کپی برداری و تقلید غیرمجاز ممنوع می شود
استقبال صنایع خلاق از نظارت بر هوش مصنوعی

بنگاه‌های اقتصادی فعال در حوزه صنایع خلاق از تشکیل سازمانی برای نظارت بر هوش مصنوعی استقبال کردند و در تازه ترین رویداد، گروه مرجع حق تکثیر و هوش مصنوعی (AI) خود را آماده می‌کند تا به استقبال چالش‌های حق تکثیر و مالکیت معنوی آثار و ایده‌های خلاق ناشی از کاربرد هوش مصنوعی برود.

به گزارش سیناپرس، این گروه بر مسائل حق تکثیر تمرکز خواهد داشت از جمله اینکه قرار است بر محتوای استفاده شده برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی، شفافیت در ورودی‌ها و خروجی‌ها، استفاده از هوش مصنوعی برای ایجاد اثرات تقلیدی و اینکه چه زمانی باید برای اعمال انجام شده توسط هوش مصنوعی حق تکثیر گرفته شود، نظارت خواهد شد.

این گروه مرجع بر روی یک مکانیزم دائمی برای ارتباط مداوم با ذی نفعان در بخش‌های گسترده‌ای از جوامع، از جمله بخش‌های صنایع خلاق، رسانه‌ای و فناوری، به منظور بررسی مسائل به شیوه دقیق و مشورتی کار می‌کند.

گروه مرجع حق تکثیر و هوش مصنوعی از سایر فعالیت‌های دولت مرتبط با هوش مصنوعی از جمله کارهایی که توسط وزیر صنعت و علم دولت استرالیا بر روی استفاده ایمن و مسئولانه از هوش مصنوعی کار خواهد کرد. با توجه به پیشرفت‌های هوش مصنوعی، ائتلافی از ۲۲ سازمان اقتصاد خلاقانه حمایت خود را از تصویب دستورالعمل‌هایی شفاف برای متوقف کردن گسترش کپی‌برداری غیرمجاز از مالکیت معنوی خالقان اثر اعلام کرده اند.

بر این اساس آنها توافق کرده اند که دستور العمل‌ها باید فراتر از چشم انداز کوتاه مدت امروزی پلتفرم‌های هوش مصنوعی نگاه کنند تا پایداری حقوق نیروی کاری که محتوای تغزیه کننده نرم‌افزارهای هوش مصنوعی را تولید کرده اند، تضمین شود.”

افزون بر این، ائتلاف یادشده در صدد است گروه مرجع نظارت بر هوش مصنوعی اطمینان حاصل کند که مدل‌های هوش مصنوعی فقط از منابع داده‌ای بدست آمده از طرق قانونی آموزش داده شوند. این ائتلاف همچنین به دنبال شفافیت منابع آموزشی مرتبط با ورودی و خروجی هوش مصنوعی است تا مصرف‌کنندگان از آن منابع به طور کامل آگاه باشند تا بتوانند راحت تر انتخاب کنند که کدام مدل هوش مصنوعی برای شغل، صنعت یا استفاده آنها مناسب تر است .

21 سازمان و نهاد عضو این ائتلاف در بیانیه ای اعلام کرد: “چارچوب مستحکم قوانین حق تکثیری استرالیا یک ساختار سازگار و ضروری برای رشد محتوای محلی استرالیایی و ارزش اقتصادی فرهنگی فرهنگ استرالیاست.”

آنها تاکید می‌کنند: “ایجاد چارچوبی جامع برای حمایت از صنایع بومی و فرهنگی و خلاق به صورت پایدار، فراتر از قوانین حق تکثیر است و استرالیا فرصت دارد تا یک رویکرد جهانی برجسته‌تر و محکم‌تری را توسعه دهد تا اطمینان حاصل کند صنایع فرهنگی و خلاق ملی از این توسعه فناوری بهره‌مند شوند.”

اتحادی متشکل از 22 سازمان اقتصاد خلاق که 5.9 درصد از نیروی کار استرالیا را نمایندگی می‌کنند، از اعلام یک گروه مرجع حق نسخه برداری و هوش مصنوعی حمایت کرده و این نهاد نماینده سازندگان و هنرمندان نوظهور در سرتاسر اقتصاد خلاق هستند و شامل هر ژانر، هنر و رسانه است؛ چه هنر، موسیقی، طراحی، صفحه نمایش، رسانه، اجرا یا کتاب، آنها می‌گویند: ما داستان‌های استرالیا را تعریف می‌کنیم و تصویر خود را در سراسر جهان به نمایش می‌گذاریم چرا که صنعت و اقتصاد خلاق 90 میلیارد دلار برای اقتصاد ملی استرالیا ارزش دارد و شامل اکوسیستم حرفه ای است که از ایجاد و توزیع داستان‌ها، هنر و ترکیب بندی بومی حمایت می‌کند.

باور این ائتلاف در خصوص هوش مصنوعی هم خواندنی است که تاکید دارند: هوش مصنوعی یک تغییر گام بزرگ در پیشرفت تکنولوژی است که بر کارگران و مخاطبانی که از ثمره کار ما لذت می‌برند و دوست دارند، تأثیر می‌گذارد و استفاده از هوش مصنوعی مولد، زمان فوق‌العاده هیجان‌انگیزی را برای هنرمندان به نمایش می‌گذارد، زیرا آنها با پیوند دادن فناوری و خلاقیت به نوآوری خود ادامه می‌دهند.
آنها تاکید می‌کنند: پتانسیل هوش مصنوعی مولد برای حمایت از اقتصاد خلاق باید با دستورالعمل‌های روشنی همراه باشد تا از گسترش کپی‌برداری غیرمجاز از مالکیت معنوی پدیدآورندگان جلوگیری کند، مقررات باید فراتر از هیاهوی کوتاه‌مدت پلت‌فرم‌های هوش مصنوعی مولد باشد تا از پایداری نیروی کاری که محتوایی را ایجاد کرده‌اند و توسط هوش مصنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اطمینان حاصل کند. به همین دلیل هزینه‌های ورودی نیروی کار صنعت خلاق برای توسعه این دانش باید در قالب و چارچوب سرمایه گذاری برای هوش مصنوعی مولد لحاظ شود.

قوانین سخت کپی رایت در استرالیا

قوانین کپی رایت استرالیا با چارچوبی که به خوبی برای صدور مجوز توسعه هوش مصنوعی تنظیم شده است، به شرط رعایت حقوق سازندگان، واضح، ساده و متناسب با هدف است. به گونه ای که در صورت وجود کپی یا تکثیر آثار بدون اجازه، غیرقانونی و مسلماً غیراخلاقی قلمداد می‌شود و استفاده از نام، تصویر و شباهت یک شخص بدون اجازه احتمالاً با سایر قوانین استرالیا در تضاد است.

این همه باعث شده تا ائتلاف صنایع خلاق استرالیا اعلام کند: ما مشتاقانه منتظر همکاری با دولت استرالیا و اعضای گروه مرجع هستیم تا اطمینان حاصل کنیم که استرالیا بهترین موقعیت را برای درک کامل مزایای یک کشور خلاق و نوآور در فناوری دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا