گزارش‌های آنی آلودگی هوا با فناوری نصب شده روی پهپادها

در حالی که ردیابی و تعیین کمیت آلاینده های موجود در هوا بسیار مهم است، اکثر حسگرهای گاز در سطح زمین و نه در جایی که آلاینده ها پخش می شوند، قرار دارند. اخیرا یک سیستم جدید آزمایشگاه روی پهپاد برای رفع این محدودیت طراحی شده است و این فناوری را به آسمان می برد.

به گزارش سیناپرس، در حال حاضر سیستم های نصب شده روی پهپاد وجود دارد که نمونه های هوای آلوده را در بالای سطح زمین جمع آوری می کند. با این حال، این نمونه‌ ها هنوز باید بعداً در آزمایشگاه تجزیه و تحلیل شوند.

دانشمندان دانشگاه فدرال برزیل Universidade Federal de Goiás به رهبری پروفسور خوائو فلاویو دا سیلویرا پتروچی (João Flávio da Silveira Petruci) تصمیم گرفتند تا این وضعیت را تغییر دهند. سیستم آزمایشگاه روی پهپاد آن‌ها نه تنها آلاینده‌ های موجود در هوا را در زمان واقعی شناسایی و اندازه‌ گیری می‌ کند، بلکه خوانش‌ های خود را از طریق بلوتوث به گوشی هوشمند اپراتور زمینی خود نیز منتقل می ‌کند.

دستگاه پرینت سه بعدی که در حال حاضر برای تشخیص گاز سولفید هیدروژن راه اندازی شده است، از یک واکنش شیمیایی بهره می برد که در آن یک رنگ سبز درخشان به نام استات فلورسین جیوه در مواجهه با گاز با روشنایی کمتری می درخشد. یک ال ای دی آبی یکپارچه این واکنش را تقویت کرده و به یک حسگر نور داخلی اجازه می ‌دهد تا کاهش شدت فلورسانس را دقیقاً اندازه‌ گیری کند. هر چه این کاهش بیشتر باشد، غلظت گاز سولفید هیدروژن در منطقه بیشتر می شود.

این فناوری در یک تصفیه خانه فاضلاب آزمایش شده است، جایی که روی یک کوادکوپتر تجاری نصب شده و سپس برای اندازه گیری گاز سولفید هیدروژن در سطح زمین و سپس در ارتفاعات ۹ و ۲۰ متر استفاده شد. گفتنی است که این آزمایش ها در سه نوبت در طول روز انجام شد و ثابت شد که دقیق هستند.

به گزارش سیناپرس، وزن این دستگاه ۳۰۰ گرم بوده و هزینه ساخت آن حدود ۵۰ دلار آمریکا است و سازندگان معتقدند که انطباق آن برای تجزیه و تحلیل سایر آلاینده ها باید نسبتاً آسان باشد.

مقاله ای در مورد این تحقیق اخیرا در مجله Analytical Chemistry منتشر شده است.