نتانیاهو پیشرفت علمی- آموزشی ایران را نادیده می‌گیرد

بنیامین نتانیاهو، در نشست زمستانی کنست (Knesst) که 15 اکتبر (23 مهر) برگزار شد، تأکید کرد که اسرائیل در دوره نخست‌وزیری او "دوره فوق‌العاده‌ای" را تجربه کرده است. وی به یک دهه پیشرفت، رشد اقتصادی، ثبات و شکوفایی اسرائیل اشاره کرد. وی در عین حال تأکید کرد که به اقدامات بازدارنده برعلیه ایران ادامه خواهد داد.  

اما شاید یکی از دلایل نگرانی نتانیاهو در مورد ایران، دستاوردهای علمی و آموزشی این کشور باشد. همین مسأله، وی را مجبور به مقایسه دستاوردهای اسرائیل در این حوزه‌ها با کشورهای دور و نزدیک در خاورمیانه کرد.

شکایت یک فعال اجتماعی اسرائیلی از کیفیت پایین خدمات بهداشتی در مناطق دورافتاده، با اعتراض نتانیاهو مواجه شد. آیا نتانیاهو نگران این موضوع است که (اشاره به این نقاط ضعف و) بیان توازن قدرت بین اسرائیل و ایران در موضوعات استراتژیک مهم، باعث دلسردی مردم می شود؟

ایران در رتبه اول تحقیقات منطقه

اطلاعات اسکوپوس (Scopus) – بزرگترین پایگاه داده استنادی جهان – نشان می دهد که اسرائیل از لحاظ خروجی تحقیقات علمی، تسلط منطقه‌ای خود را در برابر ایران از دست داده است.

ایران از لحاظ تعداد تحقیقات بیوشیمی، ژنتیک، زیست‌شناسی مولکولی به جایگاه نخست منطقه صعود کرده است؛ این درحالی است که اسرائیل به جایگاه پایین‌تری سقوط کرده و پس از ترکیه و عربستان سعودی، در رتبه چهارم منطقه قرار دارد.

در حوزه مهندسی شیمی، اسرائیل از رتبه اول به پنجم سقوط کرده است و در حوزه شیمی و علوم رایانه در رتبه چهارم و پایین تر از ایران و قطر قرار دارد. اسرائیل همچنین تسلط خود در مدیریت اقتصادی و تجاری خود را از دست داده است.

بین سال های 1996 و 2016، اسرائیل در رتبه‌بندی جهانی بهره‌وری علمی (scientific productivity) از رتبه 18ام به رتبه 33ام سقوط کرد؛ این درحالی است که ایران اکنون در رتبه شانزدهم قرار دارد و حتی ترکیه از رتبه 27ام به 17ام و عربستان سعودی از رتبه 42ام به 32ام صعود کرده است.  

پتانسیل ایران برای پیشتازی در زمینه تعداد و کیفیت تحقیقات علمی

مانوئل تراچتنبرگ (Manuel Trachtenberg)، استاد اقتصاد و مسئول کمیته برنامه‌ریزی شورای آموزش عالی اسرائیل در واکنش به این آمار معتقد است که کیفیت تحقیقات اسرائیل همچنان بالاتر از سایر کشورهای منطقه است؛ اما در عین حال عنوان می کند که ایران با جمعیت 80 میلیون نفری، از پتانسیل لازم برای پر کردن شکاف با اسرائیل نه تنها در زمینه تعداد، بلکه در زمینه کیفیت تحقیقات علمی برخوردار است.

تراچتنبرگ هشدار داد که سرمایه‌گذاری سنگین ایران در بخش تحقیقات به خصوص فیزیک، مهندسی، شیمی، هوافضا می تواند یک تهدید قابل توجه باشد.

این درحالی است که براساس گزارش موسسه نوآوری (Innovation Authority) اسرائیل در ژوئن 2016، صنعت فناوری پیشرفته / های‌تک با کمبود 10 هزار مهندس و برنامه‌نویس در دهه آینده مواجه است.

درست یک روز قبل از سخنرانی نتانیاهو در مورد "دهه فوق العاده"، سال تحصیلی جدید در کالج‌ها و دانشگاه‌های اسرائیل آغاز شد و برای پنجمین سال متوالی، مسئولان شاهد کاهش ثبت نام در مقطع تحصیلات تکمیلی بودند. در نقطه مقابل، ایران، زنان را به مشارکت در تحقیقات علمی تشویق می کند.

حال باید دید چه چیزی می تواند نشان‌دهنده این "دهه فوق‌العاده" در دوره نخست‌وزیری نتانیاهو باشد.

 

منبع: al-monitor

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. اسراییل همیشه تو توهمه
    واقعا چرا اینقدر فکر میکنن نژاد برتر هستن؟؟؟

  2. اعتراف خیلی خوبی بود/اینکه خود اسرائیلی های خوش باور بیایند و برخلاف خودشون شهادت بدهند واقعا جالبه
    ممنون از این مطلب خوبتون

  3. واقعا خودشیفتگی تا کجا!!!!!
    هم اسرائیل و هم کل دنیا در دوره نخست وزیری این به اصلاح آقا “دوره فوق‌العاده‌” دارند

  4. حرف ها راه به جایی نمیبرند
    ما در عمل قدرت خود را نشان میدهیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا