کاهش جمعیت برخی گونه ها با تغییرات اقلیمی

محققان در یک مطالعه بین‌المللی برای اولین بار نشان دادند که آب و هوا تاثیر مشابه و قابل توجهی بر جمعیت پرندگان در مناطق وسیعی از جهان دارد.

در این بررسی، یک تیم تحقیقاتی بین‌المللی به مدل‌هایی دست یافتند که زیستگاه هرکدام از گونه‌های پرنده را به الگوهای اقلیمی بلندمدت مرتبط می‌کند. همچنین با استفاده از رکوردهای سالانه آب و هوایی در فاصله سال‌های 1980 تا 2010 می‌توان پیش‌بینی کرد در کدام مناطق، گونه‌های پرندگان وضعیت بهبود یا افول را تجربه می‌کنند.

دکتر استفن ویلیس، یکی از کارشناسان این مطالعه گفت: چشم‌انداز موجود برای هر گونه‌ای متفاوت است به طور مثال افزایش دما در انگلیس شرایطی را برای برخی گونه‌ها فراهم ساخته تا جمعیت خود را افزایش و قلمروشان را گسترش دهند در حالی که الگوی دمایی مشابه، این کشور را برای برخی گونه‌ها نامناسب ساخته است، اما روند کلی در اروپا و آمریکا مشابه است به گونه‌ای که جمعیت برخی گونه‌ها با تغییرات اقلیمی افزایش یافته و جمعیت برخی گونه‌ها طبق پیش‌بینی‌ها کاهش یافته است.

به گزارش ایسنا، به طور مثال در اروپا تعداد پرندگانی از قبیل «الیکایی‌»ها که از راسته گنجشک‌سانان به حساب می‌آیند با معتدل‌تر شدن زمستان در مناطق شمالی افزایش یافته و در کشورهای جنوبی کاهش یافته است. همچنین تعداد سینه سرخ آمریکایی در برخی ایالت‌های جنوبی رشد داشته و در بخش‌های شمالی افزایش یافته است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا