کاربرد دستگاه­های تصویربرداری fMRI با قدرت تفکیک بالا

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا، همزمان با روز جهانی "علم در خدمت صلح و توسعه" و "هفته ترویج علم در کشور" سخنرانی علمی (به صورت ویدیو کنفرانس زنده) با عنوان" کاربرد دستگاه­های  تصویربرداری fMRI با قدرت تفکیک بالا جهت مطالعه سیستم بینایی انسان" توسط دکتر شاهین نصر، استادیار پژوهشی دانشکده پزشکی هاروارد و به کوشش گروه مهندسی و فیزیک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در تالار ابن سینا برگزار شد.

دکتر شاهین نصر استادیار دانشگاه هاروارد سخنان خود را با مروری بر مفاهیم اولیه و مباحث فنی مربوط به سیستم­های تصویربرداری MRI آغاز و در ادامه مودهای مختلف تصویربرداری fMRI را جهت بکارگیری در تصویربرداری مغزی و همچنین  برخی از تفاوت­های موجود میان این سیستم تصویربرداری با MRI معمولی را توضیح داد.

این محقق بیمارستان عمومی ماساچوست، در بخش بعدی ارائه به برخی از تحقیقات برجسته­ی انجام شده با تکنیک fMRI قدرت تفکیک بالا توسط گروه­های تحقیقاتی مختلف پرداخت و در ادامه نمونه­هایی از تحقیقات مربوط به تیم تحقیقاتی تحت سرپرستی­ خود را شرح داد. یکی از مهمترین دستاوردهای این تحقیقات اشاره به این موضوع دارد که سیگنال­های ناشی از چهره انسان، ماشین و اجسام هندسی وقتی به چشم می رسند، در نواحی مختلف قشر بینایی مغز پردازش می شوند!

عضو هیئت علمی دانشکده پزشکی هاروارد، در بخش پایانی سخنان خود با تاکید بر لزوم همکاری علمی گروه­های مختلف تحقیقاتی در سراسر جهان و با بیان اینکه تحقیق فرایندی پویاست، عنوان کرد: نیاز و استمرار محققان می­تواند برخی قوانین اداری حاکم در مراکز تحقیقاتی مجهز در بخش دولتی کشور را  تغییر دهد.

شایان ذکر است، دکتر نصر فارغ التحصیل مقطع لیسانس رشته مهندسی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بوده و دوره کارشناسی ارشد را در دانشگاه علم صنعت گذرانده؛ ایشان دانش آموخته دکتری تخصصی از پژوهشگاه دانش­های بنیادی(IPM) در ایران بوده و در حال حاضر به عنوان استادیار پژوهشی بیمارستان عمومی ماساچوست در دانشکده پزشکی هاروارد مشغول به فعالیت است.

 همچنین دکتر استکی مدیر گروه فیزیک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن تقدیر و تشکر از دکتر نصر جهت ارائه سخنرانی اظهار کرد: علی رقم کمبودها و سایر مسائل بازدارنده مختلف حاکم بر فضای کشور، تحقیقاتی مشابه آنچه در چنین مراکز برتر دنیا صورت می گیرد؛ در همین دانشکده و سایر مراکز تحقیقاتی کشور نیز قابل انجام است، چنانچه محققان و دانشجویان داخل کشور دارای انگیزه و روحیه خستگی ناپذیری باشند و در جهت اعتلای مسیر علمی کشور به صورت مستمر تلاش کنند.

گفتنی است در پایان این نشست تخصصی، جلسه پرسش و پاسخ در رابطه با مباحث مطرح شده برگزار شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا