روشنایی حتی زمانی که برق می رود 

به گزارش سیناپرس، شرکت دانش بنیان طلایی سازه آریا نور که احداث نیروگاه خورشیدی با فناوری اختصاصی در پارک علم و فناوری استان اردبیل به فعالیت می پردازد، راهکاری تازه ای در راستای کاهش مصرف انرژی و بهبود محیط زیست در باب تولید برق ارائه داده است. همچنین با استفاده از فناوری به کار گرفته شده از سوی این شرکت دانش بنیان می توان راه حل استانداردی برای حل خاموشی های ناشی از قطعی برق در مراکز درمانی و ادارات به کار گرفت. 

رزا پورسلیمان، مدیرعامل این شرکت دانش بنیان، در گفتگو با خبرنگار سیناپرس در تشریح فناوری های به کار گرفته شده در تولید برق از پنل های خورشیدی گفت: فناوری سیستم خورشیدی ردیاب در شرکت طلایی سازه آریا نور به کار گرفته شده است که با ثبت اختراع آن توانستیم به دانش بنیان ها بپیوندیم. گفتنی است، ایده سیستم های خورشیدی ردیاب بسیار منحصر به فرد است که صفر تا صد این فناوری از سوی این شرکت و با همکاری تیم های بومی طراحی و تولید شده که با بهره گیری از آن توانستیم نیروگاه های خورشیدی کوچک و بزرگی را احداث کنیم.  

وی گفت: فاز نخست این پروژه در سال گذشته احداث شد که خوشبختانه توانستیم یک نیروگاه شش مگابایتی در استان اردبیل احداث کنیم و به بهره‌برداری برسانیم؛ اما به دلیل افزایش قیمت دلار و تجهیزات برقی، فاز دوم این پروژه را در حالت مسکوت نگه داشتیم؛ چراکه قیمت خرید نیروگاه های بزرگ نسبت به نیروگاه های کوچک کمتر است.

پورسلیمان در تشریح فاز نخست پروژه نیروگاه خورشیدی گفت: در فاز نخست احداث نیروگاه ها با استفاده از فناوری مذکور در هر مگابایت، سالانه نهصد هزار متر مکعب از انتشار گاز طبیعی و دو هزار و ششصد تن آلاینده زیست ‌محیطی جلوگیری کند. در حال حاضر نیروگاه‌های خورشیدی پنج کیلوواتی را راه اندازی کرده ایم که این نیروگاه برای خانه‌های روستایی در نظر گرفته شده است. 

روستاها برق تولید کنند و آن را به دولت بفروشند

به گفته مدیرعامل شرکت دانش بنیان طلایی سازه آریا نور، نیروگاه های روستایی در راستای افزایش درآمد روستاییان به ویژه روستاهای محروم که نیاز به درآمدزایی دارند، راه اندازی شده اند که فاز اول را با خانه هایی که در پوشش کمیته امداد هستند آغاز شده است. 

پورسلیمان در تشریح تولید برق روستایی با بهره گیری از نیروگاه های خورشیدی گفت: تا کنون نزدیک به سی نیروگاه خورشیدی پنج کیلوواتی را در روستاهای کوچک خانگی استان اردبیل ایجاد کردیم. در واقع پنل های خورشیدی در پشت بام های خانه های روستایی قرار داده شده است و با تولید برق صورت گرفته روستاییان می توانند. علاوه بر استفاده از برق دولتی، میزان برق تولیدی از پنل های خورشیدی را به دولت بفروشند و در آمد داشته باشند. 

وی افزود: در حقیقت به نوعی خود تولیدکننده برق می ‌شوند. با توجه به کاهش مصرف گاز  این فرآیند کمک زیادی به بهبود شرایط محیط زیست می کند. 

نامساعدترین مکان ایران برابر با مساعدترین مکان اروپا

پورسلیمان با اشاره به ظرفیت بالای کشورمان در تولید برق از طریق نیروگاه های خورشیدی به ویژه مناطقی که ارتفاع بالاتری از سطح دریا دارد، گفت: انرژی تابشی نعمتی بی دریغی است که همواره کشور ما از آن برخوردار بوده است؛ گفتنی است؛ نامساعد ترین استان در ایران به لحاظ دریافت انرژی تابشی استان مازندران و گیلان است که به دلیل ابرناکی حدود ۱۳۰۰ کیلو وات بر ساعت انرژی تابش دریافت می کند؛ در حالیکه بهترین مکان در کشور آلمان به لحاظ دریافت انرژی تابشی که منطقه ای در جنوب شهر مونیخ است، به همین میزان انرژی دریافت می کند. به عبارت دیگر بدترین مکان به لحاظ دریافت انرژی تابشی در ایران از بهترین مکان در آلمان که در اروپا از درجه اهمیت زیادی برخوردار است، وضعیت مطلوب تری دارد. بنابراین کشور ما پتانسیل بالایی در تولید برق از پنل های خورشیدی دارد. 

وی درباره شرایط اقلیمی و مکانی استان اردبیل به لحاظ تاسیس پنل های خورشیدی گفت: همواره نخستین موضوعی که از اقلیم استان اردبیل به ذهن خطور می کند، سرمای شدید این استان است. در حالیکه در بهره گیری از انرژی خورشیدی یک منطقه دما اهمیت ندارد؛ چراکه ما با انرژی تابش سر و کار داریم. استان اردبیل به دلیل ارتفاع بالا از سطح دریاهای آزاد و چون دارای هوای صاف و تمیز و اغلب فاقد ابرناکی است، شرایط بهتری برای تابش فراهم است. به همین دلیل اردبیل به لحاظ جغرافیایی و پتانسیل های اقلیمی جزو بهترین مکان ها برای تولید انرژی خورشیدی است. در کل ایران به دلیل اینکه کشور آفتاب خیزی است، توانایی خوبی در تولید انرژی از تابش آفتاب را دارد.

این کارآفرین در پاسخ به این پرسش که آیا در اردبیل تاسیس نیروگاه های خورشیدی دارای صرفه اقتصادی است یا خیر؟ گفت: باید بگویم که میزان انرژی تابشی دریافتی در استان اردبیل هزار و ۸۰۰ کیلو وات بر متر مربع است که بسیار قابل توجه است. ما می‌توانیم همین عدد را در جنوب ایران با دو هزار و دویست کیلو وات بر متر مربع داشته باشیم؛ اما معایبی دارد که باعث افزایش هزینه نیروگاه های خورشیدی می شود؛ در واقع دمای بیش از حد باعث می شود پنل ‌ها مستهلک شود. این ذهنیت که میزان زیاد تابش در یک منطقه دلیل خوبی برای برای تاسیس نیروگاه های خورشیدی است، اشتباه است. در تولید انرژی برق از تابش خورشید این گونه نیست که هر چقدر دما و تابش بیشتر باشد، انرژی بیشتری تولید می شود. تابش زیاد خورشید خود موجب استهلاک زیاد پنل های خورشیدی می شود و هزینه های اضافی را برای تجهیزات به وجود می‌آورد. 

پورسلیمان درباره اهمیت افزایش آگاهی عمومی برای تاسیس پنل های خورشیدی با فناوری های روز در پشت بام خانه ها گفت: نزدیک به نود درصد مردم از نحوه خرید انرژی خورشیدی بی اطلاع هستند و بسیاری معتقدند که تولید برق مصرفی از سوی شهروندان امری بیهوده است؛ چراکه این برق از سوی دولت تامین می شود. این تحلیل اشتباه است. شهروندان می ‌توانند خود یک تولید کننده برق به حساب بیایند و در کنار تولید برق مصرفی خود مازاد آن را به دولت بفروشند و با این راهکار از مضرات برق رفتگی هم جلوگیری کنند به محض قطعی برق از برق های تولید شده خود استفاده کنند. 

به گفته وی، فقدان اطلاعات در این زمینه باعث شده است که بازار خرید و فروش پنل های کوچک در کشور ما بسیار ضعیف باشد. اگر اطلاع رسانی زیاد باشد می ‌توانیم مشکل برق گرفتگی را حل کنیم. 

مدیرعامل شرکت دانش بنیان طلایی سازه آریا نور با اشاره به تولید برق در مراکز حساس درمانی نظیر بیمارستان ها و درمانگاه ها در زمان قطعی برق تاکید کرد: سیستم دیگری طراحی کردیم که می ‌توانیم به تجهیز باتری های ذخیره برق بیانجامد. در واقع با پنل خورشیدی و شارژ باتری های ذخیره انرژی می توان روشنایی و برق مورد نیاز یک مکان را در شرایط قطعی برق تامین کرد. با این روش مراکز می توانند در شرایط عادی برق تولید شده را بفروشند و در شرایط کمبود از آن استفاده کنند. این فناوری در ادارات و مراکز درمانی بسیار کارآمد خواهد بود.

وی با اشاره جدیدترین محصول تولید شده از سوی این شرکت دانش بنیان گفت: به تازگی محصول جدیدی ویژه روشنایی ادارات تولید کردیم که در زمان اوج مصرف انرژی که معمولا ساعات میانی روز است، با چراغ های فیبر نوری و با متمرکز کردن نور خورشید روشنایی داخل ساختمان های اداری تامین می شود و زمانی استفاده می شود که نور خورشید وجود دارد؛ این فرآیند بدون هیچ هزینه ای است و به صورت گسترده در کشور سوئد انجام می‌ شود. اکنون در پژوهشگاه میکرو الکترونیک تهران مورد بررسی قرار گرفته است و این می‌تواند یکی از راهکارهای خوب برای روشنایی ادارات و تعدیل کردن پیک مصرف انرژی باشد.

به گفته پورسلیمان، این نوع روشنایی بدون انرژی، ولتاژ و جریان است. در واقع زمانی که خورشید می تابد ما می توانیم از آن برای روشنایی داخل ساختمان ها استفاده کنیم.

گفتگو: مهتاب دمیرچی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا