نوع تفکر به کاهش وزن کمک می کند

به گزارش سیناپرس، معمولا انسان های بسیاری نوع تفکر را به وضعیتی که فرد در آن قرار دارد مرتبط می دانند. نتایج یک مطالعه جدید نشان می ‌دهد افرادی که معتقدند وزن خود را کنترل می‌ کنند، در واقع به تغذیه سالم و فعالیت بدنی اهمیت می دهند تا چاق نشوند.

پژوهشگران معتقدند اگر فردی معتقد است وزن بدن به رژیم غذایی و ورزش بستگی ندارد، ممکن است رفتارهایی انجام دهد که در کوتاه مدت موثر باشد اما در واقع تفکر بر عملکرد فرد تاثیر می گذارد. با مبارزه با این تصور که وزن غیرقابل تغییر است، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی ممکن است بتوانند رفتارهای سالم را در بین بیماران خود افزایش دهند.

این مطالعه جدید روی تقریباً ۱۰ هزار نفر نشان داد که با افزایش سن، این باور که می توان کنترل وزن خود را در دست داشت با داشتن رژیم غذایی سالم تر مرتبط است. به گزارش سیناپرس، افرادی که احساس می کنند کنترل وزن  خود را در دست دارند، بیشتر به برچسب‌ های تغذیه ‌ای روی غذا توجه کرده و احتمال بیشتری وجود دارد که میوه و سبزیجات بیشتری را مصرف کنند. همچنین احتمال کمتری وجود دارد که این افراد غذاهای یخ زده، غذاهای ناسالم رستورانی و غذاهای «آماده برای خوردن» را تهیه کنند.

در این تحقیق، افرادی که فکر می‌ کردند وزنشان قابل کنترل است، ورزش بیشتری کردند و از سلامت بالاتری برخوردار بودند. در ضن این مطالعه تفاوت کمی بین مردان و زنان نشان داد. اگرچه تحقیقات پیشین تفاوت های جنسیتی در وزن را به عنوان انگیزه ای برای ورزش و تغذیه سالم پیدا کرده اند، اما در این تحقیقات شواهدی مبنی بر ارتباط جنسیت و باورهای سلامتی و فعالیت بدنی یا تغذیه سالم پیدا نشده است. به گزارش سیناپرس، در این پژوهش ها رابطه ای بین نوع تفکر و باور افراد به تغییر و کنترل وزن و داشتن یک سبک زندگی سالم اعم از تغذیه سالم، ورزش  و غیره پیدا شد که با سن افراد متفاوت بوده است.

شرح کامل این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله آموزش بهداشت و رفتار (Health Education & Behavior) منتشر شده و قابل دسترس است.

مترجم: احسان محمدحسینی

منبع: spring
 

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا