جولان فالگیرها در کانال‌های تلگرامی

به گزارش سیناپرس به نقل از سلامت آنلاین، دعاهای حاجت روایی فوری، افزایش رزق و روزی، جلب محبت و عشق محبوب، بستن زبان هر شخصی که بخواهید، گشایش بخت دختران و پسران و … زمینه‌های مختلف فعالیت‌ این نوع رسانه‌های مجازی است. جالب‌تر اینکه گردانندگان آنها، مخاطبان خود را افراد فرهیخته و آگاه جامعه می‌دانند.

وی دستی هم در نظرسنجی دارد و با علم به نیاز مخاطبان خود، کانال را مدیریت می‌کند. به گفته او ٧۰ درصد مخاطبان را بانوان تشکیل می‌دهند. به این شکل که ۴۶ درصد آنها دختران مجرد و ۲۴ درصد خانم‌های متاهل هستند. همچنین ۲۰ درصد مخاطبان پسرهای مجرد و ۱۰ درصد نیز آقایان متاهل هستند.

گویا میزان محبوبیت کانال نزد مخاطبان خیلی هم کم نیست. کمااینکه یکی از این مخاطبان در بخش نظر سنجی گفته که «من یه آقا هستم ۳۵ ساله. چند وقت پیش بود که اشتباهی کانال را حذف کردم. داشتم سکته می‌کردم، اما خدا را شکر دوباره آن را پیدا کردم. خیلی به کانال وابسته شدم چراکه فال‌های شما کاملا درست است.»

معاون اجرایی دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت این شیوه‌ها را نوعی ترفند می‌داند. دکتر علی اسدی به سلامت آنلاین می‌گوید: «خیلی ساده است. شما در خیابان به یک فرد فالگیر مراجعه می‌کنید. او می‌گوید که شما یک انسان مهربان و خوش قلب هستید که آینده خوبی در انتظار شماست اما برخی موانع بر سر راهتان وجود دارد. برخی دوست شما و عده‌ای دشمن شما هستند. اغلب این پیش‌بینی‌ها درست از آب در می‌آید. کیست که چند دوست و چند دشمن نداشته باشد؟ بعد می‌گوید مثلا یک انسان وجود دارد که اجازه نمی‌دهد شما کار خود را پیش ببرید. به نظر خودتان از نزدیکان شماست؟ به همین شیوه اطلاعات را از خود فرد می‌گیرد. برخی مسائل کلی را می‌گویند که همه ماها با آن درگیریم و در ادامه به اطلاعات جزئی‌تری دست می‌یابند.»

کسب درآمدهای هنگفت از راه تبلیغات

 یکی از اهداف اصلی ادمین‌ها از تلاش برای افزایش عضو، کسب درآمد از طریق تبلیغات است. ادمین یکی دیگر از این کانال‌ّها با بیان اینکه این کانال به‌صورت دائمی در حال رشد و افزایش کاربرهای خود با سرعت بسیار بالاست، ادامه می‌دهد: «تبلیغات در کانال با بازدهی بالایی همراه خواهد بود.»

سفارش تبلیغ در این رسانه‌های مجازی خیلی هم ساده نیست. به شکلی که اگر همین الان قصد تبلیغات را داشته باشید، به‌علت حجم ترافیک باید دو یا سه روز قبل هماهنگی‌های آن را انجام دهید و شماره کارت ادمین را برای واریز پول، یادداشت کنید. البته خیلی نباید نگران جیب خود باشید. چراکه ادمین‌ها خلاقیت خود در ارائه بسته‌های مختلف تبلیغی را چنان حرفه‌ای به کار بسته‌اند که بالاخره یک بسته تبلیغی مناسب با قدرت جیب خود پیدا می‌کنید.

ادمین این کانال تعرفه‌های خود را این چنین توضیح می‌دهد: «به ازای شش ساعت تبلیغ، ۱۹۹ هزار تومان، ۱۲ ساعت، ۲۴۹ هزار تومان، ۲۴ ساعت ۳۴۵ هزار تومان با شرط تضمین بالای ۸۰هزار نفر بازدید در کمترین زمان و بهترین بازدهی است.»

وی ادامه می‌دهد: «برای سفارش طرح‌های ویژه پست‌های شبانه از ۱۲ شب تا ۱۰ صبح، پست سوم ۲۰۰ هزار تومان، طرح نگین پست سوم ۲۷۰ هزار تومان، پست دوم ۲۵۰ هزار تومان و پست اول ۶۵۰ هزار تومان است که البته پست اول شبانه امشب فروخته شده و در مورد آن سوال نکنید.»

هدف، فقط سرکیسه کردن مردم است

معاون اجرایی دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، فعالیت این کانال‌های تلگرامی را فرصتی برای سوء استفاده از مردم می‌داند. وی با تاکید بر اینکه روانشناسی یک علم برای سنجش سلامت روان افراد است و در همه جای دنیا شاخص‌های علمی برای آن وجود دارد، می‌گوید: «این شاخص‌های علمی شامل مصاحبه‌های روان‌شناسی، مصاحبه‌های روانپزشکی و ابزار و آزمون‌های اعتبار یافته است که در پژوهش‌های مختلف روی آنها تاکید می‌شود. به بیان ساده اگر قرار است توانایی یک فرد، سلامت روان او، خلق، اضطراب، استرس و به طور کلی شخصیت یک انسان از نظر روان‌شناسی مورد ارزیابی قرار گیرد، در همه جای دنیا برای آن ابزارهای علمی وجود دارد که اولین ابزار آن مصاحبه‌های روان‌شناختی است و این مصاحبه‌ها حتما می‌بایست توسط افراد متخصص در این حوزه اعم از روان‌پزشکان و روانشناسان آموزش دیده صورت گیرد.»

اسدی می‌افزاید: «اگر این افراد باصلاحیت نیاز ببینند، یک آزمون روان شناختی تایید شده و اعتبار یافته متناسب با فرهنگ آن جامعه انجام می‌شود. نباید فراموش کرد که آزمون‌های روان‌شناختی در دنیا زیاد است و مثلا آزمونی که در آمریکا اجرا می‌شود، قابلیت اجرا در ایران ندارد. مگر اینکه اعتبار آن آزمون روان‌شناختی در یک پژوهش علمی زیر نظر یک دانشگاه و موسسه علمی معتبر، تایید شده باشد. بنابراین غیر از این هیچ گونه روش دیگری برای اینکه بفهمند آینده مردم چیست، استرس آنها چقدر است و اگر ازدواج کنند چه اتفاقی برای آنها می‌افتد، وجود ندارد و بحث‌هایی مثل فال‌گیری، خرافاتی بیش نبوده و سوء استفاده از وضعیتی است که در جامعه وجود دارد.»

وی با تاکید بر اینکه سایت‌هایی که این نوع تبلیغات را از طریق سیستم‌های خود ارائه می‌کنند، هیچ‌گونه مجوزی نداشته و غیر قانونی هستند، ادامه می‌دهد: «مردم از نظر علمی نباید به آن تن در دهند. به زبان ساده، این تشکیلات فقط برای سرکیسه کردن مردم است. مردم به یک سایت مراجعه می‌کنند و تست می‌دهند که مثلا آیا حال شما خوب است یا بد و معلوم نیست چه کسی پشت آن است. اگر در فرآیند جواب دادن به این تست‌ها متوجه مشکلی شوند،‌ به قصد آگاهی از چگونگی حل مشکل خود، با شماره تلفن‌های اعلام شده تماس می‌گیرند و احتمالا مجبور می‌شوند برای مراجعه حضوری به نشانی‌های ارائه شده مراجعه کنند که این نقطه، ابتدای کلاه‌برداری است.»

کوتاهی وزارت ارشاد در دادن مجوز
 

پیش از این گفته می شد کانال های تلگرامی بالای 5 هزار عضو باید  از وزرات ارشاد مجوز بگیرند، اما این خبر تاکنون به واقعیت تبدیل نشده و تلگرام به مامنی برای افرادی تبدیل شده که  نه تنها جز سودآوری و تبلیغات و درآمدزایی به چیز دیگری نمی اندیشند، بلکه سلامت روح و روان مردم را هم تهدید می کنند. به نظر می رسد  برای این مساله باید تدبیری اندیشید و راه چاره ای جست. 

راهکار علمی چیست؟

صرف اینکه از مردم بخواهیم در دام شیادانی نیفتند که در قالب پیشگویی مبادرت به اخاذی می‌کنند، به تنهایی کافی نیست و البته باید راهکاری نیز برای آن ارائه دهیم.

«مراکز خدمات جامع سلامت» راه‌حل‌های جایگزینی برای این نیاز مردم دارد. اسدی در خصوص فعالیت این مراکز می‌گوید: «مردم چنانچه این نیاز را احساس می‌کنند که باید از نظر مسائل سلامت روان مورد ارزیابی قرار گیرند یا مشاوره‌هایی در حوزه‌های مختلف ازدواج دریافت کنند، به مراکز خدمات جامع سلامت مستقر در سطح شهرها، حاشیه شهرها و مناطق روستایی مراجعه کنند. در این مراکز کارشناسان سلامت روان تایید شده زیر نظر وزارت بهداشت حضور دارند که خدمات خود را بر اساس پرسش‌نامه‌های استاندارد ارائه می‌دهند. چنانچه دسترسی به این مراکز برای مردم وجود نداشت، حداقل به مراکز معتبر روان‌پزشکی اعم از مطب‌ها، درمانگاه‌ها و اماکن دارای تابلوی استاندارد مراجعه کنند. کمااینکه سازمان‌هایی مثل سازمان نظام روانشناسی یا بهزیستی نیز هیچ یک از این مدل‌های فالگیری را قبول ندارند.»

وی همچنین با اشاره به اهمیت نقش رسانه‌ها خاطرنشان می‌کند: «متاسفانه اغلب رسانه‌های ما از صدا و سیما گرفته تا مجلات، روزنامه‌ها و سایت‌های خبری کمتر وارد مسائل علمی می‌شوند. در صورتی که اگر این اطلاعات علمی در اختیار مردم قرار گیرد،‌ آنها دیگر به سمت شیوه‌های خرافی نمی‌روند. درواقع یکی از علل گرایش مردم به این شیوه‌ها، بی اطلاعی و عدم دسترسی آنها به اطلاعات علمی است.»

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا