فرهنگ هوانوردی در میان ایرانیان جا نیفتاده است

البته مدتی است که در راستای تحقق و گسترش این مقوله ارائه خدمات پروازی به عموم جامعه در قالب برنامه هایی به منظور توسعه این صنعت در کشور مورد توجه قرار گرفته است.

یک خلبان بازنشسته ارتش جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با سیناپرس، پیرامون این موضوع با تاکید بر اینکه پرواز مانند نقاشی یک هنر است، گفت: به این معنا که یک خلبان باید مانند یک هنرمند بداند که باید چه کار کند که اگر اینگونه با عشق و علاقه فعالیت کند، قطعا، هیچ مشکلی پیش نمی آید.

کاپیتان اصغر نمازیان تصریح کرد: ضمن اینکه با توجه به این موضوع، اکثر سوانح هوایی دنیا که مورد بررسی قرار گرفته به این نتیجه رسیده که خطای خلبان منجر به وقوع آنها شده است.

وی تصریح کرد: از این رو، باید به دنبال فرهنگ سازی بحث هوانوردی عمومی در کشور باشیم. به گونه ای که این مهم وارد زندگی مردم شود و حتی آموزش آن به مدارس نیز ورود پیدا کند.

نمازیان اظهار کرد: چراکه، بسیاری از افراد تحصیلکرده در کشور ما هیچ شناختی از هواپیما و ضوابط و دستورالعمل های آن ندارند و اصلا نمی دانند یک هواپیما چگونه پرواز می کند و یا چاله هوایی چیست؟

وی عنوان کرد: نتیجه این ناآگاهی باعث می شود که وقتی هواپیما تاخیر دارد، مسافران در سالن سر و صدا می کنند. چون نمی دانند تاخیر به نفع خودشان است و به دلیل آنکه هواپیما مشکل فنی دارد، خلبان اجازه پرواز ندارد.

نمازیان تاکید کرد: به عنوان کسی که پروازهای بین المللی را تجربه کردم باید بگویم در هیچ جای دنیا وضعیت اینگونه نیست. اگر بپرسید دلیل این تفاوت رفتاری چیست باید پاسخ دهم، چون فرهنگ هوانوردی در میان مردم ایران جا نیفتاده است.

وی با بیان اینکه اینها مسائلی است که در صنعت هوانوردی با آن درگیر هستیم و مردم باید متوجه باشند و با قواعد آشنا شوند، گفت: در این میان رسانه ها می توانند نقش بسزایی ایفا کنند و احساس به این نیاز را در افکار عمومی ایجاد کنند.

این خلبان باسابقه خاطرنشان کرد: با توجه به اتفاقات اخیر در صنعت هوایی کشور و دغدغه و ذهنیتی که در مردم ایجاد شده این فرهنگ سازی بسیار راهگشا خواهد بود. البته، در این زمینه باید اطلاع رسانی و فرهنگ سازی شود، صدا و سیما باید به این موضوع ورود پیدا کرده و مردم را آگاه کند.

نمازیان با تاکید بر اینکه مردم هیچ آگاهی از ضوابط و مقررات هوانوردی ندارند و همین موضوع باعث بروز مشکلات عدیده ای می شود، گفت: به عنوان مثال سوانح هوایی در کشور ما بسیار کمتر از سوانح هوایی است که در سایر کشورهای پیشرفته اتفاق می افتد. اما، همین عدم آگاهی باعث می شود عامه مردم گمان کنند وضعیت هوایی و هواپیماهای کشور بسیار نابسامان است.

مسوول آموزش مرکز آموزش های هوایی شاهین خاطرنشان کرد: به عنوان مثال، سالانه 20 هزار نفر در سطح جاده ها کشته می شوند و کسی صدایش هم در نمی آید. اما در یک سانحه هوایی که تعداد جان باختگان بسیار کمتر از این رقم است سر و صدای زیادی ایجاد می شود.

وی ادامه داد: ضمن اینکه در همه کشورها قربانیان ناشی از سوانح هوایی وجود دارد. اما این عدم وجود فرهنگ هوایی باعث شده دشمنان ما به راحتی بتوانند تصویر سیاهی از صنعت هوایی کشورمان در اذهان ایجاد کنند.

گزارش: هانیه حقیقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا