مزارع تولید سوخت زیستی جایگزین دشت های ایالات متحده

فراز و فرودهای قیمت سوخت های فسیلی از یک سو و آلودگی ناشی از آن از سویی دیگر سبب شده که بسیاری از کشورهای دنیا به سمت راه های دیگری برای تامین سوخت مورد نیاز خود باشند. سوخت زیستی یکی از این منابع به شمار می رود.

اما تولید انواع محصولات کشاورزی برای تبدیل آن به سوخت زیستی همواره مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان بوده است، زیرا این کار نه تنها سبب فرسایش شدید خاک می شود، بلکه به کاهش تولید محصولات کشاورزی برای مصارف دیگر نیز می انجامد.

اما در این میان مطالعه ای جدید نشان می دهد که فاصله سال های 2008 تا 2012، حجم زیادی از علفزارهای طبیعی در ایالات متحده به مزارع پرورش انواع محصولات کشاورزی برای تبدیل به سوخت زیستی بدل شده اند. این بررسی با استفاده از تصاویر ماهواره ای به انجام رسید.

علفزارهای طبیعی در خود، تنوع زیستی بی نظیری را دارند و در عین حال، با جلوگیری از فرسایش خاک، مقدار زیادی کربن را نیز در خاک به دام می اندازند. با این حال، این مطالعه جدید نشان می دهد که 80 درصد از مزارع جدید تولید محصولات کشاورزی برای سوخت های زیستی در واقع حاصل تبدیل کاربری علفزارهای طبیعی بوده است. این پژوهشگران تخمین زده اند که آلودگی ناشی از این تبدیل کاربری با آلودگی ناشی از 23 نیروگاه زغال سنگی برابر است.

این پژوهش به تازگی در نشریه Environmental Research Letters منتشر شده است.