ضرورت حفظ تالاب‌ها برای توسعه پایدار گردشگری در فارس

تالاب‌های فارس را دریابید

دبیر انجمن میراث پریشان کازرون با تاکید بر اهمیت تالاب‌ها به عنوان جاذبه‌های طبیعی و اکوتوریسمی در استان فارس، هشدار داد که خشک شدن و تخریب این پهنه‌های آبی می‌تواند به کاهش جذابیت گردشگری و مخاطرات اقتصادی منجر شود.

به گزارش سینا پرس فارس، محمدجواد سیاح پور در نشست هیات اندیشه ورز گردشگری استان به تشریح اهمیت حفظ تالاب‌ها و خطراتی که خشک شدن و آلوده شدن آنها برای محیط زیست و جامعه دارد، پرداخت.

وی با بیان اینکه در استان فارس بیش از ۱۶ پهنه آبی وجود دارد، گفت: تالاب‌ها برای حفظ تنوع زیستی، تعادل در اکوسیستم‌ و تعدیل آب و هوای مناطق اطراف خود نقش اساسی ایفا می‌کنند و حفظ و احیای آنها برای جلوگیری از آلوده و گرم شدن فارس ضروری است.

سیاح پور با اشاره به مشکلات ایجاد شده در اثر خشک شدن تالاب پریشان، افزود: متاسفانه حفر چاه‌های غیر مجاز در اطراف دریاچه و برداشت بی رویه از منابع آبی تالاب پریشان برای کشاورزی و کمبود بارندگی طی سالیان گذشته از مهم‌ترین عوامل خشکی این تالاب بین المللی بوده است که موجب گرم شدن شهرستان کازرون شده و ریزگردهای برخاسته از بستر پریشان سلامت کازرون را تهدید می کند.

وی با بیان اینکه این مشکل در بسیاری از مناطق دیگر فارس با خشک شدن تالاب‌ها پیش بینی می‌شود، خاطرنشان کرد: زمانی که تالاب‌ها خشک می‌شوند، مردمی که از طرق گردشگری و ماهی گیری امرار معاش می کرده اند به دنبال راه‌های دیگر برای تامین معیشت خود می‌گردند و اغلب به کشاورزی متمرکز می‌شوند که ممکن است منجر به بیشتر شدن فشار بر منابع آبی باقیمانده و تخریب بیشتر اکوسیستم‌های زیستی شود.

دبیر انجمن میراث پریشان کازرون با اشاره به تهدیدهایی که در اثر خشک شدن تالاب ها، محیط زیست را تهدید میکند، گفت: اگر این منابع آب خشک شوند، زیستگاه های مهم پرندگان که دارای ارزش بین المللی هستند به خطر افتاده و مسیر مهاجرت و حتی بقای برخی گونه های ارزشمند تهدید می شود. علاوه بر این، ریزگردهای آزاد شده از بستر تالاب ها می‌توانند سلامت مردم ساکن در اطراف را به شدت تهدید کند.

سیاح پور خشک شدن دریاچه مهارلو را تهدیدی جدی برای شیراز و سروستان عنوان و اضافه کرد: اگرچه صورتی بودن این دریاچه جاذبه گردشگری محسوب میشود اما این رنگ نشان از تجمع آلودگی ها در این منطقه را دارد و در صورت خشک شدن این دریاچه این آلودگی ها که در بستر رسوب می کنند. به اطراف منتقل میشود و اختلال جدی در زندگی و سلامت ساکنین اطراف ایجاد خواهد کرد.

سیاح پور حفظ تالاب‌ها را برای توسعه گردشگری پایدار ضروری دانست و اظهار داشت: پهنه های آبی به عنوان یکی از جاذبه‌های طبیعی و اکوتوریسمی مهم برای گردشگران در استان فارس شناخته می‌شوند و چنانچه تالابها خشک و تخریب شوند، جذابیت گردشگری منطقه کاهش و اقتصاد گردشگری به مخاطره خواهد افتاد.

وی تاکید کرد: اطراف تالاب‌ها ظرفیت های گردشگری بسیاری وجود دارد که اگر قرار بر استفاده از آن ها باشد الزاما بایستی با رویکرد پایدار و سازگار با سلامت تالاب مدیریت شود.

سیاح پور با تاکید بر آموزش مردم در این زمینه توضیح داد: ارائه خدمات گردشگری متناسب با محیط زیست و البته با توجیه اقتصادی مطلوب، به ایجاد آگاهی در مورد اهمیت حفظ تالاب‌ها و حیات وحش آنها و به جلوگیری از تخریب آنها کمک می‌کند.

وی در ادامه، به مروری گذرا بر وضعیت تالاب های زنده فارس پرداخت و گفت: تالاب های هفت برم و برم شور در شهرستان های شیراز و ممسنی، تالاب های هیرم و هرم در شهرستان های اوز و جویم و تالاب های ارژن و مهارلو در شهرستان شیراز معدود تالاب های زنده و نیمه زنده فارس هستند که البته بهتر است برای این تالاب ها عنوان آبدار و نیمه آبدار بکار ببریم چرا که حتی آنهایی هم که آبدار هستند اینقدر آلوده و در معرض تخریبند که نمی توان عنوان زنده به آن ها داد.

وی با ابراز تأسف از بی تدبیری های صورت گرفته در خصوص منابع آبی یادآور شد: تالاب ها معمولاً به عنوان یکی از اکوسیستم‌های آبی حساس محسوب می‌شوند و از آلودگی‌های مختلفی مانند ریختن فاضلاب و پساب، ورود مواد شیمیایی و زباله‌ها به آب‌های آنها رنج می‌برند. این آلودگی‌ها می‌توانند به طور مستقیم سلامتی انسان‌ها و حیوانات زنده در این مناطق را تهدید کنند و به تخریب تالاب و کاهش تنوع زیستی آنها منجر شوند.

سیاح پور در پایان با اشاره به اینکه مسئله تالاب ها صرفا یک مسئله دولتی نیست، گفت: تالاب ها باید به یک مسئله اولویت دار در سطح استان تبدیل شوند و همانگونه که مسئله تولید، صنعت و اشتغال مهم است باید سلامت و پایداری تالاب ها هم مهم باشد. اگر این اتفاق نیفتد بی شک در دهه پیش رو فارس با بحران های حل نشدنی مواجه می شود.

بنابراین گزارش، انجمن میراث پریشان از سال ۱۳۹۳ در حاشیه تالاب پریشان فعالیت خود را شروع کرد و رفته رفته با حرفه ای تر شدن و ساختار سازی ، فعالیت های خود را در سطح استان فارس و چند استان دیگر گسترش داد. تمرکز و تخصص این تشکل حوزه تالاب ها است و طی یک دهه فعالیت عناوین و جوایز مختلفی از جمله قهرمان تالاب های ایران، چهره ملی آب، جایزه جهانی انرژی، مقام نخست جایزه ملی محیط زیست و… بدست آورده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا