بازی با طعم مرگ در پارک‌های غیر استاندارد ایران

نا ایمن بودن و غیر استاندارد بودن وسایل بازی در پارک ها و اماکن تفریحی نگرانی است که با توجه به فرارسیدن فصل گرما و فراغت پررنگ تر شده است، فصلی که  خانواده ‏ها سعی می ‏کنند با اختصاص دادن بخشی از اوقات‏ فراغت کودکان‏شان به انجام بازی در فضاهای روباز نظیر پارک‏ها و شهربازی‏ ها، ساعاتی شاداب و فرح بخش را برای آنها فراهم کنند اما گاهی اوقات روی دادن برخی حوادث در پارک ها و شهربازی ها که ناشی از ایمن نبودن و غیر استاندارد بودن وسایل بازی است شیرینی ساعت های خوش را به تلخی و نگرانی تبدیل می کند.

باز بودن در تابلوهای برق و پایه‌های روشنایی، موانع مسیر، خرابی معابر، لبه‌های تیز و برنده، نامناسب بودن وسایل و کف‌پوش زمین بازی کودکان، نامناسب بودن وسایل ورزشی، قایق‌های تفریحی فرسوده، نبود ملاحظات ایمنی در سیستم‌های برقی و مکانیکی آبنماها و همچنین نبود امکانات مناسب بهداشتی و امدادی، عمده‌ترین خطرها و مشکل هایی هستند که در سال‌های اخیر حوادث ناگواری را متوجه کودکان و حتی بزرگسالان در پارک‌های شهری کرده است.

اواسط تیرماه امسال تجهیزات نامناسب پارک پردیس ابهر، حادثه ساز شد. کودکی هفت ساله ای به نام پوریا هنگام بازی سرسره، تجهیزات بر سرش آوار شد. این اتفاق پرونده زندگی پوریا را برای همیشه بست تا بار دیگر حادثه در هنگام بازی، خانواده‌ای را داغ‌دار کند. در این حادثه‌ کودک دچار ضربه مغزی شده و بعد از انتقال به بیمارستان متاسفانه فوت می‌کند.

قطعا بروز این حادثه ناشی از مجموعه سهل‌انگاری‌های شهرداری، شورای شهر، پیمانکار، شرکت بیمه و اداره استاندارد است.

در همین رابطه داوود کارگرزاده، مدیرکل استاندارد استان زنجان گفت: مادامی که عزم جدی و اراده قوی از سوی متولیان و مسوولین ذی‌ربط، جهت استانداردسازی تجهیزات تفریحی زمین‌های بازی وجود نداشته باشد، کماکان بایستی شاهد وقوع حوادث ناگوار باشیم.

این مسوول ادامه داد: وسیله بازی که منجر به حادثه شده، وسیله ترکیبی است، با دو سرسره متصل و یک وسیله دسترسی (نردبان) به آن، که بهره‌برداران بنا به دلایل نامشخص اقدام به حذف دو سرسره و وسیله دسترسی که متصل به زمین بوده، کرده‌اند که این موضوع استحکام ساختاری تجهیز را تحت تاثیر قرار داده و وسیله‌ای که ذاتا غیراستاندارد بوده با عمل نادرست، ناایمن‌تر شده و وسیله مذکور واژگون و موجب مصدومیت و در نهایت فوت کودک می‌شود.

وی افزود: این اداره‌کل، با برگزاری کلاس‌های آموزشی مرتبط و انجام مذاکرات و مکاتبات و مراجعات حضوری متعدد نسبت به بیان اهمیت استانداردسازی تجهیزات بازی برای شهرداران و بهره‌برداران استان، اقدام کرده و بر ممنوعیت بهره‌برداری از تجهیزات تفریحی فاقد مجوز تاکید کرده است اما متاسفانه بهره‌برداران احساس مسوولیت نکرده‌اند.

کارگرزاده خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت تامین ایمنی و سلامت کودکان در استفاده از این تجهیزات، بایستی همه مالکان و بهره‌برداران استان، در اسرع زمان و بدون هرگونه تاخیر و عذر و بهانه‌ای، نسبت به استانداردسازی تجهیزات مذکور و اخذ مجوزهای لازم اقدام کرده و از بهره‌برداری تجهیزات فاقد مجوز خودداری و از دسترس کاربران خارج کنند تا در آینده شاهد حوادث دلخراش مشابه نباشیم.

وی خاطرنشان کرد: در ابتدای سال، ۵۱۶ وسیله بازی در استان مورد بازرسی قرار گرفت که هیچ‌کدام از این تجهیزات زمین بازی به لحاظ آیتم‌های مختلف استاندارد ندارد.

وسایل بازی پارک کودک سنندج جمع آوری شد

خرداد امسال یک نوجوان سنندجی هم بر اثر بازی با وسایل فرسوده شهربازی دچار حادثه شد و جان خود را از دست  داد.

شرمین شریفی، سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری سنندج در این خصوص گفت: با پیگیری شهرداری و با حکم مراجع قضایی وسایل بازی پارک کودک سنندج که چندی پیش منجر به فرد یک نوجوان سنندجی شده بود، جمع آوری و به انبار انتقال داده شد .

وی اظهار کرد: در دهه 70 تعاونی ایثارگران در پارک کودک اقدام به احداث شهربازی می‌کند اما متاسفانه بنا به دلایلی این تعاونی ورشکسته می‌شود و بانک کلیه وسایل این شهربازی را از طریق مزایده به شخص حقیقی واگذار می‌کند.

سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری سنندج عنوان کرد: پس از واگذاری این شهربازی تعاونی ایثارگران با مالک این شهربازی دچار مشکلات حقوقی می‌شوند که پرونده آنها جهت رسیدگی و تعیین تکلیف نهایی در مراجع قضایی موجود است.

وی اعلام کرد: شهرداری در طول این سال‌ها بارها مکاتبات و پیگیری‌های لازم با نهاد و ارگان‌های مختلفی مبنی بر مشخص شدن وضعیت این شهربازی را انجام داده است. متاسفانه خرداد ماه سال جاری نوجوان سنندجی بر اثر بازی با وسایل فرسوده این شهربازی دچار حادثه شده و جان خود را از دست  داد. پس از حادثه دردناک فوت این نوجوان سنندجی و با حکم مراجع قضایی دستور برش تمامی وسایل بازی این شهربازی به این شهرداری ابلاغ شد.

سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری سنندج خاطرنشان کرد: با هماهنگی با مالک از امروز وسایل بازی این پارک کاملا برش داده و با جرثقیل به انبار شهرداری انتقال داده می‌شود تا از سوی مراجع قضایی وضعیت این شهربازی تعیین تکلیف شود.

پلمب 25 وسیله بازی غیراستاندارد در گلستان

محمود فرمانی، مدیرکل استاندارد گلستان گفت: به‌منظور حفظ سلامت و ایمنی استفاده‌کنندگان از تجهیزات شهربازی‌ها و تشدید نظارت‌ها توسط کارشناسان اداره‌کل استاندارد گلستان، 25 وسیله بازی غیراستاندارد شناسایی و پلمب شد.

وی با بیان این‌که رعایت نکات ایمنی در وسایل بازی و تجهیزات پارک‌ها و شهربازی‌ها مشمول استاندارد اجباری هستند، افزود: لزوم استاندارد شامل سه مرحله ساخت، نصب و بهره‌برداری است، از این‌رو برای دریافت تاییدیه باید هر سه مرحله تحت نظارت کارشناسان استاندارد انجام شود.

فرمانی گفت: با توجه  به همکاری و تعاملات صورت گرفته با شهرداری‌ها انتظار می‌رود شهرداری‌های استان نیز به‌منظور حفظ ایمنی و سلامت شهروندان از فعالیت تجهیزات شهرهای بازی و زمین‌های بازی که نسبت به دریافت گواهی ایمنی اقدام کردند، جلوگیری به عمل آورند.

مدیرکل استاندارد گلستان خاطرنشان کرد: از همشهریان و مسافران تقاضا می‌شود به‌علت افزایش میزان استفاده از این تجهیزات در فصل تابستان از استاندارد بودن تجهیزات بازی مورد استفاده اطمینان حاصل کنند. بهره‌برداران و مالکان نیز باید تصویری از گواهینامه صادر شده برای آن تجهیز را به جهت ایجاد اطمینان خاطر استفاده‌کنندگان در کنار همه تجهیزات تفریحی نصب کنند.

بازنگری ایمنی بوستان های شهر تهران

از سال ۹۵ که اعلام شد، لایحه ایمنی بوستان‌ها تدوین شده، قرار است به شورای شهر ارسال شود اما هنوز با گذشت دو سال به مقصد نرسیده است. پژوهش‌هایی که مربوط به وضع ایمنی بوستان‌های پایتخت است چندان به روز نیست، گزارشی که چند سال پیش از درخصوص ایمنی بوستان‌های پایتخت تهیه شد هم نشانی می‌دهد هفت هزار خطر در کمین ۳۵۰ بوستان پایتخت است. در این بررسی پس از بازدید از ۳۵۰ پارک در مناطق ۱۰، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹ و ۲۰ شهر تهران، از مجموع ۱۰ هزار خطر ایمنی-بهداشتی و جنبه‌های زیست محیطی شناسایی شده، به ترتیب هفت هزار خطر در حوزه ایمنی و بهداشتی و سه هزار خطر در حوزه محیط زیستی بوستان‌های شهر را تهدید می‌کردند. در این میان مخاطرات فیزیکی (شامل سطوح تیز و برنده، اختلاف ارتفاع، محل عبور نامناسب، موانع در مسیر، سطح داغ، روشنایی نداشتن، آلودگی صوتی و خطر برق) با ۶۵ درصد و از میان مخاطرات فیزیکی نیز مواجهه با برق‌گرفتگی با ۲۱ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده بودند.

قرار است اوضاع ایمنی بوستان‌های شهر دوباره در دستور کار شورای شهر تهران قرار گیرد. زهرا صدراعظم نوری، رییس کمیسیون سلامت، محیط‌‌ زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در این رابطه گفت: کمیته ایمنی و مدیریت بحران باید برای احراز استانداردهای مبلمان شهری تمهیدات لازم را فراهم کند و با نظارت برشهرداری و در عین حال پیمانکاران، همچنین بازدیدهای میدانی از فضاهای عمومی بر کیفیت بخشی به خدمات و رعایت ایمنی لازم بیفزاید.

به گفته وی، حوزه HSE(ایمنی و بهداشت محیط ) در شهرداری تهران باید بازنگری شود و سه حوزه شرکت شهر سالم، مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار و اداره کل سلامت گزارش‌هایی از اقدامات خود در حوزه HSE ارایه دهد.

برای ارتقای ایمنی بوستان‌ها چه باید کرد؟

کارشناسان ایمنی محیط به دستورالعمل ۱۰ گانه در این رابطه اشاره می‌کنند. تهیه شناسنامه جامع مخاطرات، بررسی، تدوین و بکارگیری تمهیدات ایمنی برای پیشگیری و مقابله با عوامل آسیب‌رسان، استانداردسازی کلیه فضاها و تجهیزات عمومی و بازی براساس دستورالعمل‌های بین‌المللی، نصب تابلوهای هشدار دهنده در اماکن یا محل‌های پرخطر، استقرار تیم امداد همراه با نفرات آموزش دیده و تجهیزات کافی در بوستان‌ها و تفرجگاه‌های مهم یا محل‌های احتمالی وقوع حادثه، استقرار مراقب، مربی یا سامانه‌های نظارتی در اماکن بازی کودکان، نصب سامانه تماس اضطراری، اختصاص گذرگاه ویژه برای تردد عابران پیاده و دوچرخه سواران، مناسب‌سازی مسیرهای دسترسی «اصلی و پیرامونی» برای کودکان، معلولان و افراد کم‌توان و بکارگیری پیمانکاران مجرب و متخصص برای نگهداشت بوستان‌ها و تفرجگاه‌ها مواردی است که باید برای ایمن‌سازی فضای تفریحی کودکانمان به آن توجه کنیم.

همچنین زمین‌های بازی نباید در مجاورت خیابان و چهارراه‌ها ودر معرض نور مستقیم و شدید آفتاب باشد. محل استراحت و نشستن والدین باید در نزدیکی زمین بازی قرار داشته باشد و زمین بازی کودکان باید حتما از زمین بازی بزرگ‌سالان جدا شود، ایجاد ناهمواری‌های خطرناک در زمین بازی ممنوع است و اطراف زمین بازی باید پوشش گیاهی مناسبی داشته باشد.

پارک محل بازی، تفریح، ورزش و عبور همه اقشار جامعه، کودک و بزرگسال است. در صورت دیدن، زائده‌های اضافی و لبه‌های تیز و برنده، نداشتن میز و نیمکت‌ها و محل‌هایی برای نشستن در فواصل و در اندازه‌های مناسب و استاندارد، نبود نور کافی در تمامی مسیرها و تجهیزات پارک، وجود سیم برق و یا لامپی بدون کنترل‌های ایمنی در آب‌نماها، وجود موانع حرکتی در مسیر راه‌ها وورودی‌ها، وجود چاه یا حفره، وجود پله‌های زیاد، کاشت گیاهان آلرژی‌زا و… می‌توانیم به عنوان نادیده گرفتن حقوق شهروندی از مدیران شهری شکایت کنیم، موضوعی که شاید بسیاری از شهروندان از آن اطلاع نداشته باشند.

گزارش: فرزانه صدقی

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا