حوزه سلامت و پزشکی پس از انقلاب به خودکفایی بزرگی رسیده است

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی باید اذعان کنیم که حوزه سلامت پس از انقلاب پیشرفت چشمگیری داشته است.

وی گفت: قبل از انقلاب هرساله ده‌ها هزار بیمار به خارج از کشور اعزام می‌شدند اما اکنون نه تنها فقط بیماران ما برای درمان به خارج از کشور سفر نمی‌کنند بلکه بسیاری از اهالی کشورهای همسایه برای درمان به ایران سفر می‌کنند و بسیاری از خدمات پیشرفته در ایران عزیزمان ارائه می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: حوزه سلامت و پزشکی پس از انقلاب به خودکفایی بزرگی رسیده است و این در حالی که قبل از انقلاب پزشکانی از کشور بنگلادش و پاکستان خدمات درمانی را به مردم ما ارائه می‌دادند و مردم ما از خدمات بهداشتی محروم بودند. اما هم‌اکنون حتی نقاط مرزی و دورافتاده و محروم کشور از خدمات حوزه سلامت برخوردارند و این از نعمات انقلاب است.

دکتر آقاجانی با اشاره به اینکه قرآن و عترت منابعی غنی برای حوزه سلامت هستند، گفت: خداوند در آیه ۳۲ سوره مائده که می‌فرماید «هرکس نفسی را حیات بخشد (از مرگ نجات دهد) مثل آن است که همه مردم را حیات بخشیده» نگاهی بسیار متعالی را به حوزه پزشکی مطرح می‌کند و این موضوع نشان می‌دهد که باید بسیار دقیق در این حوزه عمل کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی حوزه سلامت معنوی را به‌عنوان رکن چهارم سلامت مورد توجه قرار داد و گفت: در حال حاضر سازمان سلامت جهانی برای سلامت معنوی در حال برنامه‌ریزی است و مفتخریم که مقوله سلامت معنوی و آموزه‌های مرتبط با آن از ۱۴ قرن پیش و به‌واسطه سیره و سنت به ما رسیده است که این افتخاری بزرگ برای جامعه اسلامی و گنجینه عظیمی برای ما است.

دکتر آقاجانی اخلاق پزشکی و اخلاق حرفه‌ای مقوله‌ای نیازمند توجه حداکثری توصیف کرد و گفت: این همایش محورهای متعددی را در این زمینه دارد و باید با استفاده از سیره و سنت و آموزه‌های معصومین (ع) اخلاق پزشکی و حرفه‌ای را در سر حد ممکن اعتلا بخشیم.

وی با اشاره به پیشرفت‌های جدید حوزه پزشکی و مسائل جدید آن نظیر درمان‌های ناباروری و تکثیر غیرجنسی، تأکید کرد: مسائل جدید این حوزه باید با کار تحقیقی و پژوهشی مشترک مورد بحث قرار گرفته و به سؤالاتی که در این زمینه مطرح می‌شود، پاسخ داد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: ما مفتخریم که در جامعه شیعی که فقهی پویا دارد، زندگی می‌کنیم و این فقه پویا می‌تواند تمام مسائل جدید را حل کرده و راهکاری جدید را برای استفاده از دانش جدید بشری فراهم کند.

حوزه پزشکی پس از انقلاب به خودکفایی کامل رسیده است

دکتر علیرضا مرندی رئیس فرهنگستان علوم پزشکی کشور نیز در این مراسم، با تبریک دهه مبارکه فجر گفت: خداوند متعال عنایات بزرگی را از طریق انقلاب اسلامی نصیب مردم کشور و مردم دنیا کرد و باید خداوند را به خاطر اینکه چهار دهه از عمر خود را زیر این پرچم گذراندیم، سپاس بگوییم.

وی گفت: پس از انقلاب در تمامی وجوه پیشرفت چشمگیری داشتیم و در حوزه سلامت نیز این پیشرفت با تأسیس وزارت بهداشت شکل گرفت و هم‌اکنون بلوغ در جامعه پزشکی رخ داده است.

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی با اشاره به نقش جامعه پزشکی در جنگ تحمیلی گفت: جنگ تحمیلی وسیله‌ای شد تا دنیا به قابلیت‌های ما در حوزه پزشکی پی ببرد چرا که در آن شرایط مسئولان نهادهای جهانی اذعان می‌کردند که ایران تنها کشوری است که نه تنها شاخص‌های بهداشتی آن افت نکرده بلکه افزایش یافته است.

دکتر مرندی ادامه داد: سربازان بهداشت و درمان در زمان جنگ زحمات زیادی کشیدند و گروه پزشکی در زمان انقلاب و جنگ سرافراز بود و با تعداد اندکی پزشک و تعداد اندکی هیئت‌علمی موانع را پشت سر گذاشت.

وی گفت: پس از تأسیس وزارت بهداشت، بلافاصله در هر استان دانشگاه‌های علوم پزشکی تأسیس شدند و این در حالی بود که تا قبل از آن ما حتی در برخی از استان‌ها پزشک متخصص نداشتیم.

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی در پایان بیان کرد: هم‌اکنون دانشجوهای پزشکی بسیاری در حال آموزش هستند و ما روند خودکفایی در حوزه پزشکی را با سرعت بالایی طی کردیم.

دلایل سه‌گانه تقابل غربی‌ها با انقلاب اسلامی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصطفی رستمی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نیز در این مراسم با اشاره به فرارسیدن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، بیان کرد: انقلاب اسلامی به تعبیر امام مبدأ بسط عدالت در جهان است و امام تأکید داشتند که انقلاب نباید متوقف در کشور بماند.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در ۵ مرحله انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن اسلامی مسیری را برای انقلاب تبیین کرده است و این نشان می‌دهد که بنا بوده تا انقلاب در یک منطقه منجر به تحولی در تمدن بشری شود.

حجت‌الاسلام رستمی به چالش‌ها و رویارویی‌های انقلاب اسلامی با غرب تأکید کرد و گفت: نخستین دلیل این چالش با غربی‌ها مربوط به کوتاه کردن دست آن‌ها از کشور ایران به‌عنوان یک کشور ثروتمند، غنی و مهم است.

وی افزود: انقلاب اسلامی ایران را از چنگ غربی‌ها و سیطره آن‌ها بیرون کشید و نگذاشت روند فقدان استقلال ایران تداوم داشته باشد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها دلیل دوم رویارویی با غربی‌ها را بسط فرهنگ نفی سلطه و خروج از هیمنه استکبار در منطقه دانست و بیان کرد: فرهنگ خروج از سیطره آمریکا در کشورهای منطقه و سایر کشورها درونی شده و ادبیات آزادی‌خواهانه مبتنی بر معنویت جتی تا جهان مسیحیت نیز پیش رفته است.

حجت‌الاسلام رستمی دلیل سوم تقابل غربی‌ها با انقلاب اسلامی را مهم‌ترین دلیل برشمرد و در تبیین آن مقوله شکل‌گیری تمدن اسلامی را مورد توجه قرار داد.

وی تمدن را زایش و تولیدی دانست که بتواند به نیازهای یک جامعه بشری پاسخ دهد و گفت: اگر پاسخگویی یک تمدن به نیازها غنی‌تر باشد تمدن ماناتر است و عکس آن موجب افول تمدن می‌شود.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به نظریه پایان تاریخ فوکویاما بیان کرد: فوکویاما در این نظریه ابراز کرده بود که لیبرال دموکراسی تمدن برتر است و هر کسی در برابر لیبرال دموکراسی مقاومت می‌کند باید حذف و یا در آن ادغام شود اما فوکویاما هم‌اکنون به‌واسطه برخی ضعف‌ها در لیبرال دموکراسی، دنیا را نیازمند بازگشت به سوسیالیسم می‌داند.

وی با اشاره به نامه حضرت امام (ره) به گورباچف که در مورد نابودی مبانی فکری شرق و غرب در آن تذکر داده شده بود، گفت: سوسیالیسم و لیبرال دموکراسی عاجز از پاسخگویی به نیازهای جامعه بشری بوده و تمدن و نظام غرب در حال سقوط است.

حجت‌الاسلام رستمی در پایان بیان کرد: رهبری معظم فرمودند: «امروز تمدن غرب به بن‌بست رسیده است… اینکه چجوری تمام می‌شود نمی‌دانیم اما جایگزین آن باید یک تمدن توحیدی مبتنی بر اسلام باشد…»؛ این جمله وظیفه ما را سنگین‌تر می‌کند تا در جهت تحقق تمدن اسلامی ساعی باشیم.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در این آئین، از کتاب «من رضا هستم» در باب زندگی شهید داریوش (رضا) ساکی با حضور خانواده این شهید والامقام و نویسنده کتاب رونمایی شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا