ضرورت احیای دریاچه ارومیه بر اساس شرایط اکولوژیکی منطقه

دریاچه ارومیه که زمانی از مهم ترین جاذبه های طبیعی و گردشگری کشور به حساب می آمد، به دلیل بهره برداری های بیش از حد از منابع آب بالادستی و احداث بی رویه سد بر رودخانه‌های منطقه، چندسالی است که حال و روز خوشی ندارد و قسمت اعظم آن خشک شده است. تا آنجاکه برخی صاحب نظران احیای دوباره این دریاچه را ناممکن می دانند. اما دولت که عزم خود را برای نجات بخشی این دریاچه جزم کرده است، با تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه و تخصیص منابع مالی گسترده، طرح هایی را برای نجات این دریاچه به اجرا درآورده است.

هرچند گزارش ها حاکی از بهبود اندک وضعیت دریاچه در دو سال گذشته است اما بی تردید افزایش نسبی بارش ها در این مدت هم بسیار موثر بوده است.  

مهندس ستار محمودی؛ قائم مقام وزیر نیرو در این ارتباط خبرنگار سیناپرس گفت: دریاچه ارومیه یک روند طبیعی دارد و یک سری طرح هایی هم برای احیای آن در حال اجراست. این طرح ها متنوع است و سالانه اعتباراتی به آن تخصیص می یابد و کار به صورت فعال ادامه پیدا می کند.

وی افزود: از جمله اقدامات موثری که در این زمینه انجام شده و الان هم ادامه دارد، ارایه راهکارهایی برای رساندن آب به قسمت عمیق دریاچه بوده است که این کار انجام شده و خوشبختانه امسال هم این اقدامات موثر بوده است.

محمودی خاطرنشان کرد: آمار اخیر ما نشان می دهد که سطح دریاچه نسبت به گذشته مقداری بالا آمده است، دلیل آن هم بارندگی نسبتا مناسب است. البته در سال آبی جاری میزان بارش در حوضه دریاچه ارومیه به شدت دیگر مناطق کشور نبوده است.

طرح های دو سال گذشته را از دو بعد حایز اهمیت می دانم. اول اینکه طرح هایی که به اجرا درآمده اند بیش از گذشته به افزایش بهره وری نزدیک هستند. دوم اینکه در بهره برداری از این طرح ها، سلسله پایدار بهره برداری دیده شده است

قائم مقام وزیر نیرو در پاسخ به این پرسش که آیا انتقال آب شیرین برخی رودخانه ها به دریاچه و شور شدن این آب در شرایطی که کشور با منابع محدود آب شیرین مواجه است، یک نوع نقض غرض محسوب نمی شود؟ اظهار کرد: منابع آب در کشور اعم از شور و شیرین، چه در آب سطحی و چه آب زیرزمینی به لحاظ طبیعی در یک حالت تعادل قرار دارد. برای نجات بخشی دریاچه ارومیه بیش از 19 پروژه طراحی شده بود. این پروژه ها هم شامل انتقال آب شیرین استفاده شده است و هم انتقال مستقیم آب شیرین به دریاچه. در همه این موارد شرایط طبیعی و شرایط اکولوژیکی منطقه در نظر گرفته می شود. طبیعتا اولین اقدام همین است که چه آب شور، چه آب شیرین و چه آب های نامتعارف لب شور بر اساس اصول مهندسی و زیست محیطی استفاده شوند. قطعا همه این پروژه ها مورد بحث های زیست محیطی قرار گرفته اند و طرح هایی فی البداهه و بدون انجام کارشناسی نبوده است.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه طرح های اجراشده در دو سال گذشته را چقدر موفقیت آمیز می دانید؟ گفت: طرح های دو سال گذشته را از دو بعد حایز اهمیت می دانم. اول اینکه طرح هایی که به اجرا درآمده اند بیش از گذشته به افزایش بهره وری نزدیک هستند. دوم اینکه در بهره برداری از این طرح ها، سلسله پایدار بهره برداری دیده شده است. علاوه بر این، در کنار کارهای سخت افزاری، کارهای نرم افزاری هم با شدت بیشتری دیده شده است که می تواند این طرح ها را از پایداری و بهره وری بیشتری برخوردار کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا