افزایش حضور دانشگاه های ایران در رتبه بندی آسیایی تایمز ۲۰۲۴

رئیس مؤسسه ISC گفت: پایگاه رتبه بندی تایمز یکی از نظام های رتبه‌بندی معتبر در سطح بین المللی است که در سال ۲۰۱۳ میلادی برای اولین بار رتبه بندی دانشگاه های آسیایی را در کنار رتبه بندی های بین المللی خود انجام داد.

به گزارش سیناپرس از روابط عمومی وزارت علوم به نقل از  مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)،  سید احمد فاضل‌زاده رئیس مؤسسه ISC گفت: پایگاه رتبه بندی تایمز یکی از نظام های رتبه‌بندی معتبر در سطح بین المللی است که در سال 2013 میلادی برای اولین بار رتبه بندی دانشگاه های آسیایی را در کنار رتبه بندی های بین المللی خود انجام داد.

وی افزود: در گزارش اخیر رتبه بندی دانشگاه ­های آسیایی سال 2024 از ایران تعداد 73 دانشگاه حضور داشته اند که 4 دانشگاه کشور در میان 100 دانشگاه برتر آسیا قرار گرفته اند. رتبه بندی آسیایی تایمز در سال 2024، تعداد 739 دانشگاه را از 31 کشور در بردارد. همانند سال های گذشته، کشور ژاپن با 119 دانشگاه بیشترین تعداد دانشگاه را در این رتبه بندی دارد و هند با 91 موسسه در رتبه بعدی قرار دارد. رتبه های اول تا دهم در جدول 1 قابل مشاهده است.

رئیس موسسه ISC گفت: سهم ایران از نظر تعداد دانشگاه های رتبه بندی تایمز آسیایی 2024، 73 دانشگاه است که در حدود 10 درصد دانشگاه های این رتبه بندی را شامل می شود که در جدول 2 قابل مشاهده است.

جدول 2: تعداد دانشگاه های ایران در رتبه بندی تایمز آسیا در سال های مختلف

فاضل زاده افزود: در رتبه بندی آسیایی تایمز 2024، تعداد 73 دانشگاه از ایران حضور دارند. دانشگاه های صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، علم و صنعت ایران، تهران و صنعتی شیراز به ترتیب رتبه اول تا پنجم ایران را کسب کردند. نتایج دانشگاه های ایران در جدول 3 قابل مشاهده است.

جدول 3: جایگاه دانشگاه های ایران در رتبه بندی تایمز کشورهای آسیایی سال 2024

عملکرد دانشگاه های کشورهای اسلامی قاره آسیا در رتبه بندی آسیایی تایمز 2024

رئیس موسسه ISC گفت: از میان کشورهای اسلامی قاره آسیا،‌ در مجموع 306 دانشگاه از 17 کشور اسلامی در رتبه بندی 2024 حضور دارند این در حالی است که در رتبه بندی 2023 این تعداد 253 دانشگاه بوده است. از لحاظ تعداد حضور دانشگاه، کشور ترکیه و ایران به ترتیب با 75 و 73 دانشگاه، بیشترین حضور را داشته اند.

دانشگاه های کشورهای اسلامی با رتبه 100 و کمتر، در رتبه بندی آسیایی تایمز 2024 در جدول 4 قابل مشاهده است.

جدول 4: دانشگاه های برتر کشورهای اسلامی در رتبه بندی آسیایی تایمز 2024

                                  روش شناسی رتبه بندی آسیایی تایمز 2024

فاضل زاده گفت: روش شناسی رتبه بندی آسیایی تایمز 2024 مانند رتبه بندی جهانی تایمز، به طور قابل توجهی تغییر کرده است. تعداد شاخص های مورد استفاده از 13 به 18 شاخص رسیده است با این حال مانند روش­شناسی پیشین، شاخص­های عملکردی در 5 معیار کلی قرار دارند: آموزش، پژوهش، کیفیت پژوهش، چشم انداز بین المللی و صنعت. جدول 5 شاخص‌های مورد استفاده در هر معیار را نشان می­ دهد.

وی افزود: روش شناسی این رتبه بندی همانند روش شناسی رتبه بندی جهانی تایمز است با این تفاوت که در رتبه بندی دانشگاه های آسیایی این شاخص ها جهت رتبه بندی دانشگاه‌های آسیایی مجددا تنظیم و وزن دهی می شوند.

جدول 5. معیارها و شاخص ­های رتبه بندی آسیایی  تایمز 2024

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا