بودجه پژوهشی صرف حمایت از چرخه تبدیل علم به ثروت شود

قاسم جعفری در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با اشاره به وعده دولت مبنی بر افزایش 100 درصدی بودجه پژوهش در سال آینده، اظهار کرد: رویکرد افزایش بودجه پژوهشی کشور، رویکرد خوبی است و نشان از اهمیت دادن به مقوله پژوهش دارد. اما همیشه در این زمینه دو مشکل وجود داشته است. اول آنکه این بودجه تخصیص پیدا کند و دوم، درست عملیاتی شدن و بجا استفاده کردن آن. خیلی از مواقع یا بودجه به طور کامل تخصیص نمی یابد و یا اگر هم تخصیص بدهند در مسیر خودش به درستی مصرف نمی شود و انحراف از هدف پیدا می کند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: اگر بودجه پژوهشی در مسیر درست و به ویژه برای طرح های اساسی بنیادی که می تواند از چرخه تبدیل علم به ثروت حمایت کند، صرف شود حتما مثبت است.

وی خاطرنشان کرد: رویکرد افزایش بودجه پژوهشی به طور کلی، رویکردی خوب و در راستای توصیه مقام معظم رهبری است. قبلا مقرر بود که بودجه پژوهشی 3 درصد تولید ناخالص داخلی باشد که 0.47 درصد آن محقق شد. البته فکر می کنم همین میزان تخصیص یافته هم انحراف از هدف زیادی داشت.

جعفری با اشاره به الزامات تحقق بودجه یک درصدی پژوهش در سال آینده، گفت: اگر درست عمل نکنیم، نقشه راه جامعی نداشته باشیم و اسناد بالادستی را به درستی نبینیم ممکن است این بودجه یک درصدی عملیاتی نشود. من فکر می کنم در برنامه ششم به این موضوعات توجه چندانی نشده است. در حالی که می بایست تا حدی برنامه محور، شفاف و درست حرکت کنیم. اگر به این شکل حرکت کنیم به اهداف پیش بینی شده خواهیم رسید وگرنه آش همان آش است و کاسه و همان کاسه!

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس  در پاسخ به این پرسش که آیا اطلاع دارید منابع لازم برای افزایش بودجه پژوهشی به یک درصد به چه ترتیب تامین خواهد شد؟ تصریح کرد: به طور طبیعی بخشی از این بودجه از اعتبارات دستگاه های مختلف اجرایی تامین می شود. چراکه مقرر شده بخشی از اعتبارات دستگاه های اجرایی به پژوهش اختصاص یابد. اما به خاطر دارم که سال گذشته از منابع صندوق توسعه ملی 300 میلیون دلار به این امر اختصاص دادیم. حالا اینکه در عمل چقدر تخصیص پیدا کرد، خبر ندارم. ولی آنچه مسلم است باید منابع مختلف را در نظر گرفت. استفاده از منابع عمومی و نیز استفاده از سرمایه های خارجی و حتی مالیات بر ارزش افزوده می تواند مورد توجه قرار بگیرد. تردیدی نیست که منابع لازم را می شود تامین کرد اما درست هزینه کردن هم مهم است.

پروژه محور و سوال محور حرکت کردن و به دنبال رفع نیازها بودن می تواند نتیجه بخش باشد. باید دقیقا تعریف کنیم کجا مشکل داریم و پژوهش ها را به آن سمت سوق دهیم

جعفری با تاکید بر صرف بودجه پژوهشی برای انجام تحقیقات کاربردی، اظهار کرد: برای گسترش تحقیقات کاربردی نیاز به فرهنگسازی داریم. یک بخش کار این است که زیرساخت های فرهنگی ما اصلاح شود به این صورت که اساتید، دانشجویان و پژوهشگران به دنبال پژوهش های کاربردی که به درد کشور می خورد، بروند. اساتید ما نباید به دنبال کارهای تکراری باشند که تنها باعث پرشدن قفسه ها می شود. بخش دیگر کار، داشتن برنامه شفاف و درست است. پروژه محور و سوال محور حرکت کردن و به دنبال رفع نیازها بودن می تواند نتیجه بخش باشد. باید دقیقا تعریف کنیم کجا مشکل داریم و پژوهش ها را به آن سمت سوق دهیم. ما بازدیدی از پژوهشگاه صنعت نفت داشتیم، آنجا پروژه های مهمی برای پژوهش وجود دارد که می توان روی آنها کار کرد.   

وی درباره آخرین وضعیت لایحه مبارزه با تقلبات علمی گفت: بالاخره در اثر اصرار ما، دولت این لایحه را به مجلس فرستاد. امیدواریم که هرچه زودتر به صحن هم بیاید. به هرحال این لایحه کار مهمی است و امیدواریم پیش از پایان عمر این مجلس به سرانجام برسد.           

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا