رقابت جهاد دانشگاهی با شرکتهای خارجی در زمینه تولید قطعه UPS

 مهدی فاضلی در چهل و پنجمین گردهمایی معاونین پژوهشی واحدها، پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده‌ها، سازمان‌ها و مراکز جهاد دانشگاهی که در جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان برگزار شد، با بیان اینکه تجهیزات بسیاری هستند که برای عملکرد به برق نیاز دارند، اظهار کرد: شبکه برق مشکلات بسیاری از جمله قطعی برق دارد که باعث بروز خسارات مالی در تجهیزات برقی و در برخی موارد جانی می‌شود.

وی با اشاره به قطعه‌ای که بین منبع تولیدکننده و مصرف‌ کننده برق قرار می‌گیرد، توضیح داد: این قطعه مشکلاتی از جمله قطعی برق را رفع می‌کند. قطعه UPS تجهیز واسطی است که این امکان را فراهم می‌کند تا مصرف‌ کننده از برق مطمئن استفاده کند.

مدیرگروه مرکز مبدل‌ها و منابع غذایی علم و صنعت جهاد دانشگاهی با بیان اینکه تا سال 72 یو‌.پی‌.اس‌هایی (UPS) که در حوزه نفت و گاز استفاده می‌شدند، به دلیل نبود تولید داخلی تماماً از خارج وارد و این تأسیسات هزینه قابل‌توجهی را متحمل می‌شدند، تشریح کرد: با توجه به توانایی‌هایی که در واحد علم و صنعت جهاد دانشگاهی بود، تصمیم به طراحی و تولید دانش فنی این قطعه گرفتیم. نمونه اولیه در سال 74 شکل گرفت و با تأسیس مرکز مبدل‌ها و منابع غذایی این محصول را در حوزه نفت و گاز به فروش رساندیم.

وی با بیان اینکه مرکز مبدل‌ها و منابع تغذیه به طور تخصصی در حوزه الکترونیک قدرت متمرکز است و UPSها و شارژرهای صنعتی تولید می‌کند، خاطرنشان کرد: تعداد شرکت‌هایی که توان تولید UPSهای پرقدرت بالاتر از 100 کیلو آمپر را دارند، حدود 10 شرکت است و شرکت مبدل‌ها و منابع تغذیه جهاد دانشگاهی یکی از این 10 شرکت در جهان است.

فاضلی با اشاره به فعالیت‌های این مرکز افزود: هر جایی از کشور که اثری از نیروگاه، پالایشگاه، خط لوله و حوزه‌های نفت و گاز باشد، به این تجهیزات نیاز دارد. برای مثال در پتروشیمی بندر امام (ره)، پارس جنوبی فاز 9 و 10، همچنین نمونه از این تجهیز در هاوس سوریه، سکوهای دریایی فاز 6، 7، 8 پارس جنوبی و … نمونه‌هایی است که از تولیدات شرکت مبدل‌ها و منابع تغذیه جهاد دانشگاهی استفاده می‌کنند.

مدیرگروه مرکز مبدل‌ها و منابع غذایی علم و صنعت جهاد دانشگاهی ادامه داد: تاکنون حدود 300 قرارداد، 1100 دستگاه و به طور کلی 60 مگاوات دستگاه روشن داریم و بیشترین حوزه فعالیت ما در حوزه نفت و گاز است و فقط هفت درصد از سایر صنایع را در بر می‌گیرد.

فاضلی با بیان اینکه در سال گذشته 30 میلیارد قرارداد و امسال علی‌رغم افت شدید فعالیت‌های عمرانی به خصوص در حوزه نفت حدود 17 میلیارد قرارداد داشتیم، گفت: مرکز مبدل‌ها و منابع تغذیه جهاد دانشگاهی موفق شده طی سه دوره جشنواره خوارزمی رتبه دوم و سوم طرح‌های ابتکار و رتبه دوم پژوهش‌های ابتکاری را کسب کند.

وی با بیان اینکه به لحاظ ارتباط موفق با صنعت برای ادامه فعالیت و حضور مستمر شرکت بهبود مستمر محصولات، مدیریت پروژه، شناسایی نقاط قوت و ضعف رقبا، رصد بازار و تحولات فناوری و آکادمیک در این مرکز دنبال شد، تأکید کرد: این عوامل باعث موفقیت شرکت طی بیست سال است.

مدیرگروه مرکز مبدل‌ها و منابع غذایی علم و صنعت جهاد دانشگاهی با بیان اینکه محصولات ما کاملاً سفارشی هستند و در هر پروژه طرح و مشخصات آن متناسب با نیاز مشتری تغییر کرده و به روز می‌شود، اظهار کرد: تولیدکننده و طراح جدی داخلی در کشور در زمینه تولید UPS وجود ندارد و رقبای اصلی ما شرکت‌های خارجی با توانایی و سابقه حدود 40 سال هستند.

فاضلی با اشاره به استقرار واحد طرح و توسعه خاطرنشان کرد: طرح‌های کوتاه‌مدت را واحد طرح و توسعه انجام می‌دهد تا با سرعت بیشتری محصول به دست مشتری برسد و طرح‌های میان‌مدت و بلندمدت را با همکاری گروه پژوهشی برق و مبدل‌های الکتریکی انجام می‌دهیم.

به گزارش ایسنا ،وی با اشاره به عواملی که موفقیت این مرکز را در پی داشت، تأکید کرد: پایش هزینه‌ها، ارزیابی عملکرد، برگزاری جلسات متعدد داخلی بین واحدی و بررسی این جلسات در اتاق فکر باعث شده کیفیت محصولات این شرکت قابل رقابت با رقبای خارجی باشد، همچنین بازاریابی و فروش از پارامترهای مهم است. این مرکز برای گرفتن پروژه جنگید و با کیفیت محصولات تولیدشده توانست برند دانشکده علم و صنعت جهاد دانشگاهی را در حوزه نفت و گاز جای بیندازد. علاوه بر این در زمان تحریم‌ها به دلیل نبود مشابه خارجی محصول باعث شد مراجعان زیادی داشته باشیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا