سهم کمتر از پنج درصدی کشورهای اسلامی در تولید علم دنیا

دکتر سورنا ستاری که در افتتاحیه بیستمین دوره آکادمی علوم جهان اسلام سخن می‌گفت با تاکید بر اینکه امروزه در دنیایی زندگی می‌کنیم که به طور روز افزون از جنبه‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی به شدت تحت تاثیر چالش‌هایی است که برای رویارویی با آنها نمی‌توان از نقش کشورهای اسلامی چشم پوشی کرد، افزود: به لحاظ تاریخی دانشمندان مسلمان سهم عظیمی در حوزه‌های مختلف ایفا کرده‌اند به گونه‌ای که حدود هزار سال پیش تمدن اسلامی شاهد یکی از بزرگترین دوره‌های توسعه پایدار بوده است.

وی اضافه کرد: در قرون وسطی کشفیات بزرگی در بزرگترین مراکز آموزشی جهان همچون بغداد و قاهره و سمرقند صورت گرفت و در این مراکز ایده‌های بزرگ، پرورش و شیوه‌های نوین توسعه می‌یافت.

ستاری با طرح این سوال که چرا در حال حاضر نمی‌توانیم به دوران طلایی علم و فناوری در جهان اسلام باز گردیم خاطر نشان کرد:‌از لحاظ آماری 41 کشور مسلمان دنیا با دارا بودن 20 درصد کل جمعیت جهان کمتر از 5 درصد علم جهان را تولید می‌کنند. بر همین اساس برخی به گزاف اسلام را مانع علوم نوین می‌پندارند اما ما می‌دانیم که اسلام مانع پیشرفت نیست بلکه سطح پایین همکاری و ارائه دستاوردها دلیل این عدم رشد است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور با تاکید بر این که اسلام محرک اصلی تحول علمی مسلمانان در دوران رشد حداکثری جهان اسلام بوده است اظهار داشت: امروزه اخبار مرتبط با مسلمانان با اخبار خشونت آمیز گره خورده‌ است. افراطی گری دائما در حال لطمه زدن به تصویر اسلام و مسلمانان است که مایه تاسف خواهد بود اما اسلام همواره از دانش دفاع کرده است. حتی در دورانی که تمام جهان در جنگ فرو رفته‌ بودند. امروز باید نشان دهیم که اسلام دین مهربانی و بشریت است. این مهم محقق نمی‌شود مگر با تلاش خود کشورهای اسلامی.

ستاری با تاکید بر ضرورت همکاری میان کشورهای جهان اسلام افزود: اتحادیه اروپا به منظور یکپارچگی بیشتر در میان کشورهای عضو همکاری‌های علمی را توسعه داده اند. همکاری‌های مشابهی نیز در سایر کشورها از جمله کشورهای آمریکای مرکزی منجر به تقویت روابط فی مابین شده است و تمامی کشورهای عضو از تشکیل چنین اتحادیه‌های منفعت برده‌اند که از آن جمله می‌توان به گسترش بازار پویایی نخبگان،توسعه علم و فناوری و افزایش ظرفیت جذب اشاره کرد.

 

رییس بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: اطمینان دارم که جمع کثیری از حضار این مراسم با من هم عقیده هستند که مسائل مشترک فی مابین کشورهای اسلامی می‌باید صرفا در جهان اسلام حل و فصل شوند. برای مثال تقریبا تمامی کشورهای اسلامی در دو قاره آسیا و آفریقا قرار گرفته‌اند و به لحاظ جغرافیایی ویژگی‌های مشترک دارند. از این رو موضوع کمبود ذخایر آبی و خشکسالی دغدغه‌ی مشترک آنها به شمار می‌رود و نیازمند تشریک مساعی در رفع این مشکل هستند.

وی، ارتقاء سطح توانمندیهای علمی از طریق تبادل دانش و تجربه را از دیگر زمینه‌های همکاری میان کشورهای جهان اسلام عنوان و خاطر نان کرد‌: جمهوری اسلامی ایران به عنوان بخشی از جهان اسلام همواره در تلاش بوده است تا دراین راستا نقش خود را ایفا کند که در این راستا در سال 2013 اقدام به راه اندازی شبکه‌ی تبادل و انتقال فناوری کرده است.

ستاری، هدف این شبکه را ارتقاء سطح تعاملات علمی و فناوری میان کشورهای عضو دی 8 ذکر کرد و ادامه داد: شبکه تبادل و انتقال فناوری یک شبکه اطلاعاتی و مبادلاتی میان کشورهای عضو است که با ساختار و کارکردی شبیه فن بازار از طریق ظرفیت سازی و اطلاع رسانی دستاوردها و نیازهای فناوری و ساماندهی مبادلات فناوری، ماموریت همگرایی و هم افزایی بین کشورهای عضو گروه دی 8 را بر عهده دارد.

وی، تدوین و ارائه برنامه حمایت از تجاری سازی و و تبادل فناوری را از دیگر اقدامات جمهوری اسلامی ایران در حوزه فضا سازی برای همکاری بیشتر میان کشورهای جهان اسلام نام برد و گفت: مقرر است این موضوع به صورت رسمی در اجلاس آینده علم و فناوری کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی ارائه شده و مورد بحث قرار گیرد.

ستاری خاطرنشان کرد: با تاکید بر این که شاید اصلی‌ترین اخباری که از ایران در رسانه‌های دنیا منتشر می‌شود مربوط به حوزه‌ی هسته‌ای است گفت: دستاوردهای علم وفناوری ما محدود به موضوع هسته‌ای نیست چرا که طی سالیان اخیر ایران توانسته است دستاوردهای قابل توجهی در علم و فناوری و نوآوری داشته باشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا