ایران به پروژه شتاب‌دهنده‌ها می‌پیوندد

دکتر محمد فرهادی در ششمین نشست هم‌اندیشی معاونان و مدیران بین‌الملل دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، مؤسسات پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری در دانشگاه شهید بهشتی، ضمن تبریک به مناسبت دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی، با بیان این‌که در امر ارتباطات علمی بین‌المللی بسیار جدی هستیم، اظهار کرد : به تازگی در رتبه‌بندی تایمز هشت دانشگاه ما در بین هشتصد دانشگاه برتر دنیا قرار گرفته است.

دکتر فرهادی تاکید کرد: اگر دانشگاه‌ها قصد دارند در حوزه بین‌الملل وارد شوند، باید زیرساخت‌های لازم را برای ورود به این حوزه فراهم کنند و تغییراتی در روند فعالیت خود داشته باشند.

وزیر علوم در خصوص تفاهم‌نامه‌های مشترکی که میان دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی با مراکز آموزش عالی دیگر کشورها منعقد می‌شود، گفت: باید این تفاهم‌نامه‌ها بررسی شده و در راستای اجرایی شدن آنها تلاش کنیم.دکتر فرهادی با اشاره به اینکه پذیرش دانشجوی خارجی یکی از شاخص‌های بین‌المللی شدن دانشگاه‌ها است، گفت: باید شاخص‌هایی چون استادان، پروژه‌ها و مقالات مشترک نیز در حوزه بین‌المللی شدن دانشگاه‌ها مورد توجه قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: ایران باید در پروژه‌های بزرگ بین‌المللی حضور پیدا کند که طبق نشستی که با رییس سازمان انرژی اتمی و معاون علمی و فناوری رییس جمهور داشتیم، مقرر کردیم تا ایران در پروژه شتاب دهنده‌ها عضو شود.وزیر علوم با اشاره به برنامه ششم توسعه گفت: در برنامه‌ ششم توسعه احکام خوب و متناسبی با حوزه فعالیت‌های آموزش عالی پیش‌بینی شده است که به چالش‌ها توجه می‌کند و سعی در بین‌المللی شدن دانشگاه‌ها و ارتقای سطح علمی آنها دارد.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: مجموعه‌ برنامه ششم توسعه یک برنامه حجیم است که نیازمند فراهم کردن زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است و در این راستا باید دانشگاه‌ها در این زمینه تغییراتی داشته باشند تا بتوانند برنامه‌های خود را در عرصه‌های بین‌المللی راحت‌تر دنبال کنند و پاسخگوی نیازهای استادان و دانشجویان باشند.

وی در ادامه با بیان اینکه آیین‌نامه جدید ارتقای اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی از اسفندماه امسال اجرایی می‌شود، گفت: دانشگاه‌ها تا آن زمان می‌توانند نظرات خود را در خصوص این آیین‌نامه به وزارت علوم اعلام کنند.

دکتر فرهادی تصریح کرد: کار ارزیابی و رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی نیز انجام شده و نتایج آن به زودی اعلام می‌شود که بر اساس این ارزیابی دانشگاه‌ها در چند گونه تقسیم‌بندی خواهند شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا