ستاری: اقتصاد نفتی اعتماد به نفس ما را گرفته است

به گزارش ایسنا ، دکتر سورنا ستاری در جلسه کارگروه اقتصاد دانش‌بنیان استان که در محل استانداری تشکیل شد، گفت: در کشورهای پیشرفته از بودجه و منابع دولتی به مقدار اندکی استفاده می‌کنند.

 

وی افزود: اکثر دولتها در کشورهای پیشرفته، در حوزه تجاری سازی سرمایه‌گذاری نمی‌کنند و معمولا مکانیزم‌های دانش‌بنیان در بازار را جهت حضور فعال بخش خصوصی تسهیل می‌کنند.

 

وی در ادامه از رؤسای دانشگاه‌های استان خواست که از صندوق حمایت از پژوهشگران بیش از پیش استفاده کنند و تصریح کرد: هر پروژه علمی و تحقیقاتی که در دانشگاه‌ها تعریف می‌شود، باید در بازار، عرصه صنعت، بنیاد علم ایران و .. مشتری داشته باشد.

 

رئیس بنیاد ملی نخبگان با تاکید بر لزوم استفاده از توان دانشگاه‌ها در ایجاد شرکتهای دانش بنیان گفت: استانداران باید در حل مشکلات استانی به دانشگاه و بخش خصوصی وابسته باشند و تا می‌توانند از ظرفیت این دو بخش در راستای کاهش مشکلات کشور و کمک به دولت استفاده کنند.

 

ستاری با انتقاد از وابستگی اقتصاد کشور به نفت گفت: وابستگی شدید اقتصاد کشور به نفت، حس اعتماد به نفس و خودباوری را از ما سلب کرده است و باید در مسیری حرکت کنیم که با تشکیل شرکت‌های دانش بنیان مشکلاتی نظیر مشکلات اقتصادی و بیکاری را برطرف کنیم.

 

وی گفت: جوانان کشور نباید انتظار شغل دولتی داشته باشند، بلکه باید با استفاده از تفکر دانش بنیان و ایجاد شرکت‌ها و بنگاه‌های زودبازده، به ایجاد اشتغال در کشور بپردازند.

 

ستاری ادامه داد: مسؤولان مربوطه سعی کنند که به حوزه علوم انسانی نیز بیش از پیش توجه کنند، چرا که این حوزه ظرفیت‌های بسیار خوبی برای سرمایه گذاری و ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان دارد.

 

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور تصریح کرد: مشکلات داخلی استان، بهترین فرصت برای تاسیس شرکت‌های دانش بنیان است.

 

به گزارش ایسنا رئیس بنیاد ملی نخبگان همچنین در نشستی با اعضای ستادهای هشت گانه علمی و فناوری استان در دانشگاه تبریز بر ضرورت استفاده هرچه بیشتر از توان بخش خصوصی در ایجاد شرکتهای دانش بنیان، تولید محصولات و تجاری سازی آن تاکید کرد.

 

وی گفت: اکوسیستم اقتصاد دانش‌بنیان باید در تمامی استان‌های کشور به کمک دانشگاه‌ها مورد توجه قرار گرفته و عملیاتی شود.

 

رییس بنیاد ملی نخبگان با تاکید بر لزوم توجه به نیروی انسانی در حوزه اقتصاد دانش بنیان افزود: اگر مقدمات مربوط به عملیاتی کردن اقتصاد دانش بنیان به درستی انجام شود، بسیاری از مشکلات کشور رفع شده و محرک اصلی برای حل بقیه مسایل و مشکلات کشور خواهد بود.

 

وی با بیان اینکه مجموعه مدیریت عالی استان‌ها باید تلاش کنند که مشکلات استانی را در خود استان رفع کنند، ابراز کرد: بزرگترین مشکل در حوزه فعالیتهای پژوهشی، نبود مشتری و تجاری سازی آن است.

 

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ادامه داد: تفکر استفاده از منابع زیرزمینی در اقتصاد کشور، تفکر اشتباهی است و باید سعی کنیم که با تشکیل شرکتهای دانش بنیان در دانشگاه‌ها و فروش آنان بخش اعظمی از بودجه دانشگاه‌ها و تحقیقات پژوهشی را بدون اتکاء به منابع دولتی تامین کنیم.

 

ستاری در ادامه با تاکید بر لزوم استفاده هر چه بیشتر از توان بخش خصوصی گفت: باید سیاست‌های تشویقی لازم برای حضور فعال بخش خصوصی در ایجاد شرکت‌های دانش بنیان و تجاری سازی محصولات تولیدی بیش از پیش اتخاذ شود.

 

وی از استادان و هیاتهای علمی دانشگاه‌ها خواست که در حوزه پژوهش‌های مرز دانش، مشتری یابی و ایجاد بازار برای محصولات تولیدی بیش از پیش حضور فعال داشته باشند.

 

وی در واکنش به انتقاد یکی از اعضای حاضر در جلسه از عدم حمایتهای مالی معاونت علمی و فناوری از پژوهشکده بیو که سال گذشته به دست ستاری افتتاح شد، ادامه داد: من سال قبل هم گفتم که ریالی از محل اعتبارات معاونت به این پژوهشکده نمی‌دهم و از مسؤولان آن خواستم که از محل اعتبارات مرکز تحقیقات کشاورزی جذب بودجه کنند.

 

رئیس بنیاد ملی نخبگان با تاکید بر لزوم افزایش پژوهش غیردولتی و تجاری سازی محصولات تولیدی در این حوزه گفت: از پژوهش‌های سفارشی و دولتی به هیچ وجه حمایت نمی‌کنیم و انتظار دارم از این پس پژوهش‌ها در بایگانی پژوهشسراها و کتابخانه‌ها بایگانی نشود.

 

ستاری گفت: بزرگترین مشکل کشور در حوزه اقتصاد دانش بنیان، مشکلات فرهنگی است و باید همه دستگاه‌های مسؤول با کمک دانشگاه‌ها نهایت تلاش لازم برای فرهنگ سازی در این خصوص را انجام دهند.

 

وی در بخش پایانی سخنان خود ابراز کرد: باید سعی کنیم که نتایج این پژوهش‌ها به تولید ثروت و بهبود رفاه مردم منجر شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا