خوک ها در برابر همه گیری ها مقاوم شده اند

محققان تلاش کرده اند به جای دور نگه داشتن خوک ها از محیط های آلوده، خوک ها را تغییر دهند. آنها در طرحی آزمایشی در یک مرکز IVF خوکی و در شرایط آزمایشگاهی، تخمک های خوک را با استفاده از ابزار ویرایشی CRISPR که نوعی قیچی اصلاح ژنی است، از نظر ژنتیکی اصلاح کردند.
به گزارش technologyreview، محققان در طول ماه های باقی مانده تا به دنیا آمدن خوک، این فرآیند را تحت کنترل داشتند و در انتها ادعا کردند که نوزاد خوک های به دنیا آمده که از نظر ژنتیکی اصلاح شده اند، در مقابل بیماری های همه گیری و مرگبار مقاوم هستند چرا که بدن آنها دیگر گیرنده مولکولی برای جذب ویروس ندارد.
هر ویروس از طریق ترکیب با سلول ها و تزریق بار ژنتیکی به سلول ها حمله می کند. در مورد ویروس کرونا هم، این ویروس از طریق گیرنده ای موسوم به ACE-2 وارد راه های هوایی و سلول های ریه می شود که تنگی نفس و درگیری ریه را به دنبال دارد.در سندروم تنفسی معمولا گیرنده ای در سلول های سفید خونی با عنوان CD163 وجود دارد اما با ایجاد تغییر ژنی در خوک های آزمایشگاهی، به دلیل ویرایشی که روی این ژن انجام شده، ژن گیرنده CD163 به طور کامل تشکیل نشده و درواقع با نبود گیرنده، عفونتی هم وارد بدن نمی شود.
به گزارش سیناپرس، محققان بعد از اصلاح ژنی در خوک ها، بارها در آزمایش های مختلفی تلاش کردند این خوک ها را با سندروم تنفسی آلوده کنند اما این اتفاق نیافتاد. این موفقیت در مورد تمام انواع خوک ها و در مواجهه با تمام رده های ویروسی اتفاق می افتد و با اصلاح ژنتیکی می تواند مانع از ابتلای آنها شد.
پیش از این محققان چینی آزمایش مشابهی را روی جنین انسان انجام داده بودند و امیدوار بودند که با اصلاح و تغییر ژنتیکی بتوانند آنها را به ویروس HIV که عامل بروز بیماری ایدز است، مقاوم کنند. آنها امیدوار بودند که بتوانند با خارج کردن گیرنده این ویروس، بتوانند از بروز بیماری جلوگیری کنند اما به دلیل بروز مشکل در فناوری اصلاح ژنتیکی، این آزمایش ها موفقیت آمیز نبودند.

اما با توجه به نتایج مثبتی که در خوک ها به دست آمده، دانشمندان امیدوار شده اند تا در آینده ای نزدیک بتوانند با قیچی اصلاح ژنتیکی CRISPR که انقلابی در علم پزشکی دنیا به شمار می رود، بتوانند مانع از بروز بسیاری از بیماری های ژنتیکی و به ویژه ابتلا به کووید- 19 در انسان ها شوند.

مترجم: پروانه غفاری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا