جلوگیری از فرار مغزها با فراهم کردن امکانات

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، در این مراسم، دکتر مرتضی موسی‌خانی ضمن قدردانی از دکتر ولایتی، دکتر فرهاد رهبر و سایر مسئولان برای برگزاری مراسم استقبال بی‌نظیر از افتخارآفرینان کشورمان در مسابقات جهانی ربوکاپ 2017 ژاپن، گفت: «با تجربه 25 سال فعالیت در دانشگاه، این نخستین بار است که مقامات بلندپایه کشور در این سطح به این امر مهم توجه کرده‌ و حتی مشاور مقام معظم رهبری در چنین مراسمی حضور پیدا کرده‌اند.»

سرپرست معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی افزود: «از روز نخستی که دکتر ولایتی سکانداری این مجموعه عظیم را بر عهده گرفتند، دستور دادند به نخبگان توجه شود، به همین خاطر آیین‌نامه‌ای برای حمایت از نخبگان و پژوهشگران تصویب شد.»

رئیس کمیته ملی ربوکاپ جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: «در همین راستا شماره‌گذاری خودروی دانشگاه آزاد اسلامی نیز به زودی آغاز خواهد شد و قطعاً با این توجهات، مسئولیت ما برای خدمت به جامعه بیشتر می‌شود. دکتر ولایتی دستور دادند که باید محققان ما به سوی تحقیقات کاربردی بروند و ما این مهم را با جدیت دنبال می‌کنیم.»

او با اشاره به افتخارآفرینی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در مسابقات جهانی ربوکاپ 2017 ژاپن گفت: «در این دوره از مسابقات دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی توانستند 5 مقام را کسب کنند. سه مقام توسط تیم‌های واحد قزوین، یک مقام توسط تیم واحد ایلخچی و مقام دیگری هم توسط تیم واحد یزد به دست آمد.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قزوین افزود: «در مجموع 10 مقام توسط تیم‌های بزرگسالان و 9 مقام هم از سوی تیم‌های دانش‌آموزی به دست آمد و تیم ایران توانست از حیث مقام‌های کسب‌شده در بین بیش از 50 کشور دنیا در جایگاه دوم این مسابقات قرار گیرد.»

دکتر موسی‌خانی همچنین از حضور محققان ایرانی در شرکت تویوتا و مرکز تحقیقات ربات‌های زیرآب ژاپن در حاشیه‌ برگزاری مسابقات جهانی ربوکاپ خبر داد و گفت: «نشست‌های خوبی برگزار شد که تجربه مناسبی کسب کردیم. در جریان همین بازدیدها و نشست‌ها مقرر شد با همکاری 2 دانشمند ایرانی مراحل ساخت خودروی خودکار ایران و سپس خودروی خودکار در دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شود.»

سرپرست معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی یادآور شد: «همه این توفیقات مرهون عنایت خداوند سبحان و توسل به ائمه اطهار است و همانند سال‌های گذشته، کاپ‌های قهرمانان دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در مراسمی تقدیم موزه امام‌رضا(ع) می‌شود. ما امیدواریم که پرچم جمهوری اسلامی را همواره برافراشته نگه داریم و بتوانیم در دانشگاه آزاد اسلامی در کنار سایر دانشگاه‌های برتر جهان کارکرد مناسبی داشته باشیم.»

 

در این مراسم همچنین دکتر ولایتی، رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی سخنرانی کرد و ضمن تبریک پیروزی ارزشمند فرزندان ایران، گفت: «رتبه جمهوری اسلامی ایران در این مسابقات، در سال گذشته چهارم بود و امسال خوشبختانه در جایگاه دوم قرار گرفته‌ایم، که نشان می‌دهد ما در یک جا متوقف نشده‌ایم، بلکه هر سال بهتر از سال قبل ظاهر شده‌ایم و ان‌شاءالله در سال‌های آینده هم رتبه بهتری در مسابقات بین‌المللی ربوکاپ به دست خواهیم آورد.»

دکتر ولایتی با ابراز خرسندی از حضور در جمع جوانان و دانشجویان عزیز کشورمان، افزود: «این مسابقات در حقیقت یک جام جهانی با موضوع رباتیک است؛ دنیای آینده در اختیار علوم جدید خواهد بود.»

او ادامه داد: «از ابتدا که بنده به دستور مقام معظم رهبری توفیق خدمتگذاری در دانشگاه آزاد اسلامی را پیدا کردم، گفتم باید بودجۀ پژوهش افزایش پیدا کند و این رقم خوشبختانه از 600 میلیارد، به هزار میلیارد افزایش یافت که بخشی از این بودجه به جذب نخبگان اختصاص خواهد یافت.»

 

رئیس هیأت مؤسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی افزود: «اگر می‌خواهیم فرار مغزها نداشته باشیم باید زمینه‌ها را برای فعالیت نخبگان آماده کنیم. ملت ایران جزو میهن‌دوست‌ترین ملت‌های عالم است، شاید قدیمی‌ترین فرهنگ جهان که آثارش همچنان وجود دارد، فرهنگ ایرانی با 10 هزار سال سابقه است.»

دکتر ولایتی اشاره کرد: «با همۀ کتمان‌هایی که غربی‌ها می‌کنند، اما ما بزرگانی داشتیم که پایه‌گذار علوم پایه بودند. ما می‌بینیم که جبر، همچنان تحت همین نامی که برای اولین بار محمدبن موسی خوارزمی نامید، در جهان هست یا می‌بینیم همچنان همان اسمی که محمدبن زکریای رازی برای الکل نهاد، همان نام عیناً نام این ماده ارزشمند در جهان است. بنابراین ایران اسلامی که نقش اساسی در تمدن اسلامی و جهانی داشت دوباره جایگاه خود را به این دلیل که محیط فراهم شده، به دست آورده است.»

او ادامه داد: «وقتی در مسابقات بین‌المللی ربوکاپ 2017 ژاپن در 10 حوزۀ بزرگسالان و 9 حوزۀ دانش‌آموزان مقام کسب‌ کرده‌ایم، مطمئناً رقم بالایی است. خوشبختانه دانشگاه آزاد اسلامی همچون دانشگاه‌های دولتی توانست درجات خوبی به دست آورد. ما بسیار امیدواریم که دانشگاه آزاد اسلامی نقش درجه اول را در سال‌های آتی در همه رشته‌ها داشته باشد. بنده اگر بضاعتی داشته باشم در خدمت ارتقای علم و به ویژه آنچه که مد نظر مقام معظم رهبری است که همان ارتقای علوم و عناوین دانش‌بنیان است که تنها راه نجات ما و از ارکان اقتصاد مقاومتی است به کار خواهم گرفت.»

دکتر ولایتی با ابراز امیدواری در موفقیت دکتر رهبر و نقش مهم ایشان در پیشبرد و پیشرفت دانشگاه آزاد اسلامی، افزود: از نظر علم‌خواهی و علم‌جویی ملت ما در دنیا اگر نگوییم بی‌نظیر است، کم‌نظیر است. رقم دانشجویان ما نسبت به جمعیت، آمار بالایی است، یعنی 5/4 میلیون دانشجو در کشور داریم، 5 میلیون فارغ‌التحصیل فقط دانشگاه آزاد اسلامی دارد و در حال حاضر 5/1 میلیون نفر دانشجو. بنابراین هیچ واحدی از دانشگاه آزاد اسلامی نباید تعطیل شود بلکه اگر مشکلی وجود دارد، باید آن موارد برطرف شود. باید زمینه آموزش عالی در اقصی نقاط ایران را فراهم کنیم.»

در پایان، دکتر ولایتی ضمن قدردانی و تشکر از دکتر موسی‌خانی، سرپرست معاونت پژوهش و فناوری به دلیل توجه به علوم جدید، نخبگان و پژوهشگران گفت: «همه باید برای پیشرفت کشور و ارتقای سطح علمی و موفقیت جوانان تلاش کنیم.»

 

غزال غضنفری

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا