تاثیر خواندن ریاضی در قالب داستان با والدین

پژوهش جدید، پیشرفت در درس ریاضی در میان کودکانی را نشان داد که خانواده‌هایشان از نوعی برنامه نرم‌افزاری آی‌پد استفاده می‌کردند که این برنامه مسائل ریاضی را در قالب داستان به والدین و کودکان ارائه می‌داد تا آن‌ها را حل کنند. 

گفته می‌شود حتی زمانی که کودکان چنین تجربه‌ای درباره تعامل بین خود و والدین‌شان درباره مسئال ریاضی در قالب داستان را یک بار در هفته داشتند، در پایان سال تحصیلی نمرات بهتری را در این درس گرفتند. این تجربه به ویژه برای کودکانی کارآمد بود که والدینشان درباره درس ریاضی فرزند خود اضطراب داشتند.

تحقیقات قبلی همین تیم پژوهشی اهمیت دیدگاه‌های بزرگسالان درباره ریاضی برای موفقیت کودکانشان در درس ریاضی را نشان داده بود. تحقیق اخیر نشان داده بود والدینی که اضطراب درس ریاضی کودکشان را دارند و به آن‌ها در انجام تکالیف ریاضی‌ کمک می‌کنند، در واقع موفقیت آن‌ها در این درس را کاهش می‌دهند.

نتایج یافته‌های جدید نشان می‌دهد تعاملات مثبت و سازنده درباره درس ریاضی در منزل می‌تواند مشکلات والدین درباره این درس را کاهش داده  و موفقیت کودکان را افزایش دهد.

این پژوهش شامل 587 دانش‌آموز کلاس اول و والدین آن‌ها بود که در آن با استفاده از برنامه نرم‌افزاری ویژه، والدین و کودکان داستان‌هایی را درباره سوال و جواب ریاضی می‌خواندند. از جمله موضوعات این داستان‌ها می‌توان به شمارش، شکل‌ها و حل مسئله اشاره کرد.

تیم کنترل حاضر در این پژوهش داستان‌های مشابهی که فاقد محتوای ریاضی بودند را خواندند. در نهایت، میزان موفقیت کودکان در ابتدا و پایان سال تحصیلی ارزیابی شد و والدین نیز پرسشنامه‌ای را درباره میزان عصبی‌بودن خود درباره درس ریاضی فرزندانشان پر کردند.

در پایان مشخص شد کودکانی که داستان‌هایی با محتوای مسائل ریاضی را به همراه والدینشان خوانده و به بحث گذاشته بودند، در پایان سال تحصیلی موفقیت بیشتری در درس ریاضی کسب کردند.

این پژوهش در مجله Science منتشر شده است.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا