کد خبر : 82544 سه شنبه 23 مرداد 1397 - 00:07:55
علم-در-23-مرداد-ماه

علم در 23 مرداد ماه

سیناپرس: در میان انبوهی از اخبار و اطلاعات مناسبتی و خبری تقویم، رویدادهای مهم روز را از نگاه سیناپرس بخوانید.
  • کشف‌ بنزين‌

در چنین روزی در سال 1825 میلادی ، مایکل فارادی دانشمند بر جسته انگلیسی توانست از نفت خام بنزین را استخراج نماید . فیزیک دان و شیمی دان معروف، مایکل فارادی در سال 1791 در نوینگتون به دنیا آمد. وی  در سال 1825 توانست پس از تحقیق بر مشتقات نفتی، بنزین را کشف کند.

• تولد لئوناردو داوينچي

لئوناردو داوينچي، هنرمند شهير ايتاليايى در 14 اوت 1452م در روستاي وينچي درنزديك شهر فلورانس ايتاليا به دنيا آمد. او چند سالي نيز در فرانسه زندگي كرد و كارهاي هنري و علمي خود را ادامه داد. داوينچي علاوه بر نقاشي و مجسمه‏سازي، در رشته‏هاي رياضي، مهندسي راه و ساختمان، ستاره‏ شناسي، زمين ‏شناسي، كالبدشناسي و هواشناسي استاد بود و اختراعات متعددي در هر زمينه انجام داد.  داوينچي هنرمند بزرگي بود كه آثارش را با نبوغ و آينده‏نگري ژرفي به وجود مي‏آورد. از وي آثار بسياري برجاي مانده كه تابلوهاي شام آخر و لبخند ژوكونْدْ (موناليزا) شهرتي جهاني دارند. هم‏چنين ساختمان كليساي جامع ميلان، از آثار برجسته معماري اوست. لئوناردو داوينچي سرانجام در دوم ماه مه 1519م در 67 سالگي درگذشت.

• تولد هانس کریستین اورستد

هانس کریستین اورستد متولد 14 اوت 1777 بود. وی شیمیدان و فیزیکدان سرشناس دانمارکی قرن هجدهم و نوزدهم که بیشتر به‌دلیل این کشف که جریان الکتریکی میدان مغناطیسی ایجاد می‌کند، که یکی از مباحث مهم الکترومغناطیس است، مشهور شد.اورستد 9ئ مارس 1851در سن 73 سالگی درگذشت.

• تولدجان لوگی بِرد

جان لوگی بِرد متولد ۱۴ اوت ۱۸۸۸ بود. وی مهندس بریتانیایی، مخترع تلویزیون و نخستین پخش رنگی برنامه‌های تلویزیونی الکترونیکی بود. تلویزیون الکترومکانیکی که جان برد اختراع کرد نهایتاً توسط ولادیمیر زورکین و فیلو فارنزورث تکامل داده‌شده، به تلویزیون کاملاً الکترونیکی تبدیل شدند. موفقیت‌های جان لوگی برد در توسعه فناوری پخش برنامه‌های تلویزیونی و سینمایی رنگی جایگاه ویژه‌ای در تاریخ تکامل تلویزیون به وی عطا کرده است.او در ۱۴ ژوئن ۱۹۴۶ درگذشت.