درمان ضایعات نخاعی به زودی ممکن می شود

سیناپرس: «کریستوفر ریو» (Christopher Reeve) بازیگر معروف نقش «سوپرمن»، در سال 1995 به خاطر حادثه ای که در اسب سواری برای او روی داد، قطع نخاع و فلج شد. پسرش یعنی «متیو ریو» (Matthew Reeve) که وضعیت تاسف بار پدرش را می دید، تصمیم گرفت فعالیت هایی را برای درمان ضایعات نخاعی به انجام برساند. اکنون پس از ده سال از مرگ کریستوفر ریو، بنیاد کریستوفر و دانا ریو که زیر نظر «میتو ریو» اداره می شود، توانسته گام های مهمی در مسیر درمان آسیب های نخاعی بردارد.

«متیو ریو» در مصاحبه ای با هفته نامه نیوساینتیست به بیان ابعاد پژوهش های انجام شده و امیدهای پیش رو می پردازد.

 

شما برنامه ای برای مطالعه ای گسترده به منظور یافتن درمانی برای فلج نخاعی دارید. ظاهراً این شیوه شما توانسته به درمان چهار مرد جوان هم کمک کند. اگر امکان دارد در مورد جزئیات این مطالعه توضیح دهید.

در این مطالعه، قرار است 36 فرد دارای ضایعه نخاعی با شیوه تحریک اپیدورال تحت درمان قرار گیرند. منظور از تحریک اپیدورال، شیوه ای درمانی است که در آن از دستگاهی ویژه برای اعمال جریان الکتریکی به ستون مهره ها استفاده می شود. اگر این مطالعه نیز به همان نتیجه ای که در درمان آن چهار مرد جوان رسیده دست یابد، این شیوه درمانی می تواند تاثیر عمیقی بر زندگی هزاران انسانی که دچار فلج نخاعی هستند داشته باشد. حتی شاید روزی این شیوه درست به اندازه دستگاه های ضربان ساز قلب در دنیا رایج شود.

 

لطفاً در مورد میزان اثربخشی این شیوه درمانی در چهار مرد فلجی که تحت این درمان قرار گرفتند هم توضیح دهید.

این چهار مرد، پیش از تحریک اپیدورال، دچار مشکلات مزمنی بودند که به خاطر فلج کامل نخاعی روی داده بود. هر چهار نفر آنها پس از اجرای این شیوه به طور قابل توجهی بهبود یافتند. برای نمونه آنها اکنون می توانند به صورت آگاهانه انگشتان پا، پا، قوزک پا و ران خود را حرکت داده و حتی وقتی که دستگاه روشن است، بر روی پای خود بایستند.

یکی از مزایای بسیار ارزشمند این شیوه که البته به صورت غیر منتظره پدیدار شد، بازیابی توانایی کنترل ادرار و مدفوع در این افراد بود. همچنین این افراد توانایی عملکرد جنسی خود را نیز بازیافتند. اگر بخواهیم میزان اثربخشی این شیوه درمانی را از نظر بهبود کیفیت زندگی در بیماران نگاه کنیم، باید بگوییم که اثربخشی این شیوه بسیار بالا است.

افزون بر اینها، وقتی دستگاه خاموش است، باز هم این افراد توانایی کنترل موفوع و ادرار خود را دارند. البته برای ایستادن و یا حرکت دادن پاها و فعالیت های مختلف جسمی، باز هم نیاز به روشن کردن دستگاه است.

 

این دستگاه چگونه کار می کند؟

این دستگاه دارای 16 الکترود تحریک کننده است که در ستون فقرات بیماران قرار می گیرد. ما این دستگاه را در مکانی ثابت و یکسان برای همه بیماران قرار دادیم و این مکان ربطی به محل ضایعه نخاعی ندارد. وقتی بیمار این دستگاه را روشن می کند، این دستگاه جریانی الکتریکی را با فرکانس و شدت متفاوت به بخش هایی خاص از پایین ستون فقرات می فرستد. در این قسمت از ستون فقرات، عصب هایی موجود است که کنترل باسن، زانو، قوزک پا و انگشتان پا را بر عهده دارند. این جریان الکتریکی در واقع سیگنال های طبیعی که از مغز برای حرکت این اندام ها ارسال می شود را شبیه سازی می کند.

 

شما گفتید که قرار است مطالعه ای گسترده تر را به انجام برسانید. این مطالعه چه تفاوتی با آزمایشی که بر روی چهار مرد جوان انجام دادید دارد؟

در آزمایش قبلی، هر چهار مرد تحت آزمایش، جوان و از نظر بدنی آماده بودند. اما در مطالعه جدید می خواهیم میزان اثربخشی این شیوه درمانی را بر روی طیف گسترده ای از افراد از جمله زنان و نیز افرادی با سن های متفاوت و نیز دارای ضایعه نخاعی با سابقه و شدت مختلف بررسی کنیم. در این آزمایش هم از همان دستگاه مورد استفاده در آزمایش قبلی بهره گیری خواهیم کرد. با این حال تغییراتی اندکی در این دستگاه ایجاد شده که کار با آن را برای کاربر ساده تر می کند.

 

این مطالعه چه وقت آغاز خواهد شد؟

طبق برنامه قرار است سال آینده این آزمایش به انجام رسد و به مدت پنج سال ادامه یابد. برای انجام این آزمیاش نیاز به 15 میلیون دلار داریم که تاکنون 5 میلیون دلار آن تهیه شده است. هر قدر سریع تر بتوانیم این بودجه را جمع آوری کنیم، می توانیم سریع تر این پروژه را آغاز کنیم.

 

اگر پدرتان زنده بود، اکنون درباره این پیشرفت های شما چه نظری داشت؟

فکر می کنم او از نتایجی که بدان دست یافته ایم خیلی خوشحال می شد. اما در هر صورت از ما می خواست که همچنان این مسیر را دامه دهیم. هدف او، جهانی بدون ویلچر بود و البته شاید رسیدن به این هدف، نیازمند به کارگیری شیوه های درمانی مختلف باشد. در هر صورت اکنون می دانیم که امکان درمان ضایعات نخاعی وجود دارد، اما هنوز زمان قطعی رسیدن به این هدف مشخص نیست.

توضیح عکس: متیو ریو در کنار پدرش کریستوفر ریو (بازیگر نقش سوپرمن) که به خاطر حادثه ای در حین اسب سواری دچار ضایعه نخاعی و فلج شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا