تأثیر چشمگیر هوش مصنوعی بر کسب و کارها

اکنون که وارد سال ۲۰۲۴ شده ایم، با فراگیرتر شدن هوش مصنوعی شیوه‌ی انجام کارها دستخوش تغییرات زیادی شده است.

فناوری هوش مصنوعی که مدت زمان زیادی از معرفی آن نگذشته، باعث تغییرات زیادی در کسب و کارها، صنایع و بخش‌های مختلف آن شده است، که در ادامه به بررسی برخی از این تغییرات می‌پردازیم:

ظهور ماشین‌های خلاق
هوش مصنوعی الگوریتم‌های مختلفی دارد که می‌تواند هر نوع نوشته‌ای را به عکس، موسیقی و یا هر آنچه که مورد نظر شماست تبدیل کند. هرچه این فناوری دستخوش پیشرفت‌های بیشتری می‌شود، تعداد و تنوع وظایف آن نیز بیشتر می‌شود. نکته حائز اهمیت این است که بسیاری از کارهای انجام شده توسط هوش مصنوعی، درگذشته صرفاً توسط انسان‌ها قابل انجام بود. هوش مصنوعی این توانایی را دارد تا در حیطه‌ی بازاریابی، طراحی‌های گرافیکی و محتوا نویسی نمونه‌های خلاقانه‌ای را با سرعت قابل توجهی خلق کند. اگرچه این فناوری هنوز قادر نیست تا به طور کامل جایگزین انسان‌ها شود اما در کنار هم قرار گرفتن هوش انسانی و الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌تواند دستاوردهای چشمگیرتری ارائه کند.

بهبود برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری
تأثیرگذاری در زمینه برنامه ریزی استراتژیک و تصمیم گیری از دیگر مشخصه های منحصر به فرد هوش مصنوعی است. هوش مصنوعی این توانایی را دارد تا داده‌های با حجم بالا را تجزیه و تحلیل کرده، همچنین الگوها را شناسایی و نتایج حاصل را پیش‌بینی ‌کند، که در نوع خود بی‌نظیر است. مدیران در هر سطحی که باشند می‌توانند در تصمیم‌گیری‌های غیر رسمی خود از این فناوری بهره ببرند. هوش مصنوعی از پیش‌بینی جریان‌های بازار گرفته تا بهینه سازی زنجیره تأمین، می‌تواند نقش‌های متنوعی را بر عهده بگیرد.

انقلاب در خدمات مشتریان
هوش مصنوعی این قابلیت را دارد که سرویس خدمات مشتریان را بازنویسی کند. فناوری هوش مصنوعی دارای ربات‌هایی با توانایی مکالمه و دستیار مجازی است که از عهده درک و پاسخ به خواسته‌های پیچیده‌ای برمی‌آید. هوش مصنوعی به شکل بسیار متفاوتی با مشتریان ارتباط برقرار می‌کند که در دسترس بودن سرویس خدمات مشتریان و بهره‌وری آن را بهبود می‌بخشد. به دنبال این صرفه‌جویی زمانی نیروهای انسانی این فرصت را دارند تا بر روی فعالیت‌های مهم‌تر تمرکز کنند.

تغییر شکل آموزش و پرورش
در زمینه آموزش و پرورش هوش مصنوعی مستعد ایجاد تغییرات بسیار گسترده‌ای است. فناوری هوش مصنوعی می‌تواند آموزش را شخصی‌سازی کند یعنی با شیوه یادگیری فرد تحت آموزش تطبیق پیدا کند و منابع به روز جهت یادگیری را معرفی و در اختیار فرد قرار دهد. برای علاقه‌مندان به یادگیری این بدان معناست که فرد می‌تواند به صورت مداوم در حال یادگیری و افزایش مهارت‌ها مطابق با نیازهای شخصی خودش باشد. اینکه بتوانیم سرعت رشد خودمان را با سرعت تغییرات اطرافمان هماهنگ کنیم، موضوع مهمی است و هوش مصنوعی این مسئله را برای ما میسرمی‌‌سازد.

بازآفرینی تحقیق و توسعه
توانایی هوش مصنوعی در شبیه‌سازی و مدل‌سازی سناریوها، فرآیند تحقیق و توسعه در صنایع را متحول می کند. الگوریتم های هوش مصنوعی از داروسازی گرفته تا طراحی خودرو، می‌توانند نتایج را پیش‌بینی کرده، سناریوها را مدل‌سازی کنند و راه‌حل‌های نوآورانه‌ای برای مشکلات پیچیده ارائه دهند. این قابلیت سرعت نوآوری را افزایش و زمان و هزینه لازم برای توسعه محصولات و خدمات جدید را کاهش می‌دهد.

ظهور نقش‌ها و مهارت‌های جدید
با بالارفتن سرعت انجام کارها با استفاده از هوش مصنوعی، شغل‌های جدیدی ایجاد شده است که نیازمند یادگیری مهارت‌های جدید است. اخلاق‌شناسان هوش مصنوعی(AI Ethicists)، سرپرست پایگاه داده (AI Curators) و مربیان الگوریتم (Algorithm Trainers) تنها چند نمونه از حرفه های نوظهور هستند. متخصصان باید با کسب مهارت‌های جدید مانند سواد هوش مصنوعی، تجزیه و تحلیل داده‌ها و درک شیوه کار در سیستم‌های هوش مصنوعی با آن به تعامل و سازگاری برسند. فرصت‌های شغلی سال ۲۰۲۴ با توجه به توانایی استفاده و نحوه کار با ماشین‌های هوشمند تعریف خواهند شد.

تغییر چشم انداز دورکاری
هوش مصنوعی در نحوه‌ی انجام کارها به صورت دورکاری و یا ترکیبی نیز تأثیرگذار خواهد بود. ابزارهای هوش مصنوعی ارتباطات، مدیریت پروژه و هم کاری میان تیم های پراکنده جغرافیایی را تسهیل می کنند. این امر منجر به ارتباطات کارآمد نیروهای انسانی می‌شود، در این صورت دیگر موقعیت فیزیکی مانعی جهت همکاری نخواهد بود.

تحت تاثیر قراردادن صنایع سنتی
موج تغییرات ایجاد شده توسط هوش مصنوعی به صنایع سنتی مانند کشاورزی، تولید و ساخت وساز نیز رسیده است. این تغییرات از بهینه سازی محصولات تا طراحی ساختمان ها و فرایندهای تولیدی هوشمندتر و کارآمدتر را در بر می‌گیرد و قابلیت‌های جدیدی را معرفی می‌کند. متخصصان این بخش‌ها برای تصمیم‌گیری‌های عملیاتی به طور فزاینده‌ای به هوش مصنوعی متکی خواهند بود که منجر به ترکیب فرایندهای کاری دیجیتال و فیزیکی می شود.

برای آینده آماده شوید
کسب و کارها مجبورند که تمام تغییراتی که توسط هوش مصنوعی ایجاد می‌شود را بپذیرند، برای متخصصان در تمام بخش ها الزامی است که هماهنگ‌ با این تغییرات پیش روند. درک قابلیت‌ها و محدودیت‌های هوش مصنوعی، به روزرسانی مداوم مهارت‌ها و پذیرش ذهنیت یادگیری، کلید موفقیت در این عصر جدید است.
قدرت متحول کننده هوش مصنوعی غیرقابل انکار است. در سالیان آتی، این تکنولوژی ها نه‌تنها نحوه کار ما را تغییر خواهند داد، بلکه معنای کار در قرن ۲۱ را بازتعریف خواهند کرد. با پذیرش این تغییرات و آماده شدن برای آن‌ها، می‌توانیم اطمینان حاصل کنیم که انجام کار در آینده کارآمدتر و نوآورانه‌تر خواهد بود.

مترجم: بابک رشیدی؛ کارشناس روابط عمومی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران

طراح: مهسا علی آقا؛ کارشناس روابط عمومی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا