شوینده های معمولی ظرفشویی می توانند ویروس کرونا را پاک کند

به گزارش سیناپرس، ویروس های کرونا انسانی شامل ویروس‌های آلفا و بتا هستند. از بین همه ویروس‌های کرونا، دو سویه آلفا از جمله HCoV-229E و HCoV-NL-63 و همچنین دو ویروس بتا HCoV-OC43 و HCoV-HKU-1، در سطح جهانی بومی هستند و مانند سایر ویروس‌ های سرماخوردگی باعث ایجاد عفونت‌های خفیف تنفسی می ‌شوند.

سه عضو مرگبار خانواده بتا ویروس کرونای انسانی شامل سندرم حاد تنفسی ویروس کرونا (SARS-CoV)، سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS-CoV) و SARS-CoV-2 هستند که مورد آخر عامل بیماری زا بیماری همه گیر کرونا (COVID-19) در جهان است.
SARS-CoV-2 به عنوان یک ویروس تنفسی در درجه اول از طریق قطرات تنفسی و ذرات معلق در هوا بین انسان ها منتقل می شود. انتقال ویروس از سطوح آلوده نیز در برخی موارد مشاهده شده است زیرا برخی شواهد نشان می ‌دهند که ویروس کرونا می ‌تواند برای چند روز روی سطوح عفونی بماند.

پایداری ویروس های کرونای انسانی بر روی انواع سطوح به عوامل زیادی از جمله تیتر ویروس، محیط و بستر تلقیح ویروس، رطوبت، دما و قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش بستگی دارد. به گزارش سیناپرس،اگرچه خطر انتقال از طریق سطوح کم است اما احتمال انتقال بیماری کرونا از طریق لیوان نوشیدنی آلوده به دلیل تماس مستقیم آن با دهان وجود دارد.

در مطالعه حاضر، دانشمندان پایداری ویروس های کرونا را بر روی سطوح شیشه ای تعیین کرده اند. علاوه بر این، محققان توانایی مواد شوینده معمولی خانگی و فرآیندهای تمیز کردن لیوان را برای غیرفعال کردن و از بین بردن ویروس ها از سطوح شیشه ای ارزیابی کردند.

در این مطالعه هر دو گونه ویروس بر روی لام های شیشه ای استریل تلقیح شدند و اجازه داده شد در داخل کابینت ایمنی زیستی خشک شوند. تیتر ویروس عفونی در چند نقطه زمانی در دمای اتاق، در شرایط تاریک یا در حضور نور غیر مستقیم خورشید تعیین شد.به گزارش سیناپرس، برای تعیین غیرفعال شدن ویروس، ویروس روی سطح شیشه در معرض سه ماده شوینده مختلف در دمای اتاق و در دمای ۴۳ درجه سانتیگراد قرار گرفت که دما بر اساس دستورالعمل های سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) انتخاب شد. علاوه بر مواد شوینده، توانایی دستگاه شستشوی نیز برای از بین بردن ویروس از سطوح شیشه ای نیز تعیین شد.

شرایط آزمایشی مختلف برای تعیین پایداری ویروسی روی سطوح شیشه ای استفاده شد. برای این منظور، ویروس عفونی تا هفت روز در شرایط نور روز روی سطوح شیشه ای پایدار ماند. در شرایط تاریک، ویروس عفونی تا ۲۱ روز روی سطوح شیشه ای پایدار ماند. 

در ادامه این ویروس به مدت ۱۴ و ۶۰ ثانیه در دمای اتاق و دمای ۴۳ درجه سانتیگراد در معرض سه ماده شوینده مختلف ظرفشویی قرار گرفت. بیشترین کاهش در تیترهای ویروسی هنگام قرار گرفتن در معرض مواد شوینده آزمایش شده به مدت ۶۰ ثانیه در دمای ۴۳ درجه سانتیگراد مشاهده شد. به گزارش سیناپرس،مواد شوینده با مقدار بالاتر سورفکتانت باعث کاهش سریع ‌تر تیترهای ویروسی می ‌شوند حتی اگر در دمای پایین ‌تر و زمان کمتری قرار بگیرند. 

به طور خاص، دو ماده از سه شوینده باعث غیرفعال شدن تقریباً کامل ویروس پس از قرار گرفتن در معرض ۱۵ ثانیه در دمای اتاق شدند. با این حال، شوینده سوم به مدت زمان قرار گرفتن در معرض ۶۰ ثانیه در دمای ۴۳ درجه سانتیگراد برای غیرفعال کردن کامل ویروس نیاز داشت.

برای تعیین توانایی دستگاه شستشوی دستی شیشه برای از بین بردن ویروس از لیوان های نوشیدنی آلوده به ویروس استفاده شد. برای شستشو، دمای آب در دمای ۱۸ درجه سانتیگراد یا در دمای اتاق حفظ شد. در هر دو دما، پس از اتمام مراحل شستشو، هیچ ویروس عفونی روی لیوان های نوشیدنی شناسایی نشد.

به گزارش سیناپرس، یافته‌ های مطالعه نشان می ‌دهد که مواد ظرفشویی خانگی و دستگاه‌های تمیزکننده برای غیرفعال کردن و از بین بردن ویروس‌ها از سطوح شیشه کافی هستند.

شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Food Microbiology منتشر شده است.

مترجم: لنا می آبادی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا