بافت فرسوده تهران به اين زودي از خطر رها نميشود

رونق ساخت‌وساز و رکود خرید و فروش

علی‌رغم آن‌که چندین سال است که دولت و شهرداری تهران از نوسازی بافت فرسوده شهر حرف می‌زنند و قول ارائه تسهیلات فراوان مثل وام مسکن، معافیت کامل از پرداخت عوارض، واگذاری یک طبقه متراکم تشویقی، حفظ امتیاز انشعابات آب، برق و گاز، صدور پروانه وام ساختمانی براساس تجمیع فیزیکی پلاک‌ها و … را به ساکنان این مناطق می‌دهند، هنوز اکثر مردم مناطق فرسوده شهری در همان خانه‌های سابق و به همان شکل فرسوده زندگی می‌کنند.

جالب اینجاست که طبق وعده مسئولین، ساخت‌وساز در بافت فرسوده تهران رونق گرفته، اما همچنان خرید و فروش آپارتمان در این مناطق راکد است. دلیل آن مانع بزرگی به نام وام بانکی است که مسیر رونق گرفتن نوسازی بافت فرسوده را بسته است.

آمارها نشان می‌دهند که در حال حاضر 2500 واحد مسکونی نوساز در مناطق بافت فرسوده شهر تهران روی دست سازندگان آن‌ها مانده و به فروش نرفته است. کارشناسان علت اصلی این رکود را قدرت پایین خرید در اقشار ساکن در بافت فرسوده شهر می‌دانند.

همچنین تخمین زده می‌شود که هزینه ساخت هر مترمربع واحد مسکونی در محدوده بافت فرسوده برای سازمان نوسازی شهرداری تهران حدود یک میلیون تومان تمام می‌شود که از این میزان، حدود ۴۳۸ هزار تومان مربوط به عوارض جانبی است که از سازنده دریافت می‌شود.

بافت تاریخی شهرها فراموش شده است

به گفته عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در برنامه تلویزیونی شب گذشته تیتر، در سی سال گذشته ساخت مسکن بیشتر در حاشیه شهرها صورت گرفته و بافت شهر و بافت تاریخی شهرها فراموش شده است.

او گفت: «در دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ ساختمان‌های هشت طبقه ساخته شد و در منطقه ده هزار متری تراکم ۲۱۴ واحد تراکم بسیار بالایی ساخته شد اما در منطقه‌ای که امروز کلنگ ساخت بافت جدید زده شد، قصد ما این است که در ده هزار متری صدهزار واحد ساخته شود و به دنبال این هستیم که تراکم کمتری داشته باشیم تا به سمت ارتقای سطح کیفیت زندگی پیش برویم؛ در این طرح پیش‌بینی شده است که همه واحدها دارای حیاط باشند.»

او همچنین تأکید کرد: «هدف دولت این است که به ارتقای سطح کیفیت در محله‌های فرسوده و ناکارآمد، بسته به نیاز محلات کمک کند. در حال حاضر نیز خدمات انجام می‌شود اما پراکنده است که دولت به فکر منسجم کردن خدمات است.»

 

زلزله خبر نمی‌کند

لرزش‌های اخیر زمین در کرج و تهران زنگ خطر وقوع زلزله بزرگ را به صدا درآورده است. نوسازی بافت‌های فرسوده، پروژه‌ای است که باید به‌طور مشترک توسط دولت و شهرداری‌ها به اجرا درآید. تاکنون 35درصد از این پروژه اجرایی شده و 65درصد آن باقی مانده است. این آمار به این معنی است که هنوز بیش از 30درصد جمعیت تهران در مناطقی زندگی می‌کنند که بافت فرسوده دارد و در برابر زلزله کاملاً ناایمن است.

نوسازی بافت‌های فرسوده کشور و به‌ویژه شهر تهران باتوجه به زلزله‌خیز بودن این مناطق، یکی از سرفصلهای مهم برنامه‌های دولت یازدهم و دوازدهم بوده و تاکنون به‌طور تقریبی سالانه تنها ١٠‌درصد این برنامه‌ها به اجرا درآمده است. حالا تهران با خطر زلزله بزرگی روبرو است که آمادگی مواجهه با آن را ندارد.

برنامه نوسازی بافت‌های فرسوده برمبنای پیشبینی‌های آن، حدود ٦٥‌درصد عقب مانده است. دولت در بودجه‌ سال ٩٦ حدود ٦٤٠‌میلیارد تومان برای نوسازی بافت‌های فرسوده تخصیص داد، اما آن‌طور که زهرا نژادبهرام، عضو شورای شهر تهران گفته، تاکنون تنها ٣٠‌درصد این اعتبارات پرداخت شده است.

علاوه بر محدودیت اعتبارات، مشکل دیگری که پیش پای مدیریت شهری تهران برای نوسازی بافت‌های فرسوده است، عدم استقبال سرمایه‌گذاران برای مشارکت در این حوزه است. چراکه سرمایه‌گذاری در این مناطق برای آن‌ها سود چندانی به همراه ندارد. کارشناسان معتقدند که برای حل این مشکل، شهرداری‌ها باید وارد عمل شوند و با اعمال سیاست‌های هدفمند، فرآیند نوسازی بافت‌های فرسوده را اقتصادی کنند و به این ترتیب سرمایه‌گذاران خصوصی را به همکاری تشویق کنند. چراکه اگر همکاری سرمایه‌گذاران خصوصی در کنار دولت و شهرداری‌ها قرار بگیرد، فرآیند نوسازی بافت‌های فرسوده شهری سرعت بیشتری به خود می‌گیرد و افزایش سرعت این روند مهم‌ترین مسأله امروز است، چراکه ساکنان پایتخت بر روی گسل‌های فعال زمین زندگی می‌کنند و زلزله خبر نمی‌کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا