تامین بودجه طرح های کلان ملی از راهکارهای افزایش شتاب علمی است

 دکتر منصور کبگانیان در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: درحال حاضر شتاب علمی کشور قدری آسیب دیده است، از این رو پیشنهاد می شود که از اقدامات پژوهشی، حمایت ویژه ای شود.وی افزایش شتاب علمی را در گرو پشتیبانی مسوولان مربوطه از اقدامات پژوهشی، علمی و فناوری دانست و افزود: جز این راه دیگری نداریم چراکه این شتاب، در مدت زمان کوتاه یک ساله نمایان می شود و باید توجه داشت که بین سرعت و شتاب و حجم تولیدات علمی تفاوت وجود دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه طرح های کلان ملی توجه ویژه و ردیف بودجه خاص می خواهد، ادامه داد: بارها این موضوع را یادآور شده ایم و امیدواریم در هیات دولت مدنظر قرار گیرد تا بتوان آسیب تقلیل شتاب علمی را به مقدار زیادی جبران کرد.

کبگانیان تصویب طرح های کلان علمی را یادآور شد و افزود: از حدود 48 طرح کلان علمی که در شورای عالی عتف مطرح بود، حدود 40 طرح در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد.
وی با بیان اینکه محققان زیادی که در هر یک از این طرح ها مشغول هستند، به ما گلایه می کنند که برای این طرح ها بودجه مناسبی اختصاص نیافته یا در مواردی حتی قطع شده است، ادامه داد: این مسایل که در شتاب علمی کشور تاثیرگذار هستند، باید مورد توجه قرار گیرد.

کبگانیان خاطرنشان کرد: در دو سه سال گذشته که مشغول تدوین اسناد علمی و فناوری و تصمیمات مربوطه بودیم، کشورهای رقیب بیکار ننشسته و در این زمینه به شدت سرمایه گذاری کرده اند.وی با بیان اینکه در حال حاضر برخی کشورهای ضعیف منطقه درصدد اجرای برنامه ارسال فضاپیما به مریخ هستند، هشدار داد: این موضوع یعنی اینکه آنها در آینده نزدیک به دنبال جذب و استخدام تعداد زیادی از فارغ التحصیلان حوزه هوافضای کشور ما در پروژه های خود خواهند بود.
قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور اظهار کرد: شاید به نظر برخی، این موضوع قدری بدبینانه باشد اما باید این مسایل را پیش بینی کرد.
کبگانیان در پاسخ به سوالی مبنی بر پیش بینی شاخص های اقتصاد دانش بنیان در رشد علمی به جای تاکید صرف بر تولید مقالات علمی، اظهار کرد: در نقشه جامع علمی کشور این موضوع را پیش بینی کردیم و بیش از 500 شاخص در اسناد پشتیبان نقشه جامع علمی کشور مطرح شد اما به علت محدودیت فضای نقشه جامع که باید در 20 تا 30 صفحه خلاصه می شد، حدود 53 شاخص در این نقشه مطرح و بر شاخص هایی مانند اقتصاد دانش بنیان، حجم صادرات، تولید فناوری و ثبت اختراعات تاکید شد.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه البته تولید مقاله، یکی از شاخص های تولید علم به شمار می آید، افزود: در شاخص های دیگری مانند حجم صادرات محصولات دانش بنیان نیز آمارها نشانگر افزایش این شاخص و دست یابی کشور به پیشرفت های زیادی در این زمینه است اما هنوز با اهدافی که در نقشه جامع علمی کشور تاکید شده، فاصله داریم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا