سیناپرس تجربه از اقتصاد خلاق در جهان گزارش می‌دهد:
فرصت‌های تازه صنایع خلاق برای اقتصاد قزاقستان

آرین کربلائی: صنعت خلاق در کشور قزاقستان به عنوان بخش مهمی از اقتصاد در حال ظهور، به سرعت در حال رشد است که شامل حوزه‌هایی مانند فیلم و تلویزیون، موسیقی، طراحی، هنرهای تجسمی، مد و تبلیغات می‌شود. قاسم جومارت توکایف، در یک سخنرانی با تاکید بر اهمیت بخش تولید خلاق در دنیای مدرن اظهار کرد: اقتصاد خلاق با جذب افراد مستعد نقش محوری در توسعه شهرهای بزرگ دارد.

به گفته توکایف، صنایع خلاق در قزاقستان توسعه نیافته و سهم صنعت خلاق در تولید ناخالص داخلی زیر یک درصد است و سهم آن در اشتغال حداقل است. او افزود: با این وجود، ما تعداد زیادی هموطن داریم که به لطف استعدادشان، حتی در صحنه جهانی نیز شناخته شده‌اند و ما باید همه شرایط لازم را برای توسعه گسترده اقتصاد خلاق در کشورمان ایجاد کنیم.

به گزارش آسیا تایمز، رئیس جمهور قزاقستان، مسیرهای کلیدی را برای توسعه صنایع خلاق، از جمله حفاظت از مالکیت معنوی، گسترش حضور جغرافیایی مراکز صنعتی خلاق به مراکز منطقه‌ای و شهرهای بزرگ، کمک به شرکت‌کنندگان در تجاری‌سازی محصولات خود و توسعه یک بسته حمایتی ویژه را تبیین کرد.

همزمان وزارت فرهنگ و اطلاعات قزاقستان وظیفه توسعه اقدامات حمایتی برای صنعت خلاق را برعهده دارد که شامل گفتگو و مذاکره با نمایندگان صنعت خلاق برای ایجاد زیرساخت های نهادی، صندوق ویژه برای حمایت از صنعت خلاق، مکانیسم‌هایی برای استفاده از اموال دولتی در همکاری با صنعت خلاق می‌شود. از سوی دیگر، یک گروه کاری در پارلمان نیز بر روی ایجاد اصلاحات در قانون برای حمایت از صنعت خلاق تمرکز دارد.

ولادیسلاو اسلودسکی، مشاور هنری قزاقستانی صنعت خلاق را به عنوان یک اقتصاد فراصنعتی توصیف می‌کند که در آن ایده‌ها و خدمات،  درآمد ایجاد می‌کنند و در تضاد با اقتصاد صنعتی است که در آن کالاها، منبع اصلی درآمد هستند.

او می‌گوید: بحث درباره دامنه صنعت خلاق در سطح جهان مطرح است و تخصص من در زمینه هنر معاصر است که شامل هنرمندان، مؤسسات یا چهره‌های حرفه‌ای می‌شود که قادر به صادرات محصولات فرهنگی با کیفیت از جمله آثار هنری و نمایشگاه‌ها می‌شود که فهرست کردن همه مشاغل مرتبط به نظر سخت است. اسلادسکی تاکید کرد که نظام‌مند کردن برنامه‌ها جهت، توسعه صنعت خلاق در کشورهای توسعه یافته مهم است و به زمان، شفافیت، اعتماد به هنرمندان، یارانه‌های بلندمدت و زیرساخت ‌ها نیازمند است.

این مشاور هنری در قزاقستان، با اشاره به برنامه اجرا شده در شهر نیویورک آمریکا که بخشی از بودجه شهر را به فرهنگ، هنر عمومی و نهادهای محلی تخصیص داده شده، بر این باور است که قزاقستان این فرصت را دارد که جریان سرمایه به سمت صنایع خلاق تشدید و از طریق مکانیسم هایی مانند مشوق‌های مالیاتی و برنامه‌های فرهنگی سیستماتیک به صادرات فرهنگی بالقوه کمک کند. او می‌افزاید: بر این منظور باید یک برنامه کمک‌های مالی کوچک از طریق صندوق هنر معاصر حمایت شود و اصلاحات نظام آموزشی نیز برای همسویی با نیازهای اقتصاد خلاق واقعی بسیار مهم است.

چالش صنایع خلاق در آلماتی

یک مرکز خلاق در آلماتی پایتخت قزاقستان ایجاد شده که از آن به عنوان محلی برای سخنرانی‌ها، نمایشگاه‌ها، جشنواره‌ها و رویدادهای خیریه استفاده می‌شود. Dauren Tuleev . بنیانگذار  این مرکز می‌گوید: این یک ابتکار خصوصی است که در طول زمان برای رسیدگی به چالش‌هایی که حوزه خلاق با آن مواجه است، تکامل می‌یابد.

او با شناسایی سه چالش کلیدی در بازار صنایع خلاق شامل فقدان دانش و مهارت، فضاهای ناکافی برای کارآفرینی خلاق و دسترسی محدود به منابع مالی تاکید می‌کند  فضای هنری به تدریج فرصت‌هایی را برای پرداختن به این موضوع‌ها فراهم می‌کند به گونه‌ای که در مدت کوتاهی توانستیم بالغ بر 277 هزار و 900 میلیون دلار درآمد برای کشورمان به دست آوریم.

البته برای توسعه بیشتر حوزه خلاقیت، این مرکز هنری در نظر دارد یک برنامه کارآموزی اردوی خلاق و یک کاروان خلاق راه‌اندازی کند که کارگاه‌ها، جشنواره‌ها و رویدادها را در برخی ‌شهرها و مراکز استان‌ها تسهیل می‌کند.

تولیف با تاکید بر اهمیت حمایت از فعالان صنایع خلاق از جمله اجاره محل شرکت‌های متروکه پیشنهاد می‌کند که اگر دولت چنین فضاهایی را با نرخ سود یا نرخ اجاره یارانه‌ای به مدت 10 تا 20 سال به دست‌اندرکاران صنایع خلاق واگذار کند، می‌تواند کسب‌و‌کارها و سرمایه‌گذاران را برای احیای این سازه‌های متروکه جذب کند و ما از تجربه پروژه‌های مشابه در کشورهای آسیای مرکزی استفاده می‌کنیم.

استراتژی صنایع خلاق تا افق تا 2050

به گزارش سیناپرس، دولتمردان قزاقستان به طور عملیاتی مذاکراتی را با دیگر کشورها از جمله ژاپن جهت افزایش همکاری‌های بیشتر در حوزه اقتصاد و صنایع فرهنگی شروع کرده‌اند  چرا که به این باور رسیده‌اند که این صنعت باعث ایجاد مشاغل جدید بسیار سودآور در درجه اول برای جوانان با استعداد می‌شود و در درجه بعدی پیشرفت‌های اجتماعی کاملاً جدیدی را برای آنها ایجاد می کند.

براساس برخی آمارها در 10 سال اخیر، حجم سرمایه گذاری در صنعت خلاق قزاقستان بیش از چهار برابر شده  و 3.5 درصد از کل جمعیت شاغل کشور این کشور در این حوزه فعالیت دارند و سهم صنایع خلاق از اقتصاد این کشور به 2.7 درصد رسیده است. به نظر می‌رسد که این کشور یک استراتژی توسعه بلندمدت تا افق 2050 را در حوزه اقتصاد خلاق دنبال می‌کند و یکی از مقامات این کشور هم گفته که در آلماتی پایتخت 37 دانشگاه وجود دارد که 182 هزار دانشجو در آن تحصیل می‌کنند و 6 دانشگاه بر اساس رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی در سال 2020 در بین 1000 دانشگاه برتر جهان قرار گرفته‌اند و این حوزه‌های مرتبط با فناوری اطلاعات و صنعت خلاق هستند که مورد تقاضا هستند و نیاز به حمایت دارند.

ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که حدود 18 هزار شرکت در بخش صنایع خلاق شهر آلماتی فعالیت می کنند که 8.8 درصد از کل شرکت‌های فعال را شامل می‌شود و برآورد شده که تا سال 2025 تعداد این شرکت‌ها به 31.4 هزار واحد برسد. مقامات این کشور می‌گویند: هم‌افزایی شرکت‌های خلاق، دانشگاه‌ها و شهرها برای توسعه اقتصاد خلاق تضمین می‌شود و استراتژی توسعه صنایع خلاق بر  10 حوزه بنیان‌گذاشته شده که شامل سینما و انیمیشن، ادبیات، مد، رسانه‌های جدید و فرهنگ‌های دیجیتال، تئاتر، اپرا و باله، ورزش‌ها و بازی رایانه‌ای، معماری و طراحی، موسیقی، هنر معاصر و صنعت سرگرمی می‌شود.

آلماتی تنها شهری در آسیای مرکزی است که در شبکه شهرهای خلاق یونسکو در عرصه خلاقانه موسیقی ثبت شده  و این شهر در حال حاضر دارای اولین پروژه زیرساختی موفق در زمینه صنایع خلاق است که روزانه 700 نفر در آن کار می کنند.

در این مرکز یک فضای کار مشترک، 25 حلقه خلاق رایگان برای کودکان، یک زمین بازی برای کلاس‌های کارشناسی ارشد، یک کتابخانه ویژه عرصه رسانه، و مرکز آموزشی و نمایشگاهی قرار دارد که قرار است در شهرهای دیگر این کشور هم گسترش یابد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا