سیناپرس گزارش می‌دهد:
ضربه 80 میلیارد دلاری چین به صنعت بازی‌ جهان

آرین کربلائی: مانع بزرگ چین بر سر راه صنعت بازی‌های رایانه‌ای یک شوک جدی وارد کرد و ریزش سنگین سهام غول‌های فناوری دنیای بازی را رقم زد. خبری که با اصابت نخستین ترکش آن باعث شد تا نزدیک به ۸۰ میلیارد دلار از ارزش بازار ۲ شرکت بزرگ بازی چین از بین برود.
به گزارش سیناپرس، روز جمعه مقامات نظارتی چین اعلام کردند که طیف گسترده‌ای از قوانین محدود‌کننده را بر بازی‌های رایانه‌ای و ویدئویی وضع می‌کنند تا جلوی تشویق جوانان به بازی بیشتر را بگیرند. در نخستین واکنش به پیش‌نویس سندی که چینی‌ها منتشر کرده‌اند، برخی سرمایه‌گذاران و کارشناسان صنعت بازی‌های رایانه‌ای و ویدئویی هشدار دادند که تصویب و اجرای مقررات محدود‌کننده بر صنعت بازی و سرگرمی در چین یک ضربه کاری سنگین به بزرگ‌ترین بازار بازی جهان وارد می‌سازد.

چین از صنعت بازی چه می‌خواهد؟

بر اساس پیش نویس ارائه شده جلوی خرج کردن بازیگران صنعت بازی‌های آنلاین گرفته می‌شود، خبری که یک وحشت بزرگ را ایجاد کرد و در نخستین واکنش، نزدیک به ۸۰ میلیارد دلار از ارزش بازار ۲ شرکت بزرگ بازی چین ریخت و سرمایه‌گذاران را در یک شوک قرار داد.
این سند تاکید دارد که پرداخت پاداش نقدی به افرادی که هر روز وارد بازی می‌شود و برای اولین بار حاضر به هزینه کردن هستند و یا چندین بار پیاپی در محیط بازی‌های آنلاین هزینه کرده‌اند، گرفته خواهد شد. مانعی بزرگ که سازوکار رایج تشویق افراد به بازی‌های آنلاین را از بین می‌برد.
با انتشار خبر اعمال محدودیت توسط اداره ملی مطبوعات و انتشارات چین، سهام شرکتTencent Holdings به عنوان بزرگ‌ترین شرکت بازی‌سازی جهان ۱۶ درصد سقوط کرد،و ارزش سهام نزدیک‌ترین رقیب آن یعنی NetEase تا ۲۵ درصد کاهش یافت. مقامات پکن در سال‌های اخیر همواره مقررات سخت‌گیرانه را در ارتباط با بازی‌های ویدئویی وضع کرده‌اند و در سال 2021 چینی‌ها محدودیت‌های برای بازی‌های زیر ۱۸ سال تعیین کردند و تأیید بازی‌های ویدیویی جدید را به دلیل نگرانی‌های اعتیاد به بازی برای حدود ۸ ماه به حالت تعلیق درآوردند.
البته این روند سرکوب‌گرایانه در سال گذشته به طور رسمی از دستور کار خارج و مجوزها صادر شد اما نهاد رگولاتوری چین بر بازی‌های رایانه‌ای همچنان سیاست محدود کردن هزینه‌ کرد در این بازی‌ها را دنبال می‌کند. فعالان صنعت بازی‌های آنلاین می‌گویند: آنچه روز جمعه فاش شد، صریح‌ترین قوانین ضد این صنعت در چین است که نه تنها جلوی خرج کردن پول بیشتر توسط بازیکنان را در داخل محیط بازی می‌گیرد بلکه پرداخت هرگونه پرداخت پاداش برای تشویق جهت بازی بیشتر را ممنوع می‌کند و راه شارژ کیف پول دیجتال بازیکنان را محدودتر می‌سازد.
کارشناسان صنعت بازی معتقدند: حذف این مشوق‌ها به احتمال زیاد باعث کاهش کاربران فعال روزانه و درآمد درون برنامه‌ای می‌شود و حتی می‌تواند ناشران را مجبور کند تا به‌طور اساسی در طراحی بازی و استراتژی‌های کسب درآمد خود تجدیدنظر کنند. چرا که سرمایه‌گذاران را از طراحی و معرفی بازی‌های جدید و تشویق افراد از طریق سازوکارهایی چون قرعه‌کشی و حراج آیتم‌های بازی مجازی منع می‌کند.

نگرانی پکن از کجا نشات می‌گیرد؟

مقامات این کشور انتظار داشتند تا قوانین جدید با استقبال گسترده در صنعت بازی مواجه شود و برای همین در همان روزهای نخست، به سادگی مجور 40 بازی وارداتی جدید را برای عرضه در بازار داخلی صادر کردند تا نشان دهند که دنبال سخت‌گیری نیستند. اما نگرانی چینی‌ها از کجا نشات می‌گیرد؟ آنها بیشتر نگران داده‌های کاربران است و می‌خواهند ناشران بازی‌های رایانه‌ای را وادار سازند تا سرور‌های خود را در داخل این کشور نگه دارند.
بر اساس برآورد گزارش انجمن صنعت بازی، بازار بازی‌های ویدیویی چین سال 2023 دوباره روند رشد را در پیش‌گرفته و درآمد داخلی آن با افزایش ۱۳ درصدی به 303 میلیارد یوان برابر 42.6 میلیارد دلار رسید. تلویزیون دولتی CCTV چین گزارش داد که مقامات این کشور “نگرانی‌ها و نظرات مطرح شده از سوی همه طرف‌ها را شنیده‌اند و اداره مطبوعات و نشریات دولتی آنها را به دقت بررسی کرده و این مقررات را اصلاح خواهد کرد.

واکنش‌ها به تصمیم چین درباره بازی‌های آنلاین

جان لیو، تحلیلگری که رویدادهای فناوری چین را پوشش می‌دهد، با اشاره به تصمیم مقامات این کشور، هدف آنها تشدید مدیریت صنعت و محافظت از خردسالان این کشور معرفی کرد و نوشت: قوانین پیشنهادی، که قبل از نهایی شدن در معرض نظر عمومی قرار می گیرند، جدیدترین قوانین در چندین دور محدودسازی صنعت در چند سال گذشته هستند. او می‌گوید: در اوایل سال 2019، مقامات چینی آنچه را که مشکل اعتیاد به بازی‌های آنلاین در میان خردسالان بود، هدف گرفتند و محدودیت‌های زمانی روزانه برای بازیکنان زیر 18 سال تعیین کردند. این محدودیت‌ها از آن زمان تشدید شده‌اند. 4 ماه قبل هم قوانین محدودکننده دیگری را پیشنهاد داده‌اند که زمان نمایش و محتوای بازی‌های رایانه‌ای روی تلفن همراه برای دانش آموزان را تغییر خواهد داد.
این روزنامه‌نگار توضیح می‌دهد: دولت چین در چند سال گذشته جنگ گسترده‌تری را علیه صنعت فناوری به راه انداخته است و به دنبال مهار تجارت الکترونیک، فناوری مالی و کسب‌وکارها‌یی که بیش از حد قدرتمند شده‌اند،. در نتیجه شرکت هایی که با رقابت با غول‌های صنعت بازی‌های رایانه‌ای آمریکا می‌پرداختند، تریلیون ها دلار از ارزش بازار خود را از دست دادند.
اساس تحقیقات بانک سرمایه گذاری گلدمن ساکس، صنعت بازی های آنلاین چین از نظر تعداد کاربر، 650 میلیون در سال گذشته و همچنین درآمد، 45 میلیارد دلار، در صدر جهان قرار دارد.
بی بی سی هم گزارش داد که این محدودیت‌ها ضربه مهمی به بزرگترین بازار بازی های آنلاین جهان وارد می کند. چرا که قوانین پیشنهادی ممکن است بر مدل‌های درآمدزایی «پرداخت برای برنده شدن» Tencent و NetEase تأثیر بگذارد و به طور بالقوه نیاز به بازسازی و حذف برخی بازی‌ها از فروشگاه‌ها داشته باشد.
این مقررات می‌تواند چالشی جدی برای شرکت‌های بازی‌سازی کوچک‌تر ایجاد کند و به سالی چالش‌برانگیز برای این صنعت در چین خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا