کاهش تصادفات عابران با تامین نور کافی هنگام غروب

توسعه و پیشرفت در صنایع حمل و نقل اگرچه منافع زیادی برای رشد و بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی انسان داشته، هزینه های فراوانی را نیز به جوامع بشری تحمیل کرده است. یکی از عمده ترین این هزینه ها، آسیب های ناشی از تصادفات می باشد. مطالعات گونگونی که در خصوص تصادفات انجام گردیده نشان می دهد که تقاطع ها جزو خطرناک ترین مکان ها از این نظر بوده و امکان وقوع تصادف در آن ها بسیار بالا است. عمده تصادفات به وقوع پیوسته در تقاطع ها نیز مربوط به تصادفات عابران پیاده است.

عوامل مختلفی در تصادفات عابران پیاده نقش دارند. این عوامل به طور کلی شامل انسان، راه، وسیله نقلیه و عوامل محیطی می باشند. در این میان یکی از مهم ترین عوامل محیطی، نور است. در مناطق درون شهری، در روز روشنایی با نور خورشید تامین گردیده و در شب نیز چراغ های خیابانی و وسایل نقلیه وظیفه تامین نور را به عهده دارند. ولی در مرز بین روز و شب و هنگام غروب خورشید که از طرفی نور خورشید رو به افول بوده و چراغ ها نیز هنوز مورد استفاده قرار نگرفته اند، دید بسیار کاهش یافته و شانس تصادف افزایش می یابد.

به منظور مطالعه این موضوع و بررسی اهمیت میزان نور در وقوع تصادفات، پژوهشگرانی از دانشگاه تربیت مدرس تحقیقی را به انجام رسانده اند که در آن سعی شده است میزان وابستگی وقوع تصادفات به عامل نور مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.

بدین منظور پژوهشگران، آمار و اطلاعات مربوط به 173 تقاطع تهران بزرگ مربوط به سال های 1389 تا 1392 را از اداره راهنمایی و رانندگی این شهرستان جمع آوری نموده و پارامترهای شدت تصادف، سال و ماه و ساعت تصادف و همچنین شرایط روشنایی را مورد ارزیابی قرار داده اند.

بررسی های اولیه پژوهش نشان داده که در خلال سال های ذکر شده 313 مورد تصادف اعم از فوتی و جرحی در این تقاطع ها ثبت گردیده است.

بنا بر نتایج به دست آمده از این پژوهش، در ساعات ابتدایی روز با افزایش حجم ترافیک، تعداد تصادفات عابران پیاده نیز افزایش می یابد. اما در ساعات 11:30 تا 12:30 تعداد تصادفات به اوج می رسد که این موضوع را می توان به سرعت زیاد وسایل نقلیه نسبت داد و ارتباطی با تغییرات نور محیطی ندارد.

در ساعات پایانی روز، ساعت اوج دیگری برای تصادفات وجود دارد و آن هنگام غروب خورشید است. از این رو تصادفات به وقوع پیوسته در این زمان را می توان ناشی از تغییرات نور محیطی دانست.

پژوهشگران که نتایج تحقیق آن ها در آخرین شماره فصل نامه «مطالعات مدیریت ترافیک» منتشر گردیده است، اظهار داشته اند پس از بررسی های آماری صورت گرفته روی تصادفات مختلف، می توان به این نتیجه رسید که در در هنگام غروب خورشید و ساعاتی که دید کاهش می یابد، در صورتی که از نور کمکی استفاده شود، می توان تعداد تصادفات این چنینی را کاهش داد.

منبع: میرزا بروجردیان، ا. و ایلخانی، م. 1394. تأثير نور بر تصادفات عابران پياده در تقاطع هاي هم سطح شهري. فصل نامه مطالعات مدیریت ترافیک، شماره 36، ص‌ص 76-63

لینک منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا