تکلیف باندهای 700و 800 باید در صحن مجلس مشخص شود

یکی از راه‌های کم‌هزینه برای توسعه پهن‌باند استفاده از شبکه سیار است، زیرا توسعه شبکه همراه نسبت به شبکه ثابت هزینه کمتری دارد با این تفاوت که در توسعه پهن‌باند در شبکه سیار نیاز به منابع فرکانسی است که در دنیا محدودیت دارد. اختلاف بین وزارت ارتباطات و سازمان صداوسیما درباره تخصیــص باند ۷۰۰ مگاهرتز سابقه چندین ساله دارد.

درخواست این آزادسازی از سال‌های پیش به صداوسیما ارسال شده، اما به نتیجه‌ای نرسیده است. محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از سال ۹۷ بار دیگر این پرونده را گشود و پیشنهاد استفاده بهینه از باند‌های فرکانسی ۷۰۰ و ۸۰۰ را در لایحه بودجه سال ۹۸ به مجلس داد که البته با این پیشنهاد موافقت نشد و علت رد این پیشنهاد، ورود به حیطه وظایف و اختیارات سازمان صدا و سیما مطرح شد.

این در حالی است که این موضوع دوباره در فضای رسانه ای کشور مطرح شده است. به همین دلیل و برای رویکرد مجلس یازدهم در این زمینه سیناپرس با فرهاد طهماسبی- عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم گفت وگو کرده است.

طهماسبی  دراین خصوص عنوان کرد: موضوع این اختلاف اگر لازم باشد در مجلس مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در چنین شرایطی مجلس این موضوع را به کمیسیون صنایع و معادن ارسال می کند تا بررسی های لازم در این زمینه صورت بگیرد. پس از آن اگر کمیسیون صنایع و معادن به این نتیجه برسد که  این موضوع باید در صحن مورد بررسی قرار بگیرد این اتفاق خواهد افتاد و کلیت مجلس در این زمینه تصمیم گیری خواهد کرد.

 نماینده مردم نیریز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد:در مرحله نخست باید استدلال های هر دو طرف را بشنویم و مدارک آنها را  در کمیسیون صنایع مورد بررسی قرار بدهیم. به هر حال هم وزارت ارتباط در این زمینه خود را ذینفع می داند و هم صداوسیما.

وی افزود: برخی عنوان می کنند چون مرکز پژوهش های مجلس عنوان کرده که این باندها باید در اختیار وزارت ارتباطات قرار بگیرد پس این اتفاق باید رخ بدهد. این در حالی است که مرکز پژوهش های مجلس تنها یک مرکز پژوهشی و تحقیقاتی است و نمی تواند رأسا تصمیم گیری کند. تصمیم گیری باید در صحن علنی مجلس و با رأی گیری همه نمایندگان صورت بگیرد. تنها در چنین صورتی است که به قانون تبدیل می شود وبرای همه ارگان ها لازم الاحرا خواهد بود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن تصریح کرد: صرف اعلام مرکز پژوهش های مجلس کافی نبوده که صدا و سیما این باندها را به وزارت ارتباطات واگذار کند. دیدگاه مرکز پژوهش های مجلس قانون نیست و هنوز به قانون تبدیل نشده است. به همین دلیل نمی توان با استناد به اعلام مرکز پژوهش ها عنوان کرد صداوسیما باید این باندها را به وزارت ارتباطات واگذار کند.

وی گفت: آنچه از شواهد و قرائن چنین پیداست،  تنها راه افزایش ظرفیت پهنای باند، اضافه کردن فرکانسی است که در اختیار صداوسیماست. فرکانس‌های حال حاضر شبکه موبایل در باند‌های بالاست و فرکانس‌های در اختیار صداوسیما، باند پایینند. در فرکانس‌های پایین تعداد دکل کمتری لازم است احداث شود. فرکانسی که خالی است و صداوسیما هم استفاده نمی‌کند، در اختیار موبایل قرار گیرد، هم ارز کمتری از کشور برای خرید تجهیزات صرف می‌شود و هم مردم کمتر نگران سلامتی خود از بابت آلودگی فرکانسی خواهند بود.

به گزارش سیناپرس،هرچند این داستان بسی طولانی است اما امیدواریم هرچه زودتر حل شود و به نفع مردم از این فناوری استفاده شود.

گزارش:احسان انصاری

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا