ارایه پکیج های فناورانه برای توسعه سواحل مکران

دکتر محمدسعید سیف در گفتگو با خبرنگار سیناپرس از فعالیت 48 شرکت دانش بنیان دریایی در کشور خبر داد و اظهار کرد: هرچند در سال های اخیر، تعداد شرکت های دانش بنیان دریایی از رشد خوبی برخوردار بوده اند اما هنوز این تعداد در مقایسه با ظرفیت های کشور بسیار کم است. کشور ما دارای 5800 کیلومتر ساحل است و باید از این ظرفیت بیش از این بهره برداری کرد.

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی افزود: یکی از برنامه های ما این است که جلسات کارگروه های دریایی در استان های ساحلی برگزار شود که خوشبختانه در برخی از استان ها این اتفاق افتاده است. بر این اساس می بایست اطلس های توانمندی ها و فرصت های سرمایه گذاری دریایی در این استان ها تدوین شود. این کار موجب آشنایی بخش دولتی و بخش خصوصی با این توانمندی ها خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: فعالیت هایی که  ستاد انجام می دهد به دو صورت است؛ یکی حمایت های مالی است که به صورت ارایه وام و تسهیلات کم بهره و حتی بلاعوض انجام می شود و دیگر، اقدامات ترویجی و توانمندسازی است. در بحث حمایت های مالی به دلیل کمبود منابع، محدودیت هایی وجود دارد اما امیدواریم با توانمندسازی، توسعه بازار، معرفی فعالیت های شرکت های دانش بنیان و معرفی محصولات آنها به شرکت های کارفرمایی، حمایت از حضور در نمایشگاه ها و بازاریابی برای محصولاتشان، به توسعه فعالیت های این شرکت ها کمک کنیم.

سیف بر توجه به مزیت های اقتصادی دریا تاکید کرد و گفت: سهم دریا در اقتصاد کشورهای توسعه یافته خیلی زیاد است به دلیل این که آنها از ابتدا روی دریا حساب باز کرده اند. تردیدی نیست که سهم دریا در اقتصاد آینده جهان افزایش خواهد یافت چراکه اقتصاد و تجارت در حال جهانی شدن است و کشورها کمتر در محدوده جغرافیایی خود کار می کنند. پس طبیعتا علاقه مند به سرمایه گذاری در دیگر مناطق هستند و این موضوع موجب افزایش حمل و نقل دریایی خواهد شد. رشد حمل و نقل دریایی هم افزایش تعداد کشتی های مورد نیاز، ظرفیت ناوگان، خدمات، تعمیرات، ساخت و… را به همراه خواهد داشت.

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی ادامه داد: در کشور ما به دلیل وضعیت جغرافیایی و اینکه صادرات و واردات بیشتر کالاها از طریق دریا انجام می شود، این ظرفیت دوچندان است. علاوه بر این نقش دریا در بحث نفت و گاز هم پررنگ تر شده است چون نفت و گازی که در خشکی ها و مناطق کم عمق بوده، تقریبا برداشت شده و ظرفیت های جدیدی وجود ندارد. بنابراین ظرفیت سازی در دهه های آینده همگی در دریاهای عمیق اتفاق خواهد افتاد. دریاهای عمیق هم به تکنولوژی خاص خود نیاز دارند و فعالیت های صنعتی و تجاری جدی را می طلبند.

وی افزود: من فکر می کنم در حال حاضر حدود 2-3 درصد از تولید ناخالص ملی کشور مربوط به دریاست و اگر تلاش کنیم که این سهم به حدود 7-8 درصد برسد، رقم قابل قبولی خواهد بود.

سیف با اشاره به جایگاه علمی ایران در صنایع دریایی، تصریح کرد: با وجود سهم ناچیز از اقتصاد دریا، در زمینه تولید علم دریا در رتبه ششم دنیا قرار داریم و از این نظر، از رشته هایی چون هوافضا، مکانیک و عمران هم بالاتریم. این رتبه خوب در تولید علم، ظرفیت بسیار خوبی است و می تواند به فناوری، ارزش افزوده و شغل تبدیل شود. اما همه اینها مستلزم قانونگذاری خوب، برنامه ریزی جامع، سیاستگذاری های هماهنگ در وزارتخانه ها و استفاده بهینه از بازار است که متاسفانه در این موارد، مشکل داریم که موجب می شود حلقه های بعدی تکمیل نشود.

وی در پاسخ به این پرسش که ظرفیت اشتغالزایی دریا برای کشور ما چقدر است؟ گفت: به واسطه آنکه در دریا کمتر امکان استفاده از اتوماسیون وجود دارد، ظرفیت اشتغال در بخش های مختلف آن از جمله صنعت، کشتی سازی، سکوسازی و… بالاتر است. علاوه بر این، صنعت دریایی یک صنعت مادر است که تعداد زیادی صنایع جانبی دارد. مثلا برای ساخت یک سکو به مقدار قابل توجهی کابل، رنگ، فولاد و ماشین آلات مختلف نیاز است و این محصولات در کشور قابل تامین هستند. ما برای تولید هریک از این محصولات، کارخانه های زیادی داریم اما این کارخانه ها بازار ندارند. این بازار می تواند همان سکو و کشتی باشد که این مواد را جمع آوری و مونتاژ کند.

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی در زمینه فعالیت های این ستاد در توسعه سواحل مکران، اظهار کرد: ما در ستاد تلاش می کنیم با مطالعات، بررسی ها و مشورت هایی که انجام می دهیم، پکیج هایی برای توسعه سواحل مکران آماده کنیم که از بعد فناوری هم آورده خوبی به همراه داشته باشد و بتواند به توسعه اجتماعی آنجا کمک کند. از جمله این موارد می توان به استفاده از روش های جدید شیرین سازی آب، تامین انرژی در سواحل، پرورش مکانیزه ماهی در قفس و سپس فرآوری آن اشاره کرد که مخصوص آن منطقه و با استفاده از پتانسیل آنجا طراحی شده است.

سیف خاطرنشان کرد: گاهی شاهد وجود برنامه های دیگری برای توسعه سخت افزارها و استقرار کارخانجات بزرگ و پتروشیمی ها در این مناطق هستیم. هرچند اینها در جای خود بسیار خوب است اما شاید اینها نتواند به تنهایی به توسعه اجتماعی در سواحل مکران کمک چندانی کند. بنابراین باید به فکر راه هایی باشیم که مردم در این مناطق مستقر شوند و بومیان آنجا امکان کار کردن پیدا کنند که به توسعه اجتماعی متوازن منجر شود.

  

گفتگو: سیداحمد طبایی 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا