سگ‌ها می‌توانند اثرات بنزین را تشخیص دهند

طبق تحقیقات جدید شیمیدانان دانشگاه آلبرتا، سگ‌های آموزش دیده می‌توانند شتابدهنده آتش مانند بنزین را در مقادیر کم حتی به اندازه یک میلیاردم قاشق چایخوری تشخیص دهند.

"رابین آبل" (Robin Abel)، فارغ التحصیل دانشکده شیمی دانشگاه آلبرتا و نویسنده ارشد این مطالعه گفت: در طی تحقیقات آتش‌سوزی، یک سگ ممکن است برای شناسایی بقایای مایعات قابل اشتعال مورد استفاده قرار گیرد و می‌تواند به محققان کمک کند که دریابند آتش‌سوزی نتیجه آتش‌افروزی است یا خیر. البته، یک سگ نمی‌تواند در دادگاه شهادت دهد، بنابراین آوار قسمتی که توسط سگ نشان داده شده است، باید به آزمایشگاه برگردانده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند. این داده‌ها می‌توانند به محققان آزمایشگاه در اعلام نتایج صحیح کمک بسیاری کند.

طی این مطالعه محققان دو سگ که در یک گروه تحقیقاتی از آنها استفاده می‌شد را مورد بررسی قرار دادند. اولین سگ برای اینکه بتواند انواع مایعات قابل اشتعال را تشخیص دهد، آموزش داده شده بود و مورد استفاده قرار می‌گرفت و دومی نیز برای تشخیص بنزین آموزش دیده بود.

نتایج بررسی محققان نشان داد سگی که برای شناسایی حضور انواع مایعات قابل اشتعال آموزش داده شده بود، همه شتاب دهنده‌ها را به خوبی تشخیص داد، در حالی که سگ آموزش دیده در شناسایی بنزین قادر به شناسایی سایر شتاب‌دهنده‌ها در غلظت‌های بسیار پایین نبود.

نتیجه دیگر این تحقیق تهیه یک پروتکل بود که می‌تواند برای تولید بسترهای فوق‌العاده تمیز مناسب برای ارزیابی عملکرد سگ‌های آموزش دیده برای تشخیص شتابدهنده سطح مورد استفاده قرار گیرد.

"جیمز هرینک" (James Harynuk)، استاد شیمی این دانشگاه گفت: در این زمینه به خوبی شناخته شده است که سگ‌ها نسبت به آزمایش‌های آزمایشگاه حساس‌تر و دقیق‌تر هستند. موارد بسیاری بوده که طی آن جواب آزمایش آزمایشگاه منفی بوده است، اما سگ‌ها موفق به ردیابی اثر در بقایا شده بودند.

برای اینکه بتوانیم عملکرد روش‌های مورد استفاده در آزمایشگاه‌ها را ارتقا دهیم تا دقت آنها به اندازه سگ‌ها شود، ما ابتدا می‌بایست سگ‌ها را مورد ارزیابی قرار دهیم. این مطالعه می‌تواند به ما در رسیدن به هدف چالش برانگیزمان که ارتقای روش‌های آزمایشگاهی است، کمک کند. سگ‌های مورد بررسی واقع شده در این مطالعه قادر بودند مقدار اندکی از بنزین در حدود یک میلیاردم قاشق چای خوری را تشخیص دهند. حس بویایی آنها فوق‌العاده بالا و بینی آنها فوق‌العاده حساس است.