سلول های سرکوب کننده ایمنی در نوزادان می تواند التهاب را کنترل کند

به گزارش سیناپرس به نقل از زیست فن ،مطالعه MDSCs نشان داد که نقش این سلول‌ها در تنظیم التهاب مراحل اولیه زندگی بسیار حیاتی است. این مطالعه در Nature Medicine به‌چاپ رسیده‌است. سلول‌های MDSC سلول‌های میلوئیدی نابالغی هستند که قادرند پاسخ ایمنی را سرکوب کنند. این سلول‌ها در افراد بالغ سالم به‌ندرت شناسایی می‌شوند اما در شرایط پاتولوژیکی خاص تجمع می‌یابند و پاسخ سیستم ایمنی به سرطان، عفونت مزمن و پیش‌رفت تومور را تغییر می‌دهند.

دکتر Gabrilovich، محقق این مطالعه اظهار داشت:« مطالعه ما برروی عملکرد MDSCs در نوزادان تازه متولدشده نشان می‌دهد که این سلول‌ها در اولین هفته‌های زندگی، نقش مهمی در تنظیم التهاب ایفا می‌کنند. ما هم‌چنین نشان دادیم MDSCs دارای نقش فیزیولوژیک می‌باشند و فقط مختص به شرایط پاتولوژیک یا حاملگی نیست».

این محققان نسبت MDSCs را در موش نوزاد، بالغ و موش بعد از زایمان مقایسه کردند. در آن‌هایی که ۳ تا ۱۰ روز سن داشتند تعداد این سلول‌ها و توانایی آن‌ها در سرکوب سیستم ایمنی به‌طور قابل توجهی بیش‌تر بود و هرچه‌قدر به پایان هفته دوم نزدیک‌تر می‌شدند، نسبتشان کاهش می‌یافت و به میزانی که در موش بالغ بود نزدیک‌تر می‌شد.

آنالیز رونویسی‌ها در MDSCs نوزادان موش نشان داد بیان ژن‌هایی که برای عملکرد سرکوبگری سیستم ایمنی در این سلول‌ها حیاتی هستند، افزایش یافته‌است. محققان اثبات کردند که تجمع MDSCs با تغذیه شیر ارتباط دارد که وابسته با لاکتوفرین است. لاکتوفرین ترکیبی در شیر است که قابلیت تنظیم ایمنی را دارد و می‌تواند بیان این ژن را افزایش دهد.

نشان داده‌شد که MDSCs در مدل موشی necrotizing entrocolitis سبب کاهش التهاب و افزایش میزان بهبودی خواهدشد، بنابراین پیشنهاد می‌شود که MDSCs نه‌تنها در افراد سالم وجود دارد بلکه مکانیسم محافظتی مهمی در پاسخ به کلونی‌های میکروبی روده نیز هست، این کلونی‌های میکروبی در اولین روزهای زندگی تشکیل می‌شوند؛ لذا می‌توان این سلول‌ها را به‌عنوان هدف درمانی برای necrotizing entrocolitis و سایر شرایط التهابی در نوزادان درنظرگرفت. بنابراین مطالعه که نشان داد تجمع MDSCs وابسته به لاکتوفرین است، می‌توان پاسخ منطقی به این سؤال داد که چرا تغذیه نوزاد با شیر مادر نسبت به شیر صنعتی، احتمال ابتلا به necrotizing entrocolitis  را کاهش می‌دهد.