نگاهی به عجیب ترین خودروهای مفهومی تاریخ

 هدف خودروسازان از طراحی خودروهای مفهومی و ساخت نمونه‌های اولیه، مطالعات طراحی ویژه‌ای است تا نشان دهند چه چیزی ممکن است در آینده صنعت خودرو رخ دهد. سیستم‌های پیشرانه جدید، سامانه‌های الکترونیکی و وسایل ایمنی به علاوه پیشرفت در طراحی بیرونی باعث شده است دنیای خودرو طی صد سال گذشته با تغییراتی اساسی رو به رو شود.

در این گزارش نگاهی به برخی از عجیب ترین خودروهای مفهومی تاریخ انداخته و آن‌ها را بررسی می‌کنیم. نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که اصولاً در بیشتر مواقع خودروهای مفهومی به تولید انبوه و عرضه عمومی نمی‌رسند. خودروهای موجود در این گزارش تصویری به ترتیب سال ساخت دسته بندی شده اند.

فورد اف ایکس اتم – Ford FX Atmos (1954)

فورد FX مخفف Future Experimental به معنی تجربه آینده بود، نیزه‌های جلوی خودرو نیز در حقیقت رادارهایی برای کمک به کنترل اتومبیل و عدم برخورد آن با وسایل نقلیه دیگر بود. واژه اتم از اتمسفر یا همان جو گرفته شده و فورد در این رابطه گفت: این خودرو و طراحی آن نمادی از تفکر خلاق آزاد و نامحدود است. این خودروی مفهومی عجیب با یک سایبان شیشه‌ای، صندلی‌های سه تایی و یک جفت باله به سبک هواپیما یکی از عجیب ترین خودروهای مفهومی تاریخ محسوب می‌شود.

فورد ماکسیما – Ford Maxima (1954)

طراحی این خودروی عجیب توسط الکس ترمولیس طراح مشهور خودرو انجام شد، این وسیله عجیب سه چرخه در حقیقت یک اتومبیل موشکی بود که به وسیله موتور جت با سرعت حداکثر 500 مایل در ساعت حرکت می‌کرد. ماکسیما به طور بسیار واضحی الهام بخش اتوموبیل های مسابقه در سال‌های بعدی شد.

فورد دی پائولو – Ford DePaolo (1958)

فورد دی پائولو به افتخار پیتر دپائولو برنده مسابقات متعددی در دهه ۳۰ نام‌گذاری شد. دی پائولو توسط Buzz Grisinger طراحی شد.

پینی فارینا ایکس- Pininfarina X (1960)

این خودرو دارای طراحی ایرودینامیک منحصر به فردی بوده و می‌توانست با سرعت زیاد و به صورت ناگهانی حرکت کند. البته نمای ظاهری آن زیبا محسوب نشده و هیچ‌گاه مورد علاقه دوستداران خودرو قرار نگرفت. در این خودرو از موتور Fiat 1100 استفاده شده بود.

 دوج دئورا – Dodge Deora (1965)

این ماشین واقعاً عجیب و غریب براساس یک کامیون وانت موسوم به Dodge A100 در دیترویت ساخته شد. زوایای عجیب، برش‌های غیر عادی و نوع متفاوت چرخ‌های این خودرو آن را در گروه عجیب ترین خودروهای مفهومی تاریخ قرار داده است.

او اس آی سیلور فاکس – OSI Silver Fox (1967)

شاید این خودرو را بتوان یکی از افراطی ترین طراحی‌های خودرو در جهان محسوب کرد. طراح او اس آی سیلور فاکس در تلاش برای ایجاد یک شکل فوق العاده لغزنده به این نتیجه عجیب رسیده و از نظر آیرودینامیکی نیز تقریباً موفق بود. نکته منفی این خودرو نیز عدم ارتباط بین مسافران آن و تجربه یک سواری دلگیر است.

مزدا ای ایکس – Mazda EX-005 (1970)

این خودرو به عنوان یک اتومبیل شهری خاص پیشنهاد شد، صندلی‌های آن ظرفیت چهار مسافر را داشت البته طراحی عجیب مزدا برای این خودروی مفهومی، موجب شد تا امنیت آن به شدت ضعیف بوده و در مقابل تصادفات آسیب پذیر باشد. در خاتمه باید توجه داشته باشید که این خودرو از نخستین نمونه خودروهای هیبریدی بوده و دارای یک موتور برقی هم هست.

هوندا فویا- جو – Honda Fuya-Jo (1999)

این خودروی خیلی عجیب در نمایشگاه اتومبیل توکیو در سال 1999 معرفی شده و دقیقاً مشخص نبود که کارکرد آن یک ماشین زرهی است یا چرخ دستی سوپر مارکت؟ سقف آن نیمه شیشه‌ای بوده و به نظر می‌رسد چرخ‌های آن از یک اسباب بازی لگو سرقت شده است.

پژو مووی – Peugeot Moovie (2005)

این خودروی جالب توجه توسط آندره کاستا به عنوان یک خودروی چابک و سازگار با محیط زیست شهری طراحی شده و به نسبت موفق بود. این خودرو نسبتاً زیبا و جذاب بوده و علی رغم استقبال از آن توسط مخاطبان، پژو هرگز روی ساخت آن برنامه‌ریزی نکرده و حتی در نمایشگاه‌های بعدی نیز آن را به نمایش نگذاشت.

بی ام و آی اینساید فیوچر – BMW i-inside Future (2017)

آخرین خودروی موجود در این فهرست، نسبتاً جدید بوده و بی ام و برای نشان دادن فناوری‌های جدید خود، اینساید فیوچر را معرفی کرده است. صفحه نمایش لمسی بسیار پیشرفته در کنار حسگرهای لمسی یکی از ویژگی‌های کلیدی بی ام و مفهومی ۲۰۱۷ در کنار یک فضای داخلی ویژه است که می‌تواند به طور خودران و هوشمند حرکت کرده و شما نیازی به راندن آن نخواهید داشت.

مترجم: مهدی فلاحی پناه

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا