دو بودجه ویژه موسسه ملی سلامت برای کاربرد نانوذرات در پزشکی

در یکی از این پروژه‌ها از نانوذرات برای رهاسازی دارو در تومور سرطان استفاده می‌شود و در دیگری از نانوذرات برای شناسایی و از بین بردن لخته در رگ‌ها استفاده خواهد شد.

نیکول استینمتز و جرج پیچا از مرکز جامع سرطان و دانشگاه کیس وسترن موفق به دریافت دو حمایت مالی از مؤسسه ملی سلامت شدند تا فناوری تازه ای برای رهاسازی دارو در بیماران مبتلا به سرطان ارائه کنند. محققان در یکی از این دو پروژه قرار است فناوری رصد رگها وشناسایی محل‌های مستعد لخته‌شدن ارائه شود.
استینمتز می‌گوید: «مهندسی نانوذرات یک حوزه در حال شکوفایی بوده که پتانسیل‌های بالایی در تصویربرداری مولکولی و درمان دارد. ما بسیار خوشحالیم که مؤسسه ملی سلامت از توسعه فناوری که منجر به جابه‌جا شدن مرز دانش در دنیای پزشکی می‌شود، حمایت می‌کند.»
استینمتز قصد دارد تا با این حمایت مالی 2.2 میلیون دلاری روی توسعه فناوری‌ نانو برای درمان سرطان پستان کار کند. سلول‌های سرطان پستان سه گانه منفی فاقد گیرنده در سطح خود هستند؛ بنابراین درمان آنها بسیار دشوار است. اما گروه تحقیقاتی استینمتز سال گذشته ذرات شبه ویروسی را ارائه کردند که می‌تواند سیستم ایمنی بدن را برای مقابله با تومور سرطانی تحریک کند. این گروه ضمن بررسی ساز و کار این فناوری، قصد دارند تا با استفاده از این فرآیند راهبردهای جیدی برای رهاسازی دارو ارائه کنند.
حمایت مالی دیگری به مبلغ 2.6 میلیون دلار برای شناسایی بخش‌هایی از رگ که مستعد گرفتگی است، اختصاص داده شده‌است. در واقع این فناوری محلهای مستعد انعقاد پیش از رسیدن به مرحله مرگبار را شناسایی خواهد کرد.
قرار است از فناوری‌ نانو و MRI برای بهبود روش‌های تشخیص زودهنگام استفاده شود. این روش غیرتهاجمی به پزشک اجازه می‌دهد تا اطلاعات زیادی درباره شرایط رگ به دست آورد. محققان نانوذراتی خواهند ساخت که به رگ تزریق شده و در بدن پخش می‌شود، این نانوذرات نه تنها محل لخته شدن را کشف میکنند، بلکه با رهاسازی دارو می‌توانند لخته را از بین ببرند.
این حمایت‌های مالی از تابستان امسال به محققان تعلق گرفته و تا 5 سال آینده پروژه آنها را حمایت خواهد کرد.