رونمایی از طرح‌های کلان ملی آماده بهره‌برداری

 دکتر پیمان صالحی با اشاره به اینکه اجرای طرح‌های کلان ملی مترادف با تحقق اقتصاد دانش بنیان است، ابراز کرد: اقتصاد دانش بنیان یعنی با دانشی که در کشور تولید یا بومی شده است برای افزایش رفاه مردم و اقتدار ایران ایجاد ثروت شود.وی با اشاره به اینکه علاوه بر تجاری سازی، اجرای برخی از طرح ها علاوه بر کسب دانش فنی، جنبه اقتدارآفرینی نیز دارند، گفت: به طور مثال با ساخت کشتی تحقیقاتی اقیانوس پیما، حضور ایران را در عرصه های بین المللی خواهیم داشت.

رییس مرکز طرح‌های کلان ملی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: ابرقدرت ها سعی می کنند مسیرهایی را بروند که کشورهای در حال توسعه مانند ایران نتوانند در آن ورود کنند؛ در طرح های کلان ملی سعی شده از خطوط قرمز نانوشته و نوشته شده، عبور کنیم.

صالحی با اشاره به اینکه برخی طرح های کلان ملی جنبه اقتدارآفرینی دارند، افزود: معاونت علمی و فناوری نگاهی ویژه به توسعه تجاری سازی دستاوردهای علمی دارد.وی با اشاره به اینکه طرح های کلان ملی با طرح های عادی متفاوت است، گفت: طرح های کلان ملی از لحاظ وسعت، سازمان های درگیر طرح و نیز اثربخشی در سطح ملی، منطقه‌ای و بین المللی متفاوت هستند.

رییس مرکز طرح های کلان ملی فناوری معاونت علمی و فناوری افزود: طرح های کلان ملی، طرح‌هایی هستند که معمولا یک سازمان به تنهایی نمی‌تواند انجام دهد، در طرح های کلان ملی از قدرت فرا دستگاهی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای ایجاد هماهنگی و اجرای طرح استفاده می شود.

صالحی همچنین توضیح داد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک نهاد فرا دستگاهی است و می تواند برای طرح های کلان ملی، وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی را باهم هماهنگ کند و برای پیشبرد این طرح ها از بودجه معاونت یا خود نهادها استفاده می شود.

وی با اشاره به اینکه قرارداد 12 طرح کلان ملی جدید در سال 93 منعقد شده است، افزود: علاوه بر طرح های کلان ملی که از قبل در حال انجام است، طرح های کلان ملی درحوزه های مختلف نیز مصوب شده است که برخی از این طرح ها در قالب یک سبد بزرگ تعریف شده اند.

صالحی با بیان اینکه اکنون در طرح های کلان ملی دو سبد بزرگ دارویی و تجهیزات پزشکی تعریف شده است، تصریح کرد: در سبد دارویی 30 طرح وجود دارد که همه آنها به عنوان یک طرح کلان ملی با موضوع کسب دانش فنی تولید داروها و مواد اولیه داروهای وارداتی دیده شده است.

رییس مرکز طرح های کلان ملی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست ادامه داد: طرح کلان دارویی با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و بخش های دولتی و خصوصی در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات ما درحوزه دارو، مواد اولیه است و بسیاری از مواد اولیه داروها را وارد می‌کنیم، بیان کرد: بسیاری از طرح ها در سبد بزرگ طرح‌های کلان ملی تولید مواد اولیه دارویی است.

صالحی گفت: طرح تجهیزات پزشکی حوزه وسیعی است که رسیدن به خودکفایی و ایجاد دانش فنی در آن بسیار برای کشور استراتژیک است، به طور مثال در حوزه دیالیز ما به دنبال این هستیم که دستگاه های دیالیز را در کشور تولید کنیم و خوشبختانه اتفاقات خوبی در این زمینه رخ داده است.

وی یادآور شد: طرح های تجهیزات پزشکی به منظور کسب دانش فنی، طراحی، ساخت و تولید تجهیزات پزشکی در جهت خودکفایی فنی و استراتژیک در کشور پیش بینی شده اند و این طرح کلان ملی نیز یک سبد بزرگ شامل 30 طرح است که توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همکاری 90 درصدی بخش خصوصی در حال انجام است.

بهره برداری از طرح‌های آماده بهره برداری

رییس مرکز طرح های کلان ملی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: در رویکرد معاونت طرح هایی رونمایی می شوند که آماده بهره برداری و تولید باشند.

وی در خصوص طرح های کلان ملی که آماده بهره برداری هستند، گفت: طرح تونل عمودی باد یکی از طرح های کلان ملی است که اکنون به صورت آزمایشی در مشهد درحال استفاده است که هم جنبه آموزشی و هم جنبه تفریحی دارد.

صالحی در زمینه آموزشی این طرح افزود: جنبه آموزشی این طرح برای چتربازها در نظر گرفته شده است. در ایران سیستم آموزش بی وزنی وجود ندارد و این اولین بار است که انجام می شود. این سیستم توسط یک استاد ایرانی طراحی و ساخته شده است و زمانی که بتواند استانداردهای لازم را اخذ کند به طور رسمی در سال 94 رونمایی می شود.

رییس مرکز طرح های کلان ملی فناوری معاونت علمی و فناوری یادآور شد: تاسیس مراکز هوانوردی عمومی نیز از دیگر طرح های کلان ملی است که در سال 94 مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

صالحی ادامه داد: این طرح برای حمل و نقل بین شهری با استفاده از هواپیماهای کوچک طراحی شده است و اکنون زیرساخت‌های مورد نیاز در 15 استان احداث شده است.

وی گفت: دو طرح کلان ملی ساخت هواپیمای دو نفره و چهار نفره جهت استفاده در هوانوردی عمومی طراحی و اجرا شده و اکنون در مراحل اخذ استانداردهای هوایی داخلی و بین المللی هستیم.

رییس مرکز طرح های کلان ملی فناوری معاونت علمی و فناوری یادآور شد: دو طرح کلان ملی در حوزه ماشین آلات کشاورزی و آبزیان شامل طرح کلان ملی ساخت کمباین پنبه چین و تولید میگوی عاری ازبیماری ( Specific Pathogen Free) که مراحل پایانی خود را می گذراند در سال آینده رونمایی می شوند.

وی ادامه داد: در ایران تمام محصولات پنبه با دست برداشت می شود، این کمباین که در نمایشگاه علم تا عمل امسال نیز به نمایش گذاشته شد، اکنون در حال اخذ تاییدیه از سازمان های مسئول در وزارت جهاد کشاورزی است. طرح کلان ملی تولید میگوی SPF به واسطه خسارت بیماری لک سفید در دهه 80 به مزارع میگو در جنوب کشور طراحی و انجام و طی چهار سال میگوی مقاوم به این بیماری درکشور تولید شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا