سیناپرس تحولات اقتصاد خلاق در جهان را رصد می‌کند
آینده صنایع فرهنگی و خلاق در چهارراه قطر

آرین کربلائی: کشور قطر در حاشیه خلیج فارس در صدد است تا سرمایه گذاران در صنایع فرهنگی و خلاق را جذب کند. این برنامه بر مدار چهارراه هنر، فرهنگ و تجارت استوار شده و مقامات دوحه مصمم هستند تا از دیگر کشورها نه تنها عقب نمانند بلکه پیشگام هم باشند.

به گزارش سیناپرس، برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال برای نخستین بار در کشور قطر تنها یک نشانه از تحول در سیاست گذاری این کشور به سمت آینده بود و این کشور به سبب برخورداری از زیرساخت‌های پیشرفته فناوری‌های ارتباطی به ویژه سطح دسترسی بالا به اینترنت پرسرعت رویای برزگتری را در سر می‌پروراند. چرا که همین زیرساخت‌ها یکی از گزینه‌های مهمی است که می‌تواند این کشور را به مقصد جذاب برای سرمایه گذاران در صنایع فرهنگی و خلاق قطر مقصدی جذاب برای سرمایه گذاران در صنایع فرهنگی و خلاق است

دوحه، قطر: قطر دارای زیرساخت‌های پیشرفته و اتصال دیجیتالی پرسرعت است که آن را به مقصدی جذاب برای سرمایه‌گذاران در صنایع فرهنگی و خلاق جهان تبدیل کند. یک نهاد قطری به نام. Invest Qatar در گزارش اخیر اعلام کرد که این منابع پایه محکمی برای تقویت نوآوری و تسهیل رشد صنایع فرهنگی و خلاق فراهم می‌کند و یک مزیت رقابتی برای سرمایه گذاران بین المللی ارائه می‌دهد.

بیش از یک سوم تمام فارغ التحصیلان دانشگاهی از دانشگاه‌های دولتی قطر در رشته‌های تخصصی مرتبط با صنایع فرهنگی و خلاق هستند. رشته‌هایی چون طراحی، زیرساخت برای حمل و نقل شهری و تبلیغات و بازاریابی، ترکیب برنامه این کشور را در حوزه اقتصاد خلاق تشکیل می‌دهد و بر اساس آمارهای ثبت شده در وزارت بازرگانی و صنعت قطر 12 درصد از کل مشاغل این کشور به حوزه صنایع فرهنگی و خلاق اختصاص دارد و تعداد مشاغل ثبت شده به بیش از 23 هزار و 907 نفر رسیده است.

موفقیت صنایع فرهنگی و خلاق قطر توسط 5 عامل تقویت و پشتیبانی می‌شود که شامل تأثیر بین المللی فرهنگ، توسعه استعدادها و آموزش، محیط سیاست و پشتیبانی، زیرساخت و اتصال و محیط مساعد برای کارآفرینی و نوآوری است.

بر اساس این گزارش، صنایع فرهنگی و خلاق از سریع‌ترین بخش‌های در حال رشد در جهان هستند که سهم قابل توجهی در اقتصاد جهانی دارند. به گونه ای که سرمایه گذاری مستقیم خارجی در خوشه صنعت خلاق در دو دهه گذشته یعنی در فاصله سال‌های 2003 تا 2023 میلادی) شاهد رشد سریع معادل204 میلیارد دلار بوده است.

اقتصاد فرهنگ در سند چشم انداز قطر

در سند چشم انداز ملی قطر 2030، حوزه فرهنگ و صنایع خلاق و فرهنگی نقش مرکزی را در رشد اقتصادی و تنوع و توسعه اجتماعی کشور دارد و این کشور قصد دارد تا سال 2030 به کشوری پیشرفته تبدیل شود تا بتواند روند توسعه خود را حفظ کند.

تحلیل گران می‌گویند:قطر در موقعیتی قرار دارد که می‌تواند به یک مرکز پر جنب و جوش برای استعدادهای هنری و فرهنگی تبدیل شود و پروژه‌های آینده نگر را در مقیاس جهانی پیش ببرد. این کشور با داشتن پایه ای قوی در آموزش، دانشگاه‌های مشهور جهانی و مراکز تحقیقاتی، چشم اندازی دگرگون کننده برای تعالی اقتصاد خلاق فراهم کرده است.

چه اینکه این کشور در حال تثبیت موقعیت خود به عنوان یک مرکز گردشگری مدرن است که عمیقاً در میراث فرهنگی غنی، ارزش بالای برند ملی و یک بخش خلاقانه پر رونق ریشه دارد و وجهه جهانی قطر مشارکت‌های بین المللی را تقویت و بازدیدکنندگان بین المللی را جذب می‌کند.

این کشور از نظر استراتژیک خود را به عنوان مرکز فرصت‌ها، تقویت رشد، نوآوری و حفظ صنایع فرهنگی و خلاق قرار می‌دهد . چارچوب‌های نهادی محکم، همراه با چشم‌انداز روشنی از نقش حیاتی فرهنگ، پایه و اساس آینده‌ای امیدوارکننده را می‌سازد.

تشویق هدفمند هنرمندان و کارآفرینان

مشوق‌ها و برنامه‌های حمایتی برای تشویق و پرورش خلاقیت در سند چشم انداز قطر بر مبنای ارائه کمک‌های مالی و منابع مختلف به هنرمندان و کارآفرینان طراحی شده اند. رایج ترین مشوق‌ها و برنامه‌های حمایتی این کشور از صنایع فرهنگی و خلاق شامل مشوق‌های مالیاتی، کمک‌های مالی و برنامه‌های تأمین مالی، دسترسی به منابع مالی و حفاظت از میراث فرهنگی می‌شود. البته پرورش استعداد خلاق در این فرایند شامل یک رویکرد چند بعدی است که بر توسعه و جذب استعداد تمرکز دارد و پرورش استعداد خلاق شامل آموزش، ارتقاء مهارت و مهارت مجدد استعدادهای موجود، پرورش استعدادهای آینده، جذب استعدادهای خلاق می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا