به دنبال بومی سازی تجهیزات هسته ای هستیم

وی گفت: اگر فرصتی فراهم شود که برخی از این قطعات وارد شود و ما مجبور نباشیم همه آنها را از صفر بسازیم، احتمالا در آینده در این تجهیزات می توانیم خودکفا باشیم.

دکتر سید محمود رضا آقامیری در خصوص جایگاه ایران در زمینه فنی هسته ای گفت: تلاش کشور بر این است تا بتواند خودش را در زمینه تجهیزات هسته ای بی نیاز کند. البته ما تجربیات خوبی را نداشته ایم و در چند سال گذشته در مقاطع حساسی در زمینه های مختلفی از جمله شتابگر خطی، محدودیت هایی را برای ما قائل شدند و ندادند و کشور دارد تلاش می کند تا این محدودیت ها را بومی کند و بسازد.

وی افزود: در بخش ساخت دستگاه هایی که تصویر برداری می کند در حد انیمال استک در ایران ساخته شده و مورد آزمایش قرار گرفته است. شتابگر خطی را سه الی چهار گروه مشغول هستند تا بسازند تا در آینده از این شتابگرها برای رادیوتراپی و پرتو درمانی استفاده کنیم.

استاد دانشکده هسته ای دانشگاه شهید بهشتی اظهار داشت: علی رغم فشارهایی که وجود داشت دوستان ما به سمت ساخت این تجهیزات رفتند و متوجه شدند، می توانند خیلی از این تجهیزات را به صورت بومی درست کنند و اگر فرصتی فراهم شود که برخی از این قطعات وارد شود و ما مجبور نباشیم همه آنها را از صفر بسازیم، احتمالا در آینده در این تجهیزات می توانیم خودکفا باشیم.

وی در خصوص تحقیق و توسعه در بخش هسته ای، اظهار داشت: در این بخش در برجام یکسری محدودیت هایی را قائل شده بودند و همچنان نیز وجود دارد اما خیلی از کارهای هسته ای ما غیر از غنی سازی، در برجام مطرح نبود و مانند گذشته البته با محدودیت هایی دنبال می شود.

برنامه "بدون خط خوردگی" با موضوع  آخرین دستاوردهای هسته ای کشور و با حضور دکتر سید محمود رضا آقامیری استاد دانشکده هسته ای دانشگاه شهید بهشتی به روی آنتن رفت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. دروغی بیش نیست ایران جز غنی سازی هیچ اقدامی برای ساخت تجهیزات هسته ای با استاندارد نکرده و نمی تواند بکند مگه چوب بستنیه
    مگه یک شبه با شرکت زیمنس میشه رقابت کرد
    ایران تا 100سال دیگر هم نمی تواند تجهیزات تصویثربرداری و رادیوتوراپی با استاندارد روز رو درست کند
    افتابه تا هسته ای فاصله زیادی دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا