حذف تیز پای ایرانی از پیراهن تیم ملی!

این روزها حال یوزپلنگ آسیایی( یوزپلنگ ایرانی) خوش نیست و این تیز پای ایرانی به شدت در معرض خطر انقراض قرار دارد و روز به روز از وسعت زیستگاه یوزپلنگ ایرانی کاسته می شود. یزد، سمنان، اصفهان، کرمان، خراسان از جمله مهمترین زیستگاه های یوز ایرانی است.

پیش از اعزام تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل، با راه ‌اندازی کمپین حفاظت از یوز ایرانی، تیم ملی فوتبال کشورمان سفیر این کمپین شد تا تصویر یوزپلنگ بر گوشه‌ای از لباس تیم ملی نقش ببندد.

عاقبت طرح یوزپلنگ آسیایی بعد‌‌ از رایزنی‌های فراوان و با حمایت سازمان محیط ‌زیست کشور د‌‌ر آستانه جام‌ جهانی ٢٠١٤ روی پیراهن تیم‌ملی فوتبال نقش بست تا از بقای نسل یوز ایرانی د‌‌رحوزه ورزش نیز حمایت شود‌‌. بعد‌‌ از آن هم د‌‌ر جام‌ملت‌های آسیا و مسابقات مقد‌‌ماتی جام‌جهانی پیراهن تیم‌ملی با طرح یوز ایرانی بر تن ملی‌پوشان می‌رفت.

نماد محیط زیستی که در آستانه جام جهانی ۲۰۱۴ جای خود را روی پیراهن تیم ملی فوتبال باز کرد، خیلی زود تبدیل به نماد فوتبال کشورمان شد تا جایی که بازیکنان این تیم در سراسر جهان و در میان علاقمندان این رشته ورزشی با نام «یوزهای ایرانی» شناخته شدند.

پس از آن همه ملت ها ایران را با این گونه در حال انقراض می شناختند و جلب توجه دوستداران محیط زیست و دیگر شهروندان کشورمان به اهمیت این گونه جانواری، هدفی بود که به نظر می رسید محقق شده است. به اعتراف فعالان محیط زیست درج نقش یوز ایرانی روی پیراهن تیم ملی فوتبال در شناسایی این گونه در حال انقراض بسیار موثر بوده است. به طوری که بسیاری از دامداران و کشاورزان پس از مشاهده نقش یوز ایرانی روی پیراهن تیم ملی فوتبال به اهمیت این موجود ارزشمند پی بردند و از تخریب زیستگاه و اذیت و آزار این حیوان ابراز ندامت کردند.

موفقیت طرح محیط زیستی درج تصویر یوز روی پیراهن تیم ملی به اندازه ای چشمگیر بود که دیگر فدراسیون‌های ورزشی کشور هم به فکر افتادند تا هر یک برای خود نمادی از محیط زیست و گونه های جانوری عمدتا در معرض خطر را در نظر بگیرند. در همین راستا «درنا» نماد تیم ملی والیبال و«خرس سیاه» نماد جودو، «سیاه گوش» نماد ووشو، «دراج» نماد اسکوآش، «کبک دری» نماد اسکی و «پرستوی دریایی» نماد ورزش اسکیت شد تا تیراندازی با «خارپشت»، چوگان با «گورایرانی» و دوچرخه سواری با «آهو» شناخته شود.

در تازه‌ترین اتفاق زمزمه‌های حذف تصویر یوزپلنگ از پیراهن تیم ملی فوتبال خبرساز شده است، اتفاقی که حدود چهار سال پیش با تلاش دوستداران محیط‌زیست و حیات وحش عملی شد، اما این روزها از فدراسیون فوتبال خبر می‌رسد که قرار است یوزپلنگ از تیم ملی خط بخورد.

هرچند مدیرکل تنوع زیستی و حیات ‌وحش سازمان حفاظت محیط ‌زیست گفته که می‌خواهد امروز در نامه‌ای به فدراسیون فوتبال موضوع حذف تصویر یوز آسیایی از پیراهن تیم ملی را پیگیری کند اما به نظر نمی‌رسد آبی از پیگیری‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست گرم شود چون اگر حفظ این گونه اولویت این سازمان بود، شرایط یوزپلنگ‌ها اینقدر بحرانی نمی‌شد.

درباره علت حذف تصویر یوزپلنگ از پیراهن تیم ملی نیز حرف بسیار است، برخی مشکل حذف نقش یوز را نه به مخالفت فیفا بلکه به مسایل و ارتباطات مالی و اسپانسرینگ فدراسیون فوتبال مربوط می دانند. آنها معتقدند حامی مالی تیم ملی که قرار است لوگویش روی پیراهن تیم نقش ببندد، مخالف همراه شدن با یوزپلنگ‌هاست اما صفی‌ا… فغان‌پور، مسوول حقوقی فدراسیون فوتبال چند روز پیش دراین باره گفته بود «یوزپلنگ ایرانی به خاطر مشکلاتی که در فناوری به کار برده شده در لباس ایجاد می‌کند و عملا جلوی محفظه‌های لباس را می‌گیرد در طرح لباس تیم ملی در جام جهانی این بار جایی نخواهد داشت.»

دلیل حذف تصویر یوزپلنگ از پیراهن تیم ملی هرچه باشد، به نفع محیط ‌زیست و حیات‌وحش کشورمان نیست و با حذف آن باید منتظر اتفاق‌های ناگوار‌تری برای محیط‌ زیست بود، زیرا درحالی که با تلاش‌های فعالان محیط ‌زیست اهمیت حفظ این گونه و خطراتی که آن را تهدید می‌کند به گوش خیلی‌ها رسیده اما هنوز هستند افرادی که خواسته یا ناخواسته بر خطر انقراض این گونه دامن می‌زنند. حتی افرادی مانند رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست که در اولین نشست خبری‌اش ادعا کرد نباید آب را قربانی مساله‌ای جزیی‌تر مانند یوزپلنگ کرد.

حال یوزپلنگ‌ها بهتر نمی‌شود، چون هیچ وقت تلاش دستگاه‌های مسئول و دوستداران محیط‌ زیست از معرفی این گونه فراتر نرفته است بنابراین برای حفظ این گونه ارزشمند باید حفظ زیستگاهش در اولویت قرار گیرد و مسئولان مجوز ساخت هیچ جاده و معدنی را در زیستگاه یوزپلنگ‌ها صادر نکنند و برای بهبود این شرایط دستور خروج دام را از زیستگاه‌های این یار خط خورده از تیم ملی صادر کنند.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا