نرم افزاری برای ساماندهی پسماندهای کشور

محمد شکرانی، کارشناس پژوهشکده سامانه حمل و نقل فضایی سازمان فضایی ایران در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس درباره این نرم افزار گفت: این فناوری نرم افزاری برای محاسبه وضعیت دقیق و استفاده بهینه از پسماندهای کشور طراحی شده است.

وی افزود: هدف اصلی ما برای تولید محصولات کشاورزی مانند گندم و برنج، دانه و پرورش درخت، تولید میوه است. در این فرایند ناخواسته ساقه برنج یا گندم یا بخشی از یک درخت به عنوان پسماند به ناچار یا ناخواسته دور ریخته می شوند. ما از سال 85 تاکنون، پسماندهای کشاورزی، محصولات زراعی و دامی را پایش کرده و کاربری برای آنها تعیین کرده ایم.

وی بیان کرد: برخلاف تصور عامه مردم پسماندهای کشاورزی در هفت حوزه تامین خوراک انسان و دام، تولید انرژی های زیستی، مواد سلولزی، مواد صنعتی و همچنین تولید کود کمپوست و محصولات دارویی و بهداشتی قابل استفاده است. به عنوان مثال برای خوراک انسان از روغن بذر چای، هسته و مرکبات گرفته می شود. خوراک دام با کاه تامین می شود و برای تولید انرژی می توانیم از پسماندهای دامی و گیاهی بایو گاز، بایو دیزل، بایو اتانول تولید کنیم.

این پژوهشگر عنوان کرد: همچنین برای تامین محصولات صنعتی نیز می توانیم از پسماندهای کشاورزی برای تولید فور فورال(یک ترکیب شیمیایی است. شکل ظاهری این ترکیب، روغن بی‌رنگ است)، اسید سیتریک و…. استفاده کرد. در حوزه مواد سلولزی نیز شاخص ترین تولید تخته فیبر، نئوپان است؛ نئوپان از پسماند زائد تخته فیبر تولید می شود.

وی تصریح کرد: از غوزه پنبه هم برای تولید کاغذ اسکانس استفاده می شود؛ هم اکنون این نوع کاغذ وارداتی است. همچنین از عمده پسماندهای کشاورزی می توان کود کمپوست استفاده کرد. در بحث  آرایشی نیز کاربردهای مختلفی وجود دارد که مهمترین آنها تولید نخ بخیه است. نخ بخیه را می توان از روده گوسفند تولید کرد.

شکرانی گفت: ما تمامی این کاربردها را شناسایی و برای آنها نرم افزاری تعریف کرده ایم؛ با این نرم افزار می توان وضعیت پراکنش پسماندها و میزان مواد صنعتی بدست آمده از این پسماندها را به صورت وب GIS نمایش داد.به عنوان مثال می توانیم با این نرم افزار جمعیت دامی کشور را وارد سیستم کنیم و بر اساس میزان تولید دام کشور تعیین کنیم قادر به تولید چه مقدار بایو گاز از پسماد های دام در هر استان هستیم.

وی به کاربردهای این نرم افزار اشاره کرد و گفت: همچنین با این نرم افزار می توان تصمیم گیری و سرمایه گذاری کلانی برای کشور انجام داد؛ به عنوان مثال می توان تعیین کرد کدام منطقه از کشور چه نوع پسماند و پتانسیلی دارد تا واحدهای صنعتی با محاسبه دقیق تدبیری برای پسماندهای منطقه خودشان بیاندیشند؛ واحد های صنعتی می توانند با استفاده از این نرم افزار دریابند سرمایه گذاری در این منطقه برای تولید بایو گاز یا تولید کود آلی مناسب تر است.

وی اظهار کرد: برنامه راهبردی این نرم افزار از سال 85 آغاز و سند راهبردی آن نیز در سال 90 طراحی شد . سال گذشته نیز این نرم افزار به بهره برداری رسید. هم اکنون این نرم افزار برای دفتر توسعه و فناوری های سازمان انرژی های نو ایران(سانا) فقط برای تعیین میزان تولید بایو گاز تهیه شده است اما قابلیت اجرایی شدن برای تمامی صنایع را دارد و  ما برای تحقق این امر نیاز به سرمایه گذاری در سایر صنایع از جمله فورفورال، خوراک دام،تولید کاغذ و… داریم. هم اکنون  برای اجرای این طرح در حال زنی هایی با سایر واحدهای صنعتی هستیم.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا