن رئیس سازمان و دکتر کمانی معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی (ساتبا)، موضوع گسترش فعالیت‌های سازمان جهاد دانشگاهی علم و صنعت در زمینه انرژی‌های خورشیدی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

در این جلسه دکتر روشن در خصوص فعالیت‌های این سازمان در زمینه بومی‌سازی فناوری اینورترهای خورشیدی توان بالا توضیحاتی ارائه داد. همچنین وی اعلام کرد: برنامه‌های گسترده‌ای در خصوص توسعه فعالیت‌های فناورانه در زمینه انرژی خورشیدی برای سال جاری تدارک دیده شده است.

وی افزود: فعالیت‌های این سازمان در 5 محور تولید انواع اینورتر خورشیدی، سازه‌های فلزی، ترانس‌های اتصال به شبکه، تابلو‌های برق مورد نیاز نیروگاه‌های خورشیدی و راه اندازی آزمایشگاه مرجع اینورتر متمرکز شده است و به میزان 1000 مگاوات در سال برای طراحی و ساخت اینورتر، ترانس و تابلوهای برق و سازه های فلزی ظرفیت سازی انجام گرفته است و در این راستا آماده همکاری با پیمانکاران بخش خصوصی و دولتی جهت تأمین تجهیزات نیروگاه‌های خورشیدی در دست احداث هستیم.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی علم و صنعت تاکید کرد که با برنامه ریزی، این سازمان آمادگی دارد اولین اینورتر مگاواتی تا دو ماه آینده تحویل ساتبا داده شود و همچنین تأمین و تولید تا 1000 مگاوات اینورترهای توان بالا را که در حال حاضر از خارج کشور وارد می شود برای تولید سالانه برنامه ریزی شده که با حمایت ساتبا بتوانیم در اختیار پیمانکاران مورد تأیید ساتبا قرار دهیم.

همچنین جهاددانشگاهی علم و صنعت در راستای شعار سال مقام معظم رهبری “جهش تولید با مشارکت مردم” راه اندازی خط تولید اینورتر، ترانس و سازه‌های فلزی را در اولویت کاری خود قرار داده و با توجه به زیرساخت های موجود در جهاد علم و صنعت با حمایت ساتبا اینورتر و ترانس مورد نیاز شرکت‌های سازنده نیروگاه های خورشیدی را با بهترین کیفیت و قیمت رقابتی و خدمات پس از فروش تأمین می‌کند.

همچنین وی برای تأسیس یک آزمایشگاه مجهز برای تست اینورترهای خورشیدی تا توان 350 کیلووات اعلام آمادگی کرد.

گفتنی است، دکتر کمانی ضمن استقبال از طرح‌ها و برنامه‌های جهاد دانشگاهی علم و صنعت ابراز امیدواری کرد تا با توجه به توانمندی‌های و سوابق موفق جهاددانشگاهی در زمینه بومی‌سازی فناوری و ساخت تجهیزات مورد نیاز صنایع نفت، نیروگاهی و صنعت ریلی در این حوزه جدید نیز که تولید تجهیزات نیروگاه‌های خورشیدی و همچنین ایجاد زنجیره بومی‌سازی فناوری‌های مورد نیاز کشور در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر می‌باشد گام‌های موثری توسط سازمان جهاددانشگاهی علم و صنعت برداشته شود.

وی همچنین حمایت خود را  از فعالیت‌های جهاد دانشگاهی اعلام کرد.

دکتر کمانی رئیس ساتبا ضمن تأیید به توسعه فعالیت‌های جهاددانشگاهی علم و صنعت در زمینه زنجیره تولید فناوری های انرژی های تجدیدپذیر اعلام کرد که حمایت همه جانبه سازمان را برای بومی‌سازی فناوری و تولید اینورتر و ترانس مورد نیاز نیروگاههای تجدیدپذیر توسط سازمان جهاددانشگاهی علم و صنعت که از سازمان‌های موفق فناور کشور است، انجام می‌دهند و تأکید کرد که شرکت‌های سازنده نیروگاه ملزم به استفاده از ظرفیت ایجاد شده در جهاددانشگاهی علم و صنعت  است تا در راستای شعار سال مقام معظم رهبری کشور از واردات اینورتر و ترانس در این حوزه بی نیاز و ضمن ایجاد اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی و رشد و شکوفایی اقتصاد دانش و همچنین با توسعه نیروگاه های خورشیدی کشور در زمینه تولید انرژی پاک و جبران ناترازی انرژی کشور پاک گام مؤثری برداریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا